Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close
Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close

Globala villkor tar tid

FN-organet ILO har inte lyckats ena fack och arbetsgivare om vilka problem som finns för arbetstagarna i den globala ekonomin. Därför tillsätts nu en expertgrupp. – Det är positivt. Det var så långt man kunde komma, säger Viktor Hage, Transport.

Arbetsvillkoren i de globala leverantörskedjorna, där transporter i högsta grad är en viktig länk, var det centrala ämnet på ILO:s årliga konferens. Där möts regeringar, fack och arbetsgivare i trepartssamtal om internationella villkor för arbetskraften.

Som ung organisatör i Transport fick Viktor Hage möjlighet att följa överläggningarna som studerande i Genèveskolan.

– Innan jag åkte till sessionen trodde jag att allt var klart genom de förberedande möten som varit. När jag var där trodde jag inte att parterna skulle kunna komma överens om något alls.

– En expertgrupp var nog så långt man kunde komma där och då.

FN-organet ILO arbetar genom konsensus. Fack och arbetsgivare måste vara helt överens om en fråga ska gå igenom och bli en konvention, deklaration eller någon annan typ av vägledande dokument.

– Jag upplevde den långa tiden det tar innan en fråga blir klar som mycket frustrerande. Allt tar tre, fyra år. Men jag inser också att det inte finns något alternativ om alla ska vara med på båten i någon utsträckning, säger Viktor Hage.

Han tror att villkoren för arbetstagarna i den globala värdekedjan kan behandlas av ILO om två år igen.

Just detta var också en huvudpunkt när det fackliga biståndsorganet Union to Union höll ett lunchmöte på onsdagen om ILO-sessionen.

Den globala ekonomin har lett till ökad ojämlikhet i världen. En litet klick tar hand om merparten av vinsten, medan många producerar varor och tjänsterna.

Längst ut i den globala värdekedjan hittar man barnarbete, slavarbete, korruption, förbud mot facklig organisering och regeringar som är mycket svaga.

ILO:s konventioner räcker inte för att stoppa detta. Inte heller OECD:s riktlinjer eller andra system för socialt ansvarstagande i företagen.

– Arbetsgivarna tycker att dessa principer är räcker och att starkare instrument inte behövs. Vi anser tvärt om, att de inte är tillräckligt bindande, säger Oscar Ernerot, internationell ombudsman på LO.

– Vi i facket anser att regeringarna måste leva upp till ILO:s kärnkonventioner. Det ger goda förutsättningar för att arbetskraften inte ska utnyttjas.

– Men enskilda företag kan i alla fall bryta mot konventionerna. Därför måste huvudföretaget i värdekedjan ha ansvaret.

De oeniga parterna kunde till sist samlas kring beslutet om en expertgrupp. Den tillsätts på ILO:s styrelsesammanträde i november.

Gruppen ska utreda vad som saknas för att skapa anständiga arbetsvillkor i hela värdekedjan, vad regeringarna respektive arbetsmarknadens parter kan bidra med.

I bästa fall kan expertgruppen vara klar om två år och regler beslutas på ILO:s session 2019 när organisationen firar 100 år.

– Det är mitt drömscenario, men jag är tveksam om det lyckas, säger Oscar Ernerot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.