Annons:
Annons:
Elva transportare på kurs.
Close
Sittande från vänster: Sandra Jakobsson, Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson. Stående: Sofia Södergren, Tommy Wrede, Martin Fröjd, Peter Andersson, Åke Westerberg, Christer Karlsson, Charn Ispa och så kursledarna Emil Burman och Viktor Hage.
Close

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ringkursen är den första av några stycken. Emil Burman är Transports valledare och en av kursledarna.

– Det här handlar om medlemsvård, säger han. Vi kan behöva börja snacka med medlemmarna. Med den här kampanjen kan vi berätta vad vi tycker är viktigt, och samtidigt få höra vad olika medlemmar tycker är viktigt.

När sätter ni i gång?

– Inte under OS, det har vi redan lärt oss, säger Sofia Södergren.

Sedan blir det så snart som möjligt. Kampanjen startar lite olika i Transports olika avdelningar, berättar Emil Burman.

Vad de ska säga? Det slipas fram under kursen, men att börja med ett ”hej” är klart.

– Sedan ger det sig, säger en av kursdeltagarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    26 februari, 2018

    Varför skall transportarbetare rösta på Socialdemokraterna, vägslitageavgifter, ökande bränslepriser, ger det mer arbete? Krångligare regelverk gör också att äldre svenska lastbilschaufförer lägger av. Mobillagens utformning säger allt om Socialdemokraternas kompetens. Vägar förfaller, tågen går inte, sjukvården mankerar, polisen i kris. Då är det viktigt att ta fram de feministiska frågorna och hbtq politiken, för att få fram de "demokratiska värdena". Slutligen, det hjälper inte att satsa pengar på organisationer som inte fungerar. Du kan höja Riksdagsmännens löner till det dubbla, tror du att det hjälper?

  2. RiktigSocialistEller?:
    21 februari, 2018

    Jag vill inte att min medlemsavgift enbart skall gå till att få medlemmarna att rösta på socialdemokraterna.Jag röstade på vänsterpartiet förra valet.Kan ni inte i lite kamratlig socialistisk anda ringa värva lite röster till vänsterpartiet också?

  3. Åke Westerberg:
    15 februari, 2018

    Hej Sven Åke

    Vet inte om jag håller med dig riktigt om att det är ett "propagandarör" för gubbarna i toppen. Jag undrar lite stillsamt, vad har du själv gjort för att påverka? är det så att man bara knyter näven i byxfickan, svär inombords och går vidare ? Har du varit på något möte och lyft fram din frågeställning och dina åsikter? Har du försökt påverka situationen på din arbetsplats?
    Kom ihåg att inga frågor eller åsikter är konstiga.

    Åke W

  4. Sven-Åke:
    14 februari, 2018

    Är det bara 59.000 medlemmar nu? Det lär minska ännu mer nu, när tidningen alltmer bara blir ett propagandarör för gubbarna i toppen.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.