Han är kongressens meste motionär

Motionär. Taxichauffören Tomas Andersson är kongressens flitigaste förslagslämnare. Han har skrivit elva motioner som alla handlar om förbättringar för arbetarna. – Jag brinner särskilt för försäkringsskyddet, säger Tomas som hoppas kunna åka till kongressen och argumentera för sina förslag.

Tomas Andersson bor i Uppsala och har kört taxi på deltid i mer än 25 år. Parallellt jobbar han i en Konsumbutik.

Dubbelarbetet gör att Tomas valt att vara med i två fackförbund – Transport och Handels. Under årens lopp har han engagerat sig fackligt och hunnit bli en riktig kongressräv.

– Jag har varit ombud på fem Handelskongresser och fyra LO-kongresser. Totalt har jag nog skrivit 70–80 motioner. Men det är första gången jag skickar in motioner till Transport, säger han.

Förslagen handlar om rätt till heltid, stopp för så kallade sms-anställningar, fler semesterdagar, höjd pension och inte minst en rad förbättringar i transportarbetarnas försäkringsskydd. Det gäller samhällets försäkringar, exempelvis a-kassan och tandvården. Men också avtalsförsäkringarna som facket förhandlar fram med arbetsgivarna.

Tomas Andersson är inte ombud på Transports kongress. Han överväger ändå att åka dit som åhörare.

Och kanske för att gå upp i talarstolen. Tomas hade hoppats på draghjälp från Uppsalaavdelningen – som precis som andra avdelningar ska ta ställning till alla motioner som medlemmarna skickar in. Men så blev det inte. Styrelsen valde att inte ställa sig bakom någon av Tomas Anderssons inlämnade motioner.

Han säger:

– Avdelningen uppgav att man prioriterar andra förslag. Det är lite synd, särskilt som flera av mina krav gick igenom på LO-kongressen. Billigare tandvård är en angelägen sak, det skulle betyda mycket för många.

Ludwig Eriksson är ordförande i Uppsalaavdelningen. Han förklarar att avdelningsstyrelsen stödjer mycket av tankegångarna i Tomas Anderssons motioner, men att styrelsen ändå valt att avstyrka dem:

– Flera snarlika kongressmotioner har redan skickats till Handels eller LO. Mycket är också sådant som redan behandlats på tidigare Transportkongresser, frågor som förbundet redan jobbar med politiskt och i avtalsrörelsen.

– I motionerna yrkar Thomas Andersson på att förbundet ska verka för olika saker. Det kommer in många sådana motioner till vår kongress. Vi vill fokusera på frågor där förbundet har ett avgörande inflytande, alltså vår kärnverksamhet. Till exempel facklig organisering, stadgefrågor och studier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.