Close
Artikel ur Hamnarbetarförbundets tidning nr 3 2019.
Close

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

– Hamnarbetarförbundets tidning innehåller ofta kritik och beskyllningar mot Transport. Men artikeln i det senaste numret är ett lågvattenmärke. Det som rapporteras om medlemssituationen i Luleå är inte sant. Hur vore de om tidningen kollar fakta och låter dem som anklagas få bemöta kritiken, säger Transports lokalombudsman Patrik Östbjerg, som personligen känner sig utpekad.

Under vinjetten Avdelningarna runt intervjuar Hamnarbetaren företrädare i olika hamnar. Först ut är Luleå, där bolaget Shorelink är arbetsgivare.

Redan i rubriken står att ”Hela styrkan i Luleå hamn lämnar Transport för Hamnarbetarförbundet”.

– I nuläget har Transport elva medlemmar i hamnen. När Hamnarbetarförbundets tidning kom ut var det fler. Vi vet också att flera hamnarbetare lämnat Transport, men valt att vara oorganiserade. Så vad betyder mangrant, undrar Per-Olof Norgren, central stuveriombudsman i Transport.

Transports tidigare klubbordförande i Luleå, Viktor Blombäck, har hoppat av och är nu ny lokal avdelningsordförande för Hamnarbetarförbundet (HF). I artikeln hävdar han att Transport körde över klubben, när arbetsgivaren ville schemalägga arbete på helgerna.

Per-Olof Norgren säger:

– Han undviker noga att redogöra för sakfrågan. Stålkoncernen SSAB har båtar som kommer på helgerna och hamnen behöver ha bemanning då. Ett antal tongivande hamnarbetare anser att det arbetet ska ske som frivillig övertid där fast anställda har förtur.

– Bolaget ville schemalägga helgarbetet och skapa fler fasta tjänster. Hur ska vi som facklig organisation kunna försvara att vissa anställa jobbar dubbla skift, i stället för att fler jobb inrättas? Kollektivavtalet öppnar dessutom för skiftarbete, och så fungerar det i andra hamnar.

Helglossningen och lösningen med övertid var tidigare reglerad i ett lokalt avtal på Shorelink. En uppgörelse som arbetsgivaren ville ändra. Transports förhandlare åkte under en period skytteltrafik till Luleå, för diskussioner med den lokala fackklubben och förhandlingar med arbetsgivaren.

Till slut skrev Transports ombudsman på ett avtal om helgskift, med en kraftig reducering av arbetstiden.

I Hamnarbetarens artikel heter det att de anställda gång efter annan fått uppleva hur Transport svikit dem och gått arbetsgivaren till mötes – ”utan deras vetskap eller godkännande”.

– Luleå hamn och medlemmarna där är den arbetsplats vi ägnat allra mest tid de senare åren, inflikar Patrik Östbjerg.

I texten hävdar HF:s Viktor Blombäck att flera skrivelser eller propåer som skickats till Transports stuveriavdelning tappats bort eller försvunnit. Med det syrliga tillägget att: ”…det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer.”

I Luleå hävdas att Transports centrala ombudsman godkänt en tjänstemannamodell för beräkning av semesterersättningen, som ”ger en sänkning långt under central avtalsnivå”.

Det tillbakavisar Per-Olof Norgren, som är Transports centrala ombudsman:

– För det första var det vår lokalombudsman som godkände den. Uppgörelsen innebär heller ingen lönedumpning.

Bakgrunden ser ut så här, förklarar han.

Redan 1995 tecknade Shorelink ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som faktiskt innebar lönedumpning.

Uppgörelsen blev ett fall för Arbetsdomstolen, som slog fast att HF:s avtal stred mot Transports först tecknade centrala kollektivavtal.

I HF:s lokala avtal beräknades semesterlönen enligt en modell som ofta tillämpas bland tjänstemän. Transport ville växla tillbaka till reglerna i kollektivavtalet, men det blev problematiskt – eftersom semesteråret räknas på olika sätt och hamnarbetarna skulle komma i kläm under en övergångsperiod.

Efter en diskussion med medlemmarna blev lösningen att de anställda fick behålla tjänstemannamodellen.

– Våra medlemmar sa ja till upplägget. Samma system finns kvar i Stockholms Hamnar, sedan den tid då HF hade det lokala avtalet där. Utan klagomål från någon, säger Norgren.

Nästa avdelning som vittnar i Hamnarbetarens artikel är Gävle. Transport anklagas för att ställa upp på lönedumpning för extringar som tas in vid sjukdom. Enligt HF ska arbetsgivare betala övertid och varsla tre dagar i förväg, om man vill ta in sjukersättare.

Transports ombudsman Per-Olof Norgren skakar på huvudet:

– Hamnarbetarförbundet förstår inte avtalet. Om någon blir akut sjuk och måste ersättas kan arbetsgivaren ju inte varsla tre dagar i förväg.

Enligt Norgren är det också så att om bolagen tar in extringar utanför ordinarie arbetstid (07-16:30), då utgår alltid övertidsersättning:

– Den ger bra betalning och är en kompensation för den otrygga anställningen. Men avtalet har länge varit sådant att tiden som extringar jobbar ihop inte ger förtur till ny anställning.

