Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Det rapporterar den fackliga nättidningen frifagbevegelse.no.

Konferensen arrangerades i april 2015 och enligt frifagbevegelse.no handlade det om verbala trakasserier mot två servitriser, av vilka en var under 18 år. Tillmälena följdes av tafsande och nypningar.

Middagen arrangerades i anslutning till konferensen med renhållningsarbetare från Sverige, Norge, Danmark och Finland och ett 80-tal personer deltog, uppger den fackliga nättidningen.

Enligt Transports kommunikationschef Maria Arkeby kom de svenska deltagarna från fackförbunden Transport och Kommunal, som organiserar miljöarbetare. Hon har pratat med en av deltagarna från Transports lokalavdelningar, som bekräftar bilden i den norska nättidningen.

Där säger centrala ombudsmannen Ole Einar Adamsröd i Norsk Transportarbeiderforbund, som höll i konferensen:

– Jag blev förbannad. Jag fick tag i en mikrofon, förklarade vad som hänt och sa åt alla att lämna lokalen.

Hotelldirektör Poul-Henrik Remmer vid Scandic Ishavshotell i Tromsö säger till frifagbevegelse.no att det var första gången han såg en av sina anställda gråta.

–  Så illa var det.

För arbetet.se berättar Ole Einar Adamsröd att han försökte klara ut direkt på restaurangen vem som gjort vad. Men då ingen trädde fram fick ansvaret tas kollektivt. Dagen därpå tog han på nytt upp det inträffade, ursäkter och blommor sändes till restaurangen, men någon polisanmälan gjordes aldrig, uppger arbetet.se.

Transports kommunikationschef Maria Arkeby svarar på frågor om konferensen eftersom den renhållare som deltog, i sällskap med några till från förbundet, avböjt att prata direkt med pressen.

– Han bekräftar att Ole Einar Adamsröd från Norsk Transportarbeiderforbund verkligen var högröd i ansiktet när han tog mikrofonen och skickade ut församlingen från restaurangen.

De svenska deltagarna berättar att de satt två, tre bord bort och därför inte riktigt såg ”vilka som utmärkte sig”.

Brukar det gå till så här på fackliga konferenser, där Transport deltar?

– Det sa inte renhållningsarbetaren jag pratade med. Men något liknande har inte återupprepats. De personer som utsatte serveringspersonalen deltog inte i den fortsatta konferensen och har inte varit med vid några sammankomster senare heller, säger Maria Arkeby.

Uppgifter finns om att de konferensdeltagare som kränkte serveringspersonalen kom från ett av de nordiska länderna.

– Jag tror inte vi ska peka finger åt något håll utan vara glada och nöjda att våra deltagare inte var inblandade. De uppskattade att arrangörerna tog tag i händelsen så noggrant.

Transport kommer inte att följa upp händelsen ytterligare. Förbundet arbetar däremot vidare med den undersökning om sexuella trakasserier mot anställda och förtroendevalda, som Transport utlovade för två veckor sedan.

Mejl kommer att skickas ut och berörda ska få vara anonyma, om de inte begär att få framträda med namn. Eftersom det handlar om enskilda personers upplevelser och hur man uppfattar ord, begrepp och terminologi gäller det att formulera frågorna på rätt sätt, beskriver Arkeby.

Tidsplanen är att mejlen ska skickas ut före jul. Hur många som berörs är inte klart och hur vittnesmålen ska hanteras beror på vilka uppgifter som kommer in.

– Det är viktigt när någon ställer frågan: Hur ser det ut i Transport? Då ska vi inte svara: Det vet vi inte. Visar det sig att problem finns kan vi exempelvis behöva ta upp det i våra utbildningar och prata med utbildningsledarna, säger Maria Arkeby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    5 december, 2017

    Arbetsgivarna lär i alla fall mysa över att fackliga kursgårdar genomsyras av sexism och ren idioti. https://www.youtube.com/watch?v=xOIlcZc8L4M&t=72s

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.