Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar
Close
Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar "märket" med Anders Olofsson, stuveriarbetare från Umeå (längst th).
Close

Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen

I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.

Förra veckan klev Transport in i avtalsrörelsen med den största medlemskåren – åkerichaufförer och terminalare. Efter fem hela förhandlingsdagar står parterna fortfarande långt från varandra.

I dag möttes Transport och Sveriges Hamnar. Facket kom till Svenskt Näringsliv med en tio personer stark förhandlingsdelegation som leds av förbundsjurist Marcel Carlstedt.

I Transports samlingsrum blev det först intensiva diskussioner om ”märket”. Är även hamnarbetarna piskade att följa den norm på 2,2 procent eller 590 kronor mer i månaden som industrin, Svenskt Näringsliv och LO-ledningen ristat in?

Ombuden kom sedan in på de fackliga kraven – som precis som på andra avtalsområden – handlar om trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete.

Förhandlingarna på stuveriområdet sker nu under en hel del orosmoln som seglat upp i ett antal hamnar. Göteborg är ett exempel:

– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ombud och ordförande i stuveriavdelning 2.

I Luleå driver Transport en inflammerad tvist med hamnoperatören Shorelink. Facket har stämt bolaget inför Arbetsdomstolen. Shorelink omfattas av Transports och Sveriges Hamnars kollektivavtal, men har trots det valt att avlöna anställda efter ett lokalt avtal som är tecknat med Hamnarbetarförbundet.

Mälarhamnar, med Köping och Västerås, är en riktig surdeg. Det kommunala bolaget hotar nu med att ta in entreprenörer för hela driften. Det innebär att jobben hotas.

Under dagen har Transports stuveriförhandlare haft flera möten med arbetsgivarparten. Strax före klockan 19 avbröts förhandlingarna. De fortsätter i morgon bitti.

Marcel Carlstedt säger:

– Det känns som om vi gled längre och längre ifrån varandra för var gång vi träffade motparten vid förhandlingsbordet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.