– Därför försöker vi, när det går, att få in hamnarbetare på riktiga vikariat eller visstidsanställningar, exempelvis vid längre sjukfall. Då ökar möjligheterna till tillsvidareanställning. Fast då gäller samma villkor som för fast anställda. Det vill säga inhopparen får ob-ersättning eller skifttillägg, om arbetet sker utanför den ordinarie arbetstiden.

I Norrköping utmålas Transports ombudsmän som personer som ”dansar in och dikterar villkoren”.

– Då vill jag påminna om att HF tecknade ett treårigt lokalt avtal i Norrköping hamn, med en trossföringsfirma. En uppgörelse som är sämre än vårt riksavtal. Dessutom har den lokala fackliga förtroendemannen eget förhandlingsmandat. Det dansar inte in någon ombudsman, om inte våra företrädare efterfrågar den hjälpen, säger Patrik Östbjerg.

I Stockholms Hamnar påpekar HF:s ombud att Transport gjort upp ett lokalt avtal om bland annat löner och arbetstider med hamnoperatören Hutchinson Port, som ska sköta driften i den nya containerhamnen i Norvik.

Uppgörelsen strider mot kollektivavtalsreglerna, anser den lokale HF-företrädaren, med tillägget: ”Det lutar åt att vi måste stämma dem”.

– Jag förstår inte ens vad HF menar, säger Per-Olof Norgren. På vilket sätt strider det mot kollektivavtalets regler att Transport tecknar ett lokalt avtal med Hutchinson Port?

– HF påstår nu att det blev fel från början. Hur då fel? Är det att uppgörelsen faktiskt är bättre än det centrala avtalet som även HF skrivit under?

Transports stuveriombudsmän tycker att det är anmärkningsvärt att HF:s tidning riktar så allvarlig kritik mot Transport och förbundets anställda – utan att kolla fakta och utan att de som kritiseras ges möjlighet att bemöta anklagelserna.

”Jag räknar inte medlemmar”

HF. Transportarbetaren ringer upp Hamnarbetarförbundets man i Luleå, Viktor Blombäck, och ber honom utveckla kritiken mot Transport. Exempelvis uttalandet att ”det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer”. Blombäcks enda svar blir: – Jag har inga kommentarer.

Eskil Rönér är ordförande i Hamnarbetarförbundet och ansvarig utgivare för tidningen Hamnarbetaren. Transportarbetaren frågar honom:

Är det korrekt att hamnarbetarna i Luleå har lämnat Transport, mangrant?

– Jag vet inte om det är korrekt, jag har inte läst artikeln.

Du är ansvarig för innehållet i Hamnarbetaren. Är det viktigt att faktauppgifter stämmer? Transport uppger att man har elva medlemmar kvar och att flera hamnarbetare nu valt att vara fackligt oorganiserade.

– Jag sitter inte och räknar medlemmar. När jag var i Luleå fick jag intrycket att hamnarbetarna var besvikna. Det kan finns en och annan, i verkstan kanske, som inte har gått över.

Sakfrågan handlar om arbete på helgerna. Om det ska bedrivas som kontinuerlig övertid. Eller på schemalagd tid, vilket också innebär nya jobb. Vad anser du?

– Jag tycker inte att övertid är rättevisefråga. Vi ska försöka minska övertidsuttaget och vi driver inte kravet att medlemmarna ska ha rätt till mer övertid.

Anställda i Transport reagerar mot den kritik de får i Hamnarbetarens artikel. Har du förståelse för besvikelsen?

– Det är klart man blir besviken när medlemmar lämnar förbundet.

Är Hamnarbetaren en journalistisk produkt?

– Jag förstår inte frågan.

För journalister finns etiska spelregler som branschen tagit fram. Där sägs bland annat att nyheter ska vara korrekta, journalister ska höra båda sidor och man ska var ”generös med bemötanden”. Lever Hamnarbetaren upp till det?

– Vi gör så gott vi kan.

Har tidningen kontaktat Transports stuveriombudmän, som beskylls för en rad saker i artikeln.

– Jag vet inte om man försökt kontakta alla möjliga personer. Det kan vara svårt att få tag i folk.

Om Transport begär ett genmäle, kommer ni att publicera det?

– Ja, det kan jag nog tänka mig.

Jag har läst Hamnarbetaren till och från under många år och slagits av att ”motståndare” i princip aldrig får komma till tals. Är Hamnarbetaren en av de sista Pravda-tidningarna, där bara ”sanningen” släpps fram?

– Jag tänker inte värdera din åsikt, nu avslutar vi den här intervjun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anno nym:
    29 november, 2019

    Fet chans att er "journalistiska produkt" låter oliktänkande komma till tals. Nej, rannsaka er själva och inse att toppstyrning inte är omtyckt

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

Tommy Wreeth

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Transportarbetarens logga

Transport i överenskommelse om korttidspermittering

Facket. Transportarbetareförbundet fick gehör för sin syn på ersättning och tid för utbildning. I dag har facket träffat en överenskommelse om korttidspermittering med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.