Hamnarbetare dog i Oxelösund

Hamn. En hamnarbetare hittades avsvimmad på väg ner i lastrummet. Han dog sedan på sjukhus. Olyckan, som inträffade i i Oxelösunds hamn, är inte den första då en hamnarbetare möts av koloxid och förlorar livet.

Mannen var i 20-årsåldern och timanställd i hamnen. Fartyget var Panamaflaggat och lastat med kol.

– Vi har startat utredningen för att förstå vad som har hänt, och för att ändra våra säkerhetsrutiner så att det inte ska hända igen, säger Erik Zetterlund, vd i Oxelösunds hamn.

Han berättar att det tog flera dagar att lossa fartyget. Uppemot tio personer ingick i varje lag, och vid skiftbytet i fredags kväll hittade arbetskamraterna mannen som hade svimmat.

– Han var på väg ner till lastrummet för att köra lastmaskin. Men han hade tagit en väg som inte var öppen och inte heller säkrad. I trappan ner mot lastrummet möttes han av koloxiden, som finns på alla båtar med organiskt material.

Erik Zetterlund vill inte spekulera i varför hamnarbetaren tog en väg som skulle var avstängd. Han avvaktar företagets egen utredning.

Parallellt gör Arbetsmiljöverket sin utredning om olyckan. Även polisen granskar händelsen. Båda kan göra en åtalsanmälan, sedan avgör en åklagare om någon ska åtalas för brott.

– Vår skyddsorganisation med huvudskyddsombudet och de andra skyddsombuden är med i hela processen, säger Erik Zetterlund.

Jyrki Saarinen från Transport är huvudskyddsombud i hamnen.

– Vi undersöker om något har brustit och i så fall vad, säger han. Tillsammans med arbetsgivaren ska vi säkerställa att det inte händer igen.

Senast för tre år sedan berättade Transportarbetaren om en sjöman som kvävdes till döds och tre som skadades allvarligt i lastrummet på ett polskt fartyg i den danska hamnen Hanstholm. Ett par veckor före den händelsen dog tre hamnarbetare i Belgien när de hade lossat koks.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Livet efter olyckan

Krishantering. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Peter Stockhaus

Han kan konsten att lyssna på olycksdrabbade kollegor

Kollegahjälpen. Ett nätverk av chaufförer och åkare som sträcker sig över hela landet står redo att stötta den som varit med om en olycka. Kollegahjälpen är vad det låter som, och det är helt ideellt. Ett samtal till SOS alarm är det enklaste sättet att få kontakt.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.