Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

– Så in i helvete bra.

Tommy Jonsson är märkbart stolt när han svarar i telefonen. Han och Jimmy Ovesson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen, har under tisdagen träffat Gheorghita Birzu som driver ett svenskt och ett rumänskt åkeri. Resultatet: Två kollektivavtal.

Ett avtal för Birzus svenska åkeri och ett utstationeringsavtal med det rumänska. Det innebär att de chaufförer som bor i Rumänien, men kommer till Sverige för att arbeta tillfälligt nu har rätt till samma löner och villkor som svenska arbetare.

Sammanlagt rör det sig om 13 chaufförer.

– Det har varit mycket diskussioner och förhandlingsspel. Men åkaren är seriös och förstod grundtänket, nu visar vi att det går att bedriva seriös verksamhet med utstationerad arbetskraft i Sverige, säger Tommy Jonsson.

Chaufförerna kör mycket kombitrafik. I det här fallet handlar det om gods som lastats om från tåg vid terminalen i Nässjö, för att sedan köras vidare till andra delar av Småland.

Ryktet har spridit sig fort. Tommy Jonsson har redan fått påhejningar från Rumänien.

– Det här kan ge ringar på vattnet och göra att fler tar steget att teckna avtal. Det är ju den här typen av saker de diskuterar i EU nu, och samtidigt visar vi att det går att följa kollektivavtal och ha utstationerad arbetskraft.

Birzu kom till Sverige för 20 år sedan och har drivit åkeri i lite mer än två år.

– Jag vill göra det här proffsigt och på rätt sätt, säger han.

I Sverige är det brist på chaufförer och Birzus två åkerier har lastbilar och lokal i Eksjö. Åkaren säger att det är svårt att få tag i förare i Sverige, men lite lättare i Rumänien.

– Facket vill inte att man ska utnyttja chaufförer, det vill inte jag heller. Man ska äta bra oavsett om man är rumän eller svensk.

Vissa chaufförer kommer hit några månader och jobbar som utstationerad arbetskraft. Vissa vill flytta hit och bygga sitt liv i Sverige.

– Skatteverket är långsamma på att ge personnummer så att de kan stanna. Jag har förlorat tre förare för att de inte fick hjälp i tid. Jag har en kille som har fått personnummer, de har fått in barnen i skolan och lever ett riktigt liv här.

Birzu är glad för att ha kommit i kontakt med Tommy Jonsson och Transport.

– Jag har betalat bra sedan innan och jag ville ha kollektivavtal, men det är svårt att komma till rätt person. Nu lägger jag det här i deras händer, det går säkert bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J-G Karste:
    30 januari, 2019

    Hur mycket bidrag från staten får åkeriet som anställer utländska chaufförer? Jämför det med svenska chaufförer!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.