Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar
Close
Förbundsjurist Marcel Carlstedt (tv) diskuterar "märket" med Anders Olofsson, stuveriarbetare från Umeå (längst th).
Close

Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen

I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.

Förra veckan klev Transport in i avtalsrörelsen med den största medlemskåren – åkerichaufförer och terminalare. Efter fem hela förhandlingsdagar står parterna fortfarande långt från varandra.

I dag möttes Transport och Sveriges Hamnar. Facket kom till Svenskt Näringsliv med en tio personer stark förhandlingsdelegation som leds av förbundsjurist Marcel Carlstedt.

I Transports samlingsrum blev det först intensiva diskussioner om ”märket”. Är även hamnarbetarna piskade att följa den norm på 2,2 procent eller 590 kronor mer i månaden som industrin, Svenskt Näringsliv och LO-ledningen ristat in?

Ombuden kom sedan in på de fackliga kraven – som precis som på andra avtalsområden – handlar om trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete.

Förhandlingarna på stuveriområdet sker nu under en hel del orosmoln som seglat upp i ett antal hamnar. Göteborg är ett exempel:

– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ombud och ordförande i stuveriavdelning 2.

I Luleå driver Transport en inflammerad tvist med hamnoperatören Shorelink. Facket har stämt bolaget inför Arbetsdomstolen. Shorelink omfattas av Transports och Sveriges Hamnars kollektivavtal, men har trots det valt att avlöna anställda efter ett lokalt avtal som är tecknat med Hamnarbetarförbundet.

Mälarhamnar, med Köping och Västerås, är en riktig surdeg. Det kommunala bolaget hotar nu med att ta in entreprenörer för hela driften. Det innebär att jobben hotas.

Under dagen har Transports stuveriförhandlare haft flera möten med arbetsgivarparten. Strax före klockan 19 avbröts förhandlingarna. De fortsätter i morgon bitti.

Marcel Carlstedt säger:

– Det känns som om vi gled längre och längre ifrån varandra för var gång vi träffade motparten vid förhandlingsbordet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.