Här pratas jämställda fack. Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close
Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close

Här pratas jämställda fack

Den sista generationen bromsklossar. Så beskrev Tommy Andersson sig själv och den övriga panelen med avtalsansvariga när de mansdominerade LO-förbunden skulle prata jämställdhet. – Insikten måste finnas också hos männen i facket att jämställdhet och mångfald är en viktig del i vår värdegrund, fortsatte GS-fackets vice ordförande.

Frågan – på kvinnodagen år 2016 – var om det är männens tur att ta ansvar för jämställdheten. Sveriges Kvinnolobby och IF Metall stod som värdar och Helle Klein, chefredaktör på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete, ledde diskussionen med dem som håller i den för fackförbunden så viktiga avtalsfrågan. Samtliga män.

Transports avtalsansvariga, förbundsjuristen Marcel Carlstedt, skulle förstås ha varit med på scenen när de mest mansdominerade facken pratade jämställdhet. Sviterna av influensa hindrade honom, men Transportarbetaren kunde i efterhand ställa några frågor som han svarar på i slutet av denna artikel.

Att LO-facken inte lyckats hålla ihop – och driva gemensamma krav – i årets avtalsrörelse berördes helt flyktigt under jämställdhetsdebatten:

– Vi hittade inte metoden denna gång, suckade IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä. Till nästa avtalsrörelse måste vi sätta oss ner och diskutera igenom vad som är värdediskriminering, vem som är felavlönad och vem som är lågavlönad …

När publiken efterlyste handfast arbete och tydliga mål för att ändra strukturerna när det gäller mäns och kvinnors roll i facket och arbetslivet bollade Målarnas Mikael Johansson tillbaka till sitt förbunds medlemmar:

– Jag väntar fortfarande på en motion till vår kongress om att vi ska arbeta för en helt jämställd föräldraförsäkring – så att mammor och pappor är lika mycket hemma med barnen.

I de olika förbunden som var på plats varierar procenten kvinnor från 1,2 (Byggnads) till 18,7 (IF Metall). Om andelen kvinnor i beslutande positioner är den viktigaste frågan var panelen inte helt överens om:

– Rekryteringen till yrket är vårt främsta bekymmer, sa Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna. Vi behöver agera redan på elektrikerskolan, och förra året ökade antalet kvinnor bland medlemmarna – från 375 till 408.

– Vi har ett treårigt projekt med byggcheferna på gång, berättade Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads. Det handlar om att lyfta fördomarna och stoppa machokulturen för att få fler tjejer att välja byggbranschen.

– Jag tror att vi måste bestämma oss för att det underrepresenterade könet ska lyftas fram i facket, sa Mikael Johansson, ordförande i Målarna.

Avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä berättade då att IF Metall redan har fattat ett sådant beslut, och att förbundet på flera nivåer har nått målet minst 30 procent kvinnor i beslutande positioner.

Transports Marcel Carlstedt, som hostandes blev kvar på förbundskontoret, konstaterar att jämställdhet är en viktig fråga. Men att det inte finns något tryck från medlemmarna när det gäller könsbalans bland fackets beslutsfattare. Frågan har hittills inte lockat några motioner till kongresserna och den tas inte upp i förbundsstyrelsen.

– När det gäller lönerna finns det inget att diskutera, säger han. Vi har tarifflöner och det gör att alla har samma lön för samma arbete.

– Och när det gäller representationen i förbundsstyrelsen blev det efter valet på de kongresserna jämställt. Där är andelen kvinnor ungefär 16 procent – som bland medlemmarna.

Att ledningen består av tre män förklarar Marcel Carlstedt med att kvotering inte är något som Transport har valt att använda sig av.

– Man ska akta sig för att fokusera enbart på genuskamp i facket, säger han. Det handlar om klasskamp, och i den ingår ju jämställdheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.