Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Det rapporterar den fackliga nättidningen frifagbevegelse.no.

Konferensen arrangerades i april 2015 och enligt frifagbevegelse.no handlade det om verbala trakasserier mot två servitriser, av vilka en var under 18 år. Tillmälena följdes av tafsande och nypningar.

Middagen arrangerades i anslutning till konferensen med renhållningsarbetare från Sverige, Norge, Danmark och Finland och ett 80-tal personer deltog, uppger den fackliga nättidningen.

Enligt Transports kommunikationschef Maria Arkeby kom de svenska deltagarna från fackförbunden Transport och Kommunal, som organiserar miljöarbetare. Hon har pratat med en av deltagarna från Transports lokalavdelningar, som bekräftar bilden i den norska nättidningen.

Där säger centrala ombudsmannen Ole Einar Adamsröd i Norsk Transportarbeiderforbund, som höll i konferensen:

– Jag blev förbannad. Jag fick tag i en mikrofon, förklarade vad som hänt och sa åt alla att lämna lokalen.

Hotelldirektör Poul-Henrik Remmer vid Scandic Ishavshotell i Tromsö säger till frifagbevegelse.no att det var första gången han såg en av sina anställda gråta.

–  Så illa var det.

För arbetet.se berättar Ole Einar Adamsröd att han försökte klara ut direkt på restaurangen vem som gjort vad. Men då ingen trädde fram fick ansvaret tas kollektivt. Dagen därpå tog han på nytt upp det inträffade, ursäkter och blommor sändes till restaurangen, men någon polisanmälan gjordes aldrig, uppger arbetet.se.

Transports kommunikationschef Maria Arkeby svarar på frågor om konferensen eftersom den renhållare som deltog, i sällskap med några till från förbundet, avböjt att prata direkt med pressen.

– Han bekräftar att Ole Einar Adamsröd från Norsk Transportarbeiderforbund verkligen var högröd i ansiktet när han tog mikrofonen och skickade ut församlingen från restaurangen.

De svenska deltagarna berättar att de satt två, tre bord bort och därför inte riktigt såg ”vilka som utmärkte sig”.

Brukar det gå till så här på fackliga konferenser, där Transport deltar?

– Det sa inte renhållningsarbetaren jag pratade med. Men något liknande har inte återupprepats. De personer som utsatte serveringspersonalen deltog inte i den fortsatta konferensen och har inte varit med vid några sammankomster senare heller, säger Maria Arkeby.

Uppgifter finns om att de konferensdeltagare som kränkte serveringspersonalen kom från ett av de nordiska länderna.

– Jag tror inte vi ska peka finger åt något håll utan vara glada och nöjda att våra deltagare inte var inblandade. De uppskattade att arrangörerna tog tag i händelsen så noggrant.

Transport kommer inte att följa upp händelsen ytterligare. Förbundet arbetar däremot vidare med den undersökning om sexuella trakasserier mot anställda och förtroendevalda, som Transport utlovade för två veckor sedan.

Mejl kommer att skickas ut och berörda ska få vara anonyma, om de inte begär att få framträda med namn. Eftersom det handlar om enskilda personers upplevelser och hur man uppfattar ord, begrepp och terminologi gäller det att formulera frågorna på rätt sätt, beskriver Arkeby.

Tidsplanen är att mejlen ska skickas ut före jul. Hur många som berörs är inte klart och hur vittnesmålen ska hanteras beror på vilka uppgifter som kommer in.

– Det är viktigt när någon ställer frågan: Hur ser det ut i Transport? Då ska vi inte svara: Det vet vi inte. Visar det sig att problem finns kan vi exempelvis behöva ta upp det i våra utbildningar och prata med utbildningsledarna, säger Maria Arkeby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    5 december, 2017

    Arbetsgivarna lär i alla fall mysa över att fackliga kursgårdar genomsyras av sexism och ren idioti. https://www.youtube.com/watch?v=xOIlcZc8L4M&t=72s

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.