Förarplats, utsikt genom vindruta
Close
Trafikverkets chefsstrateg Hamid Zarghampour är övertygad om att självkörande personbilar är en vanlig syn på gatorna om 10–15 år.
Close

Har förarna spelat ut sin roll?

Fokus: Framtiden. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Självkörande bilar är superhett. Att en lastbil kan köra sig själv är förstås inte samma sak som att lagen medger att föraren plockas bort ur hytten.

Förarlöst kan å andra sidan innebära att en gruvtruck är obemannad, men styrs med joystick av en operatör vid en dator i ett varmt och ombonat kontorsrum.

När det gäller självkörande fordon har forskarvärlden enats om en femgradig skala som avgör graden av automatisering. Siffran ett (1) motsvarar ungefär den farthållare som numera sitter i alla bilar. Fem är en helt autonom bil som tar sig från start till mål, utan några mänskliga ingrepp.

Många personbilar säljs i dag med adaptiv farthållare, som kan bromsa, och så kallad lateral styrning. Den senare kan styra bilen så att den håller sig mellan vägens vita markeringar. De är två stödsystem som gör att bilen hamnar på en tvåa på skalan.

De mest långtgående visionerna som målas upp för framtiden är häpnadsväckande, minst sagt.

Bilpool

Den statliga myndigheten Trafikanalys beskriver ett samhälle där hushållen inte längre har en egen bil. (Eller två.) I stället har delningsekonomin slagit igenom på bred front.

Familjer som ska i väg och handla eller åka till landet beställer med några knapptryck på den smarta mobilen fram en bil från en pool – troligen en elbil – som kommer vid angiven tidpunkt. Den har ingen förare, men väl ett avancerat system med gps, radar och sensorer som gör att den hittar fram i trafiken. Bilen är – liksom hundratusentals andra fordon – också kontinuerligt uppkopplad mot ”molnet”, där den får data om väderlek, trafikstockningar och olyckor.

Bilresan kostar förstås en slant – pengar som dras direkt från familjens konto. Men det blir ändå billigare, och miljövänligare, än att äga en bil. En bil som år 2017 stod parkerad ungefär 95 procent av sin livstid.

Sparar utrymme

I detta nya Sverige snurrar mängder av kollektivt ägda elbilar omkring dygnets alla timmar (utom när de laddar upp sig eller åker i väg för att få service), något som gör att det krävs färre parkeringsplatser. Den automatiska styrningen, och troligen lägre hastighet i städerna, gör att vägfilerna kan göras smalare. Det sparar ytterligare utrymme.

Visionärerna ser framför sig att de självkörande, förarlösa bilarna på egen hand kan köra ungarna till fotbollsträningen. Eller mamma och pappa hem från krogen efter en blöt kväll. Körkort är inte längre en förutsättning för att åka bil.

Det finns troligen avigsidor. En chaufför kan för en del resenärer stå för hjälp ombord och trygghet. Nu är man utelämnad till sig själv och till medpassagerarna, som man kanske inte alltid känner. I fall man kryssat i rutan ”accepterar samåkning” vid den digitala beställningen.

Öka bilåkandet

Forskarna förutspår att den nya delade biltjänsten kommer att öka bilåkandet, inte minska det. Möjligheten, eller risken om man så vill, finns att de gemensamma bilarna blir så praktiska och tidsbesparande att vi föredrar dem även på längre sträckor, framför att åka tåg eller buss. Det kan bli en allvarlig konkurrent till järnvägen, där samhället vid den här tiden hunnit investera massor i snabbspår.

Kommer delningsekonomin att slå igenom på det beskrivna sättet?

Nja, här finns fyra tänkbara scenarier som avgör om och hur fort det kan gå. Den ena ytterligheten är ett samhälle där det mesta rullar på i gamla hjulspår och varken invånare eller politiker är särskilt nytänkande. Folk vill fortsätta äga sin bil och omställningen går långsamt.

Den andra ytterligheten uppstår när alla på ett oväntat snabbt sätt ställer om sig till det nya och beslutsfattarna kvickt undanröjer alla laghinder. Exempelvis det faktum att dagens hela rättssystem bygger på att det är fysiska levande personer som ställs till svars i domstol, om något händer i trafiken.

Flera försök pågår

I Sverige liksom i övriga världen startas just nu mängder av försök med självkörande fordon. I Stockholmsförorten Kista ska en buss frakta resenärer och i Göteborg har Volvo valt ut 100 familjer som får prova en personbil som ska ratta sig själv på vissa vägsträckor. Projektet är döpt till Drive me.

Trafikverkets chefsstrateg Hamid Zarghampour är övertygad om att självkörande personbilar är en vanlig syn på gatorna om 10–15 år. Han och många andra utgår också från att trafiksäkerheten blir bättre i och med automatiseringen.

– Då säger vi kanske ”vilken galning” om personer som själva håller i ratten, säger Zarghampour.

Inte helt förarlöst än

I försöken i Kista och Göteborg måste föraren än så länge sitta på plats i bilen när självkörningen är inkopplad.

Men det är ju inte så experternas framtidsvision ser ut. I rapporten Självkörande fordon och transportpolitiska mål skriver Trafikanalys att det kostar ungefär 1,4 miljoner per år att hålla en dragbil med trailer i trafik. Av den summan är uppåt 600 000 kronor lönekostnader, påpekar man. Med tillägget att det här finns en besparingspotential på 40 procent om föraren räknas bort.

Har yrkesförarna spelat ut sin roll redan om 10–15 år? Det tror inte en expertgrupp som tittat specifikt på godstransporterna. Självkörande lastbilar bedöms ha fått ett begränsat genomslag till 2030 och något större till 2050.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    2 januari, 2018

    Skall bli intressant att se hur tekniken hanterar plötslig halka och kraftigt snöfall som begränsar sikten, detta är en utvecklingsutmaning för data nissar som tycker det är kul med dataspel, sedan kommer ju datahackarna också och vad kan dom ställa till med tro.

  2. Örjan Torpe:
    30 december, 2017

    Man småler en smula åt optimisterna när det gäller förarlösa bilar. Jag använder GPS i min bil för att hitta adresser. I bland visar den 100 -150 meter fel, när det gäller avstyckade tomter kan den ibland ange målet mitt ute på ett gärde beroende på att stamfastigheten har styckats av. Elektronik i bilar, På min Volvo V 70 lyser "check engine" lampan relativt konstant utan att någon kan konstatera varför. Är det någon som har sett en svensk landsväg ha både sidomarkeringar och mittlinjemarkeringar i mer än 4 mil, får vederbörande gärna höra av sig. Tekniken kan säkert användas i lågfart och kan man göra parkeringar mer platseffektiva i tex parkeringsgarage så kan den fylla en funktion. Frågan är om nyttan överstiger kostnaden.

Lästips:

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.