Close
På Medborgarplatsen, Södermalm i Stockholm, deltog tiotusentals vuxna och barn i klimatstrejken.
Close

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

”Om ni väljer att svika oss kommer vi aldrig förlåta er.” Orden är Greta Thurnbergs från hennes tal på FN:s extrainkallade klimatmöte den 23 september. Allt började för drygt ett år sedan när hon satte sig framför riksdagshuset med skylten ”skolstrejk för klimatet”.

Skolstrejken på fredagar, eller Fridays for future, blev snabbt en global rörelse och de har i dag, som sista dag under en aktionsvecka, utlyst en global storstrejk. Rörelsen har bland annat uppmanat fackföreningsrörelsen att delta i storstrejken för att få politikerna att agera i klimatfrågan. Det enda fackförbundet som utlyst politisk strejk i Sverige är Syndikalisterna.

LO beslutade tidigare i år att en politisk strejk för klimatet inte är aktuell och de har förklarat beslutet med att strejkvapnet endast ska användas i konflikter som rör arbetsmarknadens parter. Däremot är det många medlemmar och fackliga företrädare som vill visa sitt stöd till klimatstrejkarna, bland dem Transports ordförande Tommy Wreeth som är på plats på Medborgarplatsen i Stockholm.

– På en död planet finns inga jobb. Alla måste ta sitt ansvar för klimatet och jag är djupt imponerad av den kraft som den yngre generationen visar i den här frågan, säger han.

På Medborgarplatsen i Stockholm samlades under fredagseftermiddagen tiotusentals personer. Handmålade plakat med budskap som ”rädda planeten” och ”agera” hölls upp av både vuxna och barn. På plats träffar Transportarbetaren ordningsvakterna Henric, Joakim och Oscar som har mycket att göra i dag och berättar att rösten tagit stryk när de försökt hålla ordning på klimatstrejkarna. Henric berättar att vaktbolaget de är anställda av bara kör med gasbilar nu, som ett steg i rätt klimatriktning.

– Jag tycker man ska ta klimatförändringarna på allvar, säger han.

En bit där ifrån, har lastbilschauffören David Granath fastnat vid ett övergångsställe på Götgatan när demonstrationståget passerar.

–Jag har en leverans som ligger fem minuter bort men jag lär nog få sitta här ett bra tag, säger han.

I samma sits sitter matbudet Shaik Sumaio, som försöker ta sig igenom folkmassan med sin moped.

– Jag ska flyga till Indien om några dagar, så jag känner mig som en klimatbov när jag ser det här, säger han.

Varför uppmanar inte Transport sina medlemmar att gå ut i politisk strejk i dag?
–Vi står nu inför en avtalsrörelse där vår huvuduppgift är att skapa bättre villkor för våra medlemmar. Strejkvapnet är något vi måste handskas oerhört försiktigt med och vi arbetar med förändring genom opinionsbildning och förhandling i första hand. Det låter tråkigt, men det har kanske aldrig varit så viktigt att försvara och bevara  den svenska modellen som det är nu, säger Tommy Wreeth.  

På frågan om hur Transport ställer sig till klimatfrågan svarar han att Transports branscher kommer att beröras av klimatförändringarna och att en grön omställning är viktigt.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela ute på arbetsplatserna genom att prata just omställning, tillvägagångssätt och konsekvenser, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Anton Hedin och William Ekblad

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.