Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

– Så in i helvete bra.

Tommy Jonsson är märkbart stolt när han svarar i telefonen. Han och Jimmy Ovesson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen, har under tisdagen träffat Gheorghita Birzu som driver ett svenskt och ett rumänskt åkeri. Resultatet: Två kollektivavtal.

Ett avtal för Birzus svenska åkeri och ett utstationeringsavtal med det rumänska. Det innebär att de chaufförer som bor i Rumänien, men kommer till Sverige för att arbeta tillfälligt nu har rätt till samma löner och villkor som svenska arbetare.

Sammanlagt rör det sig om 13 chaufförer.

– Det har varit mycket diskussioner och förhandlingsspel. Men åkaren är seriös och förstod grundtänket, nu visar vi att det går att bedriva seriös verksamhet med utstationerad arbetskraft i Sverige, säger Tommy Jonsson.

Chaufförerna kör mycket kombitrafik. I det här fallet handlar det om gods som lastats om från tåg vid terminalen i Nässjö, för att sedan köras vidare till andra delar av Småland.

Ryktet har spridit sig fort. Tommy Jonsson har redan fått påhejningar från Rumänien.

– Det här kan ge ringar på vattnet och göra att fler tar steget att teckna avtal. Det är ju den här typen av saker de diskuterar i EU nu, och samtidigt visar vi att det går att följa kollektivavtal och ha utstationerad arbetskraft.

Birzu kom till Sverige för 20 år sedan och har drivit åkeri i lite mer än två år.

– Jag vill göra det här proffsigt och på rätt sätt, säger han.

I Sverige är det brist på chaufförer och Birzus två åkerier har lastbilar och lokal i Eksjö. Åkaren säger att det är svårt att få tag i förare i Sverige, men lite lättare i Rumänien.

– Facket vill inte att man ska utnyttja chaufförer, det vill inte jag heller. Man ska äta bra oavsett om man är rumän eller svensk.

Vissa chaufförer kommer hit några månader och jobbar som utstationerad arbetskraft. Vissa vill flytta hit och bygga sitt liv i Sverige.

– Skatteverket är långsamma på att ge personnummer så att de kan stanna. Jag har förlorat tre förare för att de inte fick hjälp i tid. Jag har en kille som har fått personnummer, de har fått in barnen i skolan och lever ett riktigt liv här.

Birzu är glad för att ha kommit i kontakt med Tommy Jonsson och Transport.

– Jag har betalat bra sedan innan och jag ville ha kollektivavtal, men det är svårt att komma till rätt person. Nu lägger jag det här i deras händer, det går säkert bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J-G Karste:
    30 januari, 2019

    Hur mycket bidrag från staten får åkeriet som anställer utländska chaufförer? Jämför det med svenska chaufförer!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går iväg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.