Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

– Så in i helvete bra.

Tommy Jonsson är märkbart stolt när han svarar i telefonen. Han och Jimmy Ovesson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen, har under tisdagen träffat Gheorghita Birzu som driver ett svenskt och ett rumänskt åkeri. Resultatet: Två kollektivavtal.

Ett avtal för Birzus svenska åkeri och ett utstationeringsavtal med det rumänska. Det innebär att de chaufförer som bor i Rumänien, men kommer till Sverige för att arbeta tillfälligt nu har rätt till samma löner och villkor som svenska arbetare.

Sammanlagt rör det sig om 13 chaufförer.

– Det har varit mycket diskussioner och förhandlingsspel. Men åkaren är seriös och förstod grundtänket, nu visar vi att det går att bedriva seriös verksamhet med utstationerad arbetskraft i Sverige, säger Tommy Jonsson.

Chaufförerna kör mycket kombitrafik. I det här fallet handlar det om gods som lastats om från tåg vid terminalen i Nässjö, för att sedan köras vidare till andra delar av Småland.

Ryktet har spridit sig fort. Tommy Jonsson har redan fått påhejningar från Rumänien.

– Det här kan ge ringar på vattnet och göra att fler tar steget att teckna avtal. Det är ju den här typen av saker de diskuterar i EU nu, och samtidigt visar vi att det går att följa kollektivavtal och ha utstationerad arbetskraft.

Birzu kom till Sverige för 20 år sedan och har drivit åkeri i lite mer än två år.

– Jag vill göra det här proffsigt och på rätt sätt, säger han.

I Sverige är det brist på chaufförer och Birzus två åkerier har lastbilar och lokal i Eksjö. Åkaren säger att det är svårt att få tag i förare i Sverige, men lite lättare i Rumänien.

– Facket vill inte att man ska utnyttja chaufförer, det vill inte jag heller. Man ska äta bra oavsett om man är rumän eller svensk.

Vissa chaufförer kommer hit några månader och jobbar som utstationerad arbetskraft. Vissa vill flytta hit och bygga sitt liv i Sverige.

– Skatteverket är långsamma på att ge personnummer så att de kan stanna. Jag har förlorat tre förare för att de inte fick hjälp i tid. Jag har en kille som har fått personnummer, de har fått in barnen i skolan och lever ett riktigt liv här.

Birzu är glad för att ha kommit i kontakt med Tommy Jonsson och Transport.

– Jag har betalat bra sedan innan och jag ville ha kollektivavtal, men det är svårt att komma till rätt person. Nu lägger jag det här i deras händer, det går säkert bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Bengt Holmer

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.