Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar
Close
Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar "märket" med Anders Olofsson, stuveriarbetare från Umeå (längst th).
Close

Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen

I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.

Förra veckan klev Transport in i avtalsrörelsen med den största medlemskåren – åkerichaufförer och terminalare. Efter fem hela förhandlingsdagar står parterna fortfarande långt från varandra.

I dag möttes Transport och Sveriges Hamnar. Facket kom till Svenskt Näringsliv med en tio personer stark förhandlingsdelegation som leds av förbundsjurist Marcel Carlstedt.

I Transports samlingsrum blev det först intensiva diskussioner om ”märket”. Är även hamnarbetarna piskade att följa den norm på 2,2 procent eller 590 kronor mer i månaden som industrin, Svenskt Näringsliv och LO-ledningen ristat in?

Ombuden kom sedan in på de fackliga kraven – som precis som på andra avtalsområden – handlar om trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete.

Förhandlingarna på stuveriområdet sker nu under en hel del orosmoln som seglat upp i ett antal hamnar. Göteborg är ett exempel:

– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ombud och ordförande i stuveriavdelning 2.

I Luleå driver Transport en inflammerad tvist med hamnoperatören Shorelink. Facket har stämt bolaget inför Arbetsdomstolen. Shorelink omfattas av Transports och Sveriges Hamnars kollektivavtal, men har trots det valt att avlöna anställda efter ett lokalt avtal som är tecknat med Hamnarbetarförbundet.

Mälarhamnar, med Köping och Västerås, är en riktig surdeg. Det kommunala bolaget hotar nu med att ta in entreprenörer för hela driften. Det innebär att jobben hotas.

Under dagen har Transports stuveriförhandlare haft flera möten med arbetsgivarparten. Strax före klockan 19 avbröts förhandlingarna. De fortsätter i morgon bitti.

Marcel Carlstedt säger:

– Det känns som om vi gled längre och längre ifrån varandra för var gång vi träffade motparten vid förhandlingsbordet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.