Här pratas jämställda fack. Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close
Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close

Här pratas jämställda fack

Den sista generationen bromsklossar. Så beskrev Tommy Andersson sig själv och den övriga panelen med avtalsansvariga när de mansdominerade LO-förbunden skulle prata jämställdhet. – Insikten måste finnas också hos männen i facket att jämställdhet och mångfald är en viktig del i vår värdegrund, fortsatte GS-fackets vice ordförande.

Frågan – på kvinnodagen år 2016 – var om det är männens tur att ta ansvar för jämställdheten. Sveriges Kvinnolobby och IF Metall stod som värdar och Helle Klein, chefredaktör på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete, ledde diskussionen med dem som håller i den för fackförbunden så viktiga avtalsfrågan. Samtliga män.

Transports avtalsansvariga, förbundsjuristen Marcel Carlstedt, skulle förstås ha varit med på scenen när de mest mansdominerade facken pratade jämställdhet. Sviterna av influensa hindrade honom, men Transportarbetaren kunde i efterhand ställa några frågor som han svarar på i slutet av denna artikel.

Att LO-facken inte lyckats hålla ihop – och driva gemensamma krav – i årets avtalsrörelse berördes helt flyktigt under jämställdhetsdebatten:

– Vi hittade inte metoden denna gång, suckade IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä. Till nästa avtalsrörelse måste vi sätta oss ner och diskutera igenom vad som är värdediskriminering, vem som är felavlönad och vem som är lågavlönad …

När publiken efterlyste handfast arbete och tydliga mål för att ändra strukturerna när det gäller mäns och kvinnors roll i facket och arbetslivet bollade Målarnas Mikael Johansson tillbaka till sitt förbunds medlemmar:

– Jag väntar fortfarande på en motion till vår kongress om att vi ska arbeta för en helt jämställd föräldraförsäkring – så att mammor och pappor är lika mycket hemma med barnen.

I de olika förbunden som var på plats varierar procenten kvinnor från 1,2 (Byggnads) till 18,7 (IF Metall). Om andelen kvinnor i beslutande positioner är den viktigaste frågan var panelen inte helt överens om:

– Rekryteringen till yrket är vårt främsta bekymmer, sa Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna. Vi behöver agera redan på elektrikerskolan, och förra året ökade antalet kvinnor bland medlemmarna – från 375 till 408.

– Vi har ett treårigt projekt med byggcheferna på gång, berättade Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads. Det handlar om att lyfta fördomarna och stoppa machokulturen för att få fler tjejer att välja byggbranschen.

– Jag tror att vi måste bestämma oss för att det underrepresenterade könet ska lyftas fram i facket, sa Mikael Johansson, ordförande i Målarna.

Avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä berättade då att IF Metall redan har fattat ett sådant beslut, och att förbundet på flera nivåer har nått målet minst 30 procent kvinnor i beslutande positioner.

Transports Marcel Carlstedt, som hostandes blev kvar på förbundskontoret, konstaterar att jämställdhet är en viktig fråga. Men att det inte finns något tryck från medlemmarna när det gäller könsbalans bland fackets beslutsfattare. Frågan har hittills inte lockat några motioner till kongresserna och den tas inte upp i förbundsstyrelsen.

– När det gäller lönerna finns det inget att diskutera, säger han. Vi har tarifflöner och det gör att alla har samma lön för samma arbete.

– Och när det gäller representationen i förbundsstyrelsen blev det efter valet på de kongresserna jämställt. Där är andelen kvinnor ungefär 16 procent – som bland medlemmarna.

Att ledningen består av tre män förklarar Marcel Carlstedt med att kvotering inte är något som Transport har valt att använda sig av.

– Man ska akta sig för att fokusera enbart på genuskamp i facket, säger han. Det handlar om klasskamp, och i den ingår ju jämställdheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.