Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar
Close
Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar "märket" med Anders Olofsson, stuveriarbetare från Umeå (längst th).
Close

Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen

I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.

Förra veckan klev Transport in i avtalsrörelsen med den största medlemskåren – åkerichaufförer och terminalare. Efter fem hela förhandlingsdagar står parterna fortfarande långt från varandra.

I dag möttes Transport och Sveriges Hamnar. Facket kom till Svenskt Näringsliv med en tio personer stark förhandlingsdelegation som leds av förbundsjurist Marcel Carlstedt.

I Transports samlingsrum blev det först intensiva diskussioner om ”märket”. Är även hamnarbetarna piskade att följa den norm på 2,2 procent eller 590 kronor mer i månaden som industrin, Svenskt Näringsliv och LO-ledningen ristat in?

Ombuden kom sedan in på de fackliga kraven – som precis som på andra avtalsområden – handlar om trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete.

Förhandlingarna på stuveriområdet sker nu under en hel del orosmoln som seglat upp i ett antal hamnar. Göteborg är ett exempel:

– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ombud och ordförande i stuveriavdelning 2.

I Luleå driver Transport en inflammerad tvist med hamnoperatören Shorelink. Facket har stämt bolaget inför Arbetsdomstolen. Shorelink omfattas av Transports och Sveriges Hamnars kollektivavtal, men har trots det valt att avlöna anställda efter ett lokalt avtal som är tecknat med Hamnarbetarförbundet.

Mälarhamnar, med Köping och Västerås, är en riktig surdeg. Det kommunala bolaget hotar nu med att ta in entreprenörer för hela driften. Det innebär att jobben hotas.

Under dagen har Transports stuveriförhandlare haft flera möten med arbetsgivarparten. Strax före klockan 19 avbröts förhandlingarna. De fortsätter i morgon bitti.

Marcel Carlstedt säger:

– Det känns som om vi gled längre och längre ifrån varandra för var gång vi träffade motparten vid förhandlingsbordet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.