Close
Artikel ur Hamnarbetarförbundets tidning nr 3 2019.
Close

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

– Hamnarbetarförbundets tidning innehåller ofta kritik och beskyllningar mot Transport. Men artikeln i det senaste numret är ett lågvattenmärke. Det som rapporteras om medlemssituationen i Luleå är inte sant. Hur vore de om tidningen kollar fakta och låter dem som anklagas få bemöta kritiken, säger Transports lokalombudsman Patrik Östbjerg, som personligen känner sig utpekad.

Under vinjetten Avdelningarna runt intervjuar Hamnarbetaren företrädare i olika hamnar. Först ut är Luleå, där bolaget Shorelink är arbetsgivare.

Redan i rubriken står att ”Hela styrkan i Luleå hamn lämnar Transport för Hamnarbetarförbundet”.

– I nuläget har Transport elva medlemmar i hamnen. När Hamnarbetarförbundets tidning kom ut var det fler. Vi vet också att flera hamnarbetare lämnat Transport, men valt att vara oorganiserade. Så vad betyder mangrant, undrar Per-Olof Norgren, central stuveriombudsman i Transport.

Transports tidigare klubbordförande i Luleå, Viktor Blombäck, har hoppat av och är nu ny lokal avdelningsordförande för Hamnarbetarförbundet (HF). I artikeln hävdar han att Transport körde över klubben, när arbetsgivaren ville schemalägga arbete på helgerna.

Per-Olof Norgren säger:

– Han undviker noga att redogöra för sakfrågan. Stålkoncernen SSAB har båtar som kommer på helgerna och hamnen behöver ha bemanning då. Ett antal tongivande hamnarbetare anser att det arbetet ska ske som frivillig övertid där fast anställda har förtur.

– Bolaget ville schemalägga helgarbetet och skapa fler fasta tjänster. Hur ska vi som facklig organisation kunna försvara att vissa anställa jobbar dubbla skift, i stället för att fler jobb inrättas? Kollektivavtalet öppnar dessutom för skiftarbete, och så fungerar det i andra hamnar.

Helglossningen och lösningen med övertid var tidigare reglerad i ett lokalt avtal på Shorelink. En uppgörelse som arbetsgivaren ville ändra. Transports förhandlare åkte under en period skytteltrafik till Luleå, för diskussioner med den lokala fackklubben och förhandlingar med arbetsgivaren.

Till slut skrev Transports ombudsman på ett avtal om helgskift, med en kraftig reducering av arbetstiden.

I Hamnarbetarens artikel heter det att de anställda gång efter annan fått uppleva hur Transport svikit dem och gått arbetsgivaren till mötes – ”utan deras vetskap eller godkännande”.

– Luleå hamn och medlemmarna där är den arbetsplats vi ägnat allra mest tid de senare åren, inflikar Patrik Östbjerg.

I texten hävdar HF:s Viktor Blombäck att flera skrivelser eller propåer som skickats till Transports stuveriavdelning tappats bort eller försvunnit. Med det syrliga tillägget att: ”…det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer.”

I Luleå hävdas att Transports centrala ombudsman godkänt en tjänstemannamodell för beräkning av semesterersättningen, som ”ger en sänkning långt under central avtalsnivå”.

Det tillbakavisar Per-Olof Norgren, som är Transports centrala ombudsman:

– För det första var det vår lokalombudsman som godkände den. Uppgörelsen innebär heller ingen lönedumpning.

Bakgrunden ser ut så här, förklarar han.

Redan 1995 tecknade Shorelink ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som faktiskt innebar lönedumpning.

Uppgörelsen blev ett fall för Arbetsdomstolen, som slog fast att HF:s avtal stred mot Transports först tecknade centrala kollektivavtal.

I HF:s lokala avtal beräknades semesterlönen enligt en modell som ofta tillämpas bland tjänstemän. Transport ville växla tillbaka till reglerna i kollektivavtalet, men det blev problematiskt – eftersom semesteråret räknas på olika sätt och hamnarbetarna skulle komma i kläm under en övergångsperiod.

Efter en diskussion med medlemmarna blev lösningen att de anställda fick behålla tjänstemannamodellen.

– Våra medlemmar sa ja till upplägget. Samma system finns kvar i Stockholms Hamnar, sedan den tid då HF hade det lokala avtalet där. Utan klagomål från någon, säger Norgren.

Nästa avdelning som vittnar i Hamnarbetarens artikel är Gävle. Transport anklagas för att ställa upp på lönedumpning för extringar som tas in vid sjukdom. Enligt HF ska arbetsgivare betala övertid och varsla tre dagar i förväg, om man vill ta in sjukersättare.

Transports ombudsman Per-Olof Norgren skakar på huvudet:

– Hamnarbetarförbundet förstår inte avtalet. Om någon blir akut sjuk och måste ersättas kan arbetsgivaren ju inte varsla tre dagar i förväg.

