Grå sophämtning granskas

Finkrogar i Stockholm vill inte bli kända för att skicka matavfall till en tipp där råttorna samlas. Kommunens entreprenör har fått tillbaka soporna när SVT:s undersökande journalister började intressera sig för vart de tog vägen.

Råttor, grå sophämtning och renhållningsjuridik är temat för kvällens avslöjande i Uppdrag granskning. Genom att följa soporna från lyxrestauranger i Stockholms innerstad kan tv-filmarna berätta hur kommunens upphandlade sophämtning har tagits över av ett annat företag. Det blandar ihop redan sorterade sopor, kör bilar utan yrkestrafiktillstånd och dumpar hushållssopor på en tipp där råttorna håller till.

– Vi har märkt hur krogarnas sopor har minskat under de senaste fem åren, berättar Kari Paldan, sopgubbe på Liselotte Lööf och fackligt förtroendevald. Och eftersom vi kör på beting så minskar lönen när vi får mindre sopor att hämta.

Han konstaterar att sopgubbarna förlorar, hans arbetsgivare Liselotte Lööf förlorar – och kommunen som har upphandlat sophämtningen förlorar på den så kallade gråhämtningen.

Men de senaste veckorna har det hänt något. När finkrogarna fick klart för sig att Uppdrag gransknings program började bli klart för sändning …

– … så har vi börjat få tillbaka soporna, säger Kari Paldan. Nu verkar krogarna lämna det mesta av sina sopor i kärlen som vi hämtar.

Kommunerna har monopol på att hämta hushållssoporna sedan över 40 år. Bakgrunden är att en myndighet kan tvinga fram mer miljövänlig avfallshantering. Och i Stockholms innerstad är företaget Liselotte Lööf en entreprenör som staden anlitar.

Uppdrag gransknings program visar att ett antal av stadens krogar har börjat anlita företaget TÅV AB. Företagets affärsidé är att restaurangernas kökssopor inte är hushållssopor, och att det därmed kan ta över den verksamheten. När kommunen förbjöd TÅV att hämta soporna svarade företaget med ett överklagande. Länsstyrelsen i Stockholm ska avgöra frågan, före sommaren är myndighetens plan.

Christer Norfall, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att TÅV inte har kollektivavtal med förbundet. Och att han inte har hört något från eventuella medlemmar på företaget, som drivs av den person som hade sophämtningsföretaget Resta innan det gick i konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.