Grå sophämtning granskas

Finkrogar i Stockholm vill inte bli kända för att skicka matavfall till en tipp där råttorna samlas. Kommunens entreprenör har fått tillbaka soporna när SVT:s undersökande journalister började intressera sig för vart de tog vägen.

Råttor, grå sophämtning och renhållningsjuridik är temat för kvällens avslöjande i Uppdrag granskning. Genom att följa soporna från lyxrestauranger i Stockholms innerstad kan tv-filmarna berätta hur kommunens upphandlade sophämtning har tagits över av ett annat företag. Det blandar ihop redan sorterade sopor, kör bilar utan yrkestrafiktillstånd och dumpar hushållssopor på en tipp där råttorna håller till.

– Vi har märkt hur krogarnas sopor har minskat under de senaste fem åren, berättar Kari Paldan, sopgubbe på Liselotte Lööf och fackligt förtroendevald. Och eftersom vi kör på beting så minskar lönen när vi får mindre sopor att hämta.

Han konstaterar att sopgubbarna förlorar, hans arbetsgivare Liselotte Lööf förlorar – och kommunen som har upphandlat sophämtningen förlorar på den så kallade gråhämtningen.

Men de senaste veckorna har det hänt något. När finkrogarna fick klart för sig att Uppdrag gransknings program började bli klart för sändning …

– … så har vi börjat få tillbaka soporna, säger Kari Paldan. Nu verkar krogarna lämna det mesta av sina sopor i kärlen som vi hämtar.

Kommunerna har monopol på att hämta hushållssoporna sedan över 40 år. Bakgrunden är att en myndighet kan tvinga fram mer miljövänlig avfallshantering. Och i Stockholms innerstad är företaget Liselotte Lööf en entreprenör som staden anlitar.

Uppdrag gransknings program visar att ett antal av stadens krogar har börjat anlita företaget TÅV AB. Företagets affärsidé är att restaurangernas kökssopor inte är hushållssopor, och att det därmed kan ta över den verksamheten. När kommunen förbjöd TÅV att hämta soporna svarade företaget med ett överklagande. Länsstyrelsen i Stockholm ska avgöra frågan, före sommaren är myndighetens plan.

Christer Norfall, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att TÅV inte har kollektivavtal med förbundet. Och att han inte har hört något från eventuella medlemmar på företaget, som drivs av den person som hade sophämtningsföretaget Resta innan det gick i konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.