Enligt Norgren är det också så att om bolagen tar in extringar utanför ordinarie arbetstid (07-16:30), då utgår alltid övertidsersättning:

– Den ger bra betalning och är en kompensation för den otrygga anställningen. Men avtalet har länge varit sådant att tiden som extringar jobbar ihop inte ger förtur till ny anställning.

– Därför försöker vi, när det går, att få in hamnarbetare på riktiga vikariat eller visstidsanställningar, exempelvis vid längre sjukfall. Då ökar möjligheterna till tillsvidareanställning. Fast då gäller samma villkor som för fast anställda. Det vill säga inhopparen får ob-ersättning eller skifttillägg, om arbetet sker utanför den ordinarie arbetstiden.

I Norrköping utmålas Transports ombudsmän som personer som ”dansar in och dikterar villkoren”.

– Då vill jag påminna om att HF tecknade ett treårigt lokalt avtal i Norrköping hamn, med en trossföringsfirma. En uppgörelse som är sämre än vårt riksavtal. Dessutom har den lokala fackliga förtroendemannen eget förhandlingsmandat. Det dansar inte in någon ombudsman, om inte våra företrädare efterfrågar den hjälpen, säger Patrik Östbjerg.

I Stockholms Hamnar påpekar HF:s ombud att Transport gjort upp ett lokalt avtal om bland annat löner och arbetstider med hamnoperatören Hutchinson Port, som ska sköta driften i den nya containerhamnen i Norvik.

Uppgörelsen strider mot kollektivavtalsreglerna, anser den lokale HF-företrädaren, med tillägget: ”Det lutar åt att vi måste stämma dem”.

– Jag förstår inte ens vad HF menar, säger Per-Olof Norgren. På vilket sätt strider det mot kollektivavtalets regler att Transport tecknar ett lokalt avtal med Hutchinson Port?

– HF påstår nu att det blev fel från början. Hur då fel? Är det att uppgörelsen faktiskt är bättre än det centrala avtalet som även HF skrivit under?

Transports stuveriombudsmän tycker att det är anmärkningsvärt att HF:s tidning riktar så allvarlig kritik mot Transport och förbundets anställda – utan att kolla fakta och utan att de som kritiseras ges möjlighet att bemöta anklagelserna.

”Jag räknar inte medlemmar”

HF. Transportarbetaren ringer upp Hamnarbetarförbundets man i Luleå, Viktor Blombäck, och ber honom utveckla kritiken mot Transport. Exempelvis uttalandet att ”det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer”. Blombäcks enda svar blir: – Jag har inga kommentarer.

Eskil Rönér är ordförande i Hamnarbetarförbundet och ansvarig utgivare för tidningen Hamnarbetaren. Transportarbetaren frågar honom:

Är det korrekt att hamnarbetarna i Luleå har lämnat Transport, mangrant?

– Jag vet inte om det är korrekt, jag har inte läst artikeln.

Du är ansvarig för innehållet i Hamnarbetaren. Är det viktigt att faktauppgifter stämmer? Transport uppger att man har elva medlemmar kvar och att flera hamnarbetare nu valt att vara fackligt oorganiserade.

– Jag sitter inte och räknar medlemmar. När jag var i Luleå fick jag intrycket att hamnarbetarna var besvikna. Det kan finns en och annan, i verkstan kanske, som inte har gått över.

Sakfrågan handlar om arbete på helgerna. Om det ska bedrivas som kontinuerlig övertid. Eller på schemalagd tid, vilket också innebär nya jobb. Vad anser du?

– Jag tycker inte att övertid är rättevisefråga. Vi ska försöka minska övertidsuttaget och vi driver inte kravet att medlemmarna ska ha rätt till mer övertid.

Anställda i Transport reagerar mot den kritik de får i Hamnarbetarens artikel. Har du förståelse för besvikelsen?

– Det är klart man blir besviken när medlemmar lämnar förbundet.

Är Hamnarbetaren en journalistisk produkt?

– Jag förstår inte frågan.

För journalister finns etiska spelregler som branschen tagit fram. Där sägs bland annat att nyheter ska vara korrekta, journalister ska höra båda sidor och man ska var ”generös med bemötanden”. Lever Hamnarbetaren upp till det?

– Vi gör så gott vi kan.

Har tidningen kontaktat Transports stuveriombudmän, som beskylls för en rad saker i artikeln.

– Jag vet inte om man försökt kontakta alla möjliga personer. Det kan vara svårt att få tag i folk.

Om Transport begär ett genmäle, kommer ni att publicera det?

– Ja, det kan jag nog tänka mig.

Jag har läst Hamnarbetaren till och från under många år och slagits av att ”motståndare” i princip aldrig får komma till tals. Är Hamnarbetaren en av de sista Pravda-tidningarna, där bara ”sanningen” släpps fram?

– Jag tänker inte värdera din åsikt, nu avslutar vi den här intervjun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anno nym:
    29 november, 2019

    Fet chans att er "journalistiska produkt" låter oliktänkande komma till tals. Nej, rannsaka er själva och inse att toppstyrning inte är omtyckt

Lästips:

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.