Elva transportare på kurs.
Close
Sittande från vänster: Sandra Jakobsson, Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson. Stående: Sofia Södergren, Tommy Wrede, Martin Fröjd, Peter Andersson, Åke Westerberg, Christer Karlsson, Charn Ispa och så kursledarna Emil Burman och Viktor Hage.
Close

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ringkursen är den första av några stycken. Emil Burman är Transports valledare och en av kursledarna.

– Det här handlar om medlemsvård, säger han. Vi kan behöva börja snacka med medlemmarna. Med den här kampanjen kan vi berätta vad vi tycker är viktigt, och samtidigt få höra vad olika medlemmar tycker är viktigt.

När sätter ni i gång?

– Inte under OS, det har vi redan lärt oss, säger Sofia Södergren.

Sedan blir det så snart som möjligt. Kampanjen startar lite olika i Transports olika avdelningar, berättar Emil Burman.

Vad de ska säga? Det slipas fram under kursen, men att börja med ett ”hej” är klart.

– Sedan ger det sig, säger en av kursdeltagarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    26 februari, 2018

    Varför skall transportarbetare rösta på Socialdemokraterna, vägslitageavgifter, ökande bränslepriser, ger det mer arbete? Krångligare regelverk gör också att äldre svenska lastbilschaufförer lägger av. Mobillagens utformning säger allt om Socialdemokraternas kompetens. Vägar förfaller, tågen går inte, sjukvården mankerar, polisen i kris. Då är det viktigt att ta fram de feministiska frågorna och hbtq politiken, för att få fram de "demokratiska värdena". Slutligen, det hjälper inte att satsa pengar på organisationer som inte fungerar. Du kan höja Riksdagsmännens löner till det dubbla, tror du att det hjälper?

  2. RiktigSocialistEller?:
    21 februari, 2018

    Jag vill inte att min medlemsavgift enbart skall gå till att få medlemmarna att rösta på socialdemokraterna.Jag röstade på vänsterpartiet förra valet.Kan ni inte i lite kamratlig socialistisk anda ringa värva lite röster till vänsterpartiet också?

  3. Åke Westerberg:
    15 februari, 2018

    Hej Sven Åke

    Vet inte om jag håller med dig riktigt om att det är ett "propagandarör" för gubbarna i toppen. Jag undrar lite stillsamt, vad har du själv gjort för att påverka? är det så att man bara knyter näven i byxfickan, svär inombords och går vidare ? Har du varit på något möte och lyft fram din frågeställning och dina åsikter? Har du försökt påverka situationen på din arbetsplats?
    Kom ihåg att inga frågor eller åsikter är konstiga.

    Åke W

  4. Sven-Åke:
    14 februari, 2018

    Är det bara 59.000 medlemmar nu? Det lär minska ännu mer nu, när tidningen alltmer bara blir ett propagandarör för gubbarna i toppen.

Lästips:

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.