Gör inte bränsle av skogen

Svenska träd ska inte användas som råvara till etanol. De som vill göra bilbränsle av skogen får en kraftig känga av professor Lars Berglund. – Det vore rena katastrofen, säger han till tidningen Dagens Arbete.

I många år har tillverkare av tunga lastbilar arbetat med att ta fram fordon som drivs av alternativa bränslen. Det finns en mängd olika fossilfria bränslen som Bio-DME, Etanol ED 95 eller biogas.

Senast i förra veckan på Elmiamässan diskuterades hur användandet av alternativa drivmedel kunde öka i transportbranschen.

På ett seminarium diskuterades hur en kvotplikt, skyldighet att blanda in en andel biodrivmedel i diesel och bensin, kunde införas i Sverige. I en annat evenemang premiärvisades Scanias nya bränslesnåla lastbil.

Men de som vill använda den svenska skogen, cellulosan, som råvara till etanolbränslen får en skarp varning av professor Lars Berglund vid Wallenberg wood science center (WWSC).

Det värsta han kan tänka sig är subventioner av bränsleproduktion med skogen som råvara. Cellulosan ska i stället gå till andra produkter som kan ersätta plast är hans vision.

– Det vore rena katastrofen att göra råvaran till bränsle. Ur sysselsättningssynpunkt är det mer vettigt att satsa på forskning än bränslen, säger han till tidningen Dagens Arbete.

Hans egen forskning handlar om att ersätta petroleumbaserade plaster med motsvarande produkter baserade på trä. Kemiska massafibrer kan användas på nya och mycket bättre sätt.

I dag finns redan vedfiberförstärkta plaster på marknaden, som Södra Cell Mörrums ”dura pulp”. Professor tror att även fordonsindustrin kan dra nytta av dessa nya material.

– Bilinredningar är ju formsprutade termoplaster av olika slag. Där tror jag att vedfibrer har en god framtid som förstärkningsmedel, säger han till Dagens Arbete.

Läs mer på Dagens Arbetes hemsida: ”Morgondagens biokemiska fabriker”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.