Grå sophämtning granskas

Finkrogar i Stockholm vill inte bli kända för att skicka matavfall till en tipp där råttorna samlas. Kommunens entreprenör har fått tillbaka soporna när SVT:s undersökande journalister började intressera sig för vart de tog vägen.

Råttor, grå sophämtning och renhållningsjuridik är temat för kvällens avslöjande i Uppdrag granskning. Genom att följa soporna från lyxrestauranger i Stockholms innerstad kan tv-filmarna berätta hur kommunens upphandlade sophämtning har tagits över av ett annat företag. Det blandar ihop redan sorterade sopor, kör bilar utan yrkestrafiktillstånd och dumpar hushållssopor på en tipp där råttorna håller till.

– Vi har märkt hur krogarnas sopor har minskat under de senaste fem åren, berättar Kari Paldan, sopgubbe på Liselotte Lööf och fackligt förtroendevald. Och eftersom vi kör på beting så minskar lönen när vi får mindre sopor att hämta.

Han konstaterar att sopgubbarna förlorar, hans arbetsgivare Liselotte Lööf förlorar – och kommunen som har upphandlat sophämtningen förlorar på den så kallade gråhämtningen.

Men de senaste veckorna har det hänt något. När finkrogarna fick klart för sig att Uppdrag gransknings program började bli klart för sändning …

– … så har vi börjat få tillbaka soporna, säger Kari Paldan. Nu verkar krogarna lämna det mesta av sina sopor i kärlen som vi hämtar.

Kommunerna har monopol på att hämta hushållssoporna sedan över 40 år. Bakgrunden är att en myndighet kan tvinga fram mer miljövänlig avfallshantering. Och i Stockholms innerstad är företaget Liselotte Lööf en entreprenör som staden anlitar.

Uppdrag gransknings program visar att ett antal av stadens krogar har börjat anlita företaget TÅV AB. Företagets affärsidé är att restaurangernas kökssopor inte är hushållssopor, och att det därmed kan ta över den verksamheten. När kommunen förbjöd TÅV att hämta soporna svarade företaget med ett överklagande. Länsstyrelsen i Stockholm ska avgöra frågan, före sommaren är myndighetens plan.

Christer Norfall, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att TÅV inte har kollektivavtal med förbundet. Och att han inte har hört något från eventuella medlemmar på företaget, som drivs av den person som hade sophämtningsföretaget Resta innan det gick i konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.