Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close
Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close

Globala villkor tar tid

FN-organet ILO har inte lyckats ena fack och arbetsgivare om vilka problem som finns för arbetstagarna i den globala ekonomin. Därför tillsätts nu en expertgrupp. – Det är positivt. Det var så långt man kunde komma, säger Viktor Hage, Transport.

Arbetsvillkoren i de globala leverantörskedjorna, där transporter i högsta grad är en viktig länk, var det centrala ämnet på ILO:s årliga konferens. Där möts regeringar, fack och arbetsgivare i trepartssamtal om internationella villkor för arbetskraften.

Som ung organisatör i Transport fick Viktor Hage möjlighet att följa överläggningarna som studerande i Genèveskolan.

– Innan jag åkte till sessionen trodde jag att allt var klart genom de förberedande möten som varit. När jag var där trodde jag inte att parterna skulle kunna komma överens om något alls.

– En expertgrupp var nog så långt man kunde komma där och då.

FN-organet ILO arbetar genom konsensus. Fack och arbetsgivare måste vara helt överens om en fråga ska gå igenom och bli en konvention, deklaration eller någon annan typ av vägledande dokument.

– Jag upplevde den långa tiden det tar innan en fråga blir klar som mycket frustrerande. Allt tar tre, fyra år. Men jag inser också att det inte finns något alternativ om alla ska vara med på båten i någon utsträckning, säger Viktor Hage.

Han tror att villkoren för arbetstagarna i den globala värdekedjan kan behandlas av ILO om två år igen.

Just detta var också en huvudpunkt när det fackliga biståndsorganet Union to Union höll ett lunchmöte på onsdagen om ILO-sessionen.

Den globala ekonomin har lett till ökad ojämlikhet i världen. En litet klick tar hand om merparten av vinsten, medan många producerar varor och tjänsterna.

Längst ut i den globala värdekedjan hittar man barnarbete, slavarbete, korruption, förbud mot facklig organisering och regeringar som är mycket svaga.

ILO:s konventioner räcker inte för att stoppa detta. Inte heller OECD:s riktlinjer eller andra system för socialt ansvarstagande i företagen.

– Arbetsgivarna tycker att dessa principer är räcker och att starkare instrument inte behövs. Vi anser tvärt om, att de inte är tillräckligt bindande, säger Oscar Ernerot, internationell ombudsman på LO.

– Vi i facket anser att regeringarna måste leva upp till ILO:s kärnkonventioner. Det ger goda förutsättningar för att arbetskraften inte ska utnyttjas.

– Men enskilda företag kan i alla fall bryta mot konventionerna. Därför måste huvudföretaget i värdekedjan ha ansvaret.

De oeniga parterna kunde till sist samlas kring beslutet om en expertgrupp. Den tillsätts på ILO:s styrelsesammanträde i november.

Gruppen ska utreda vad som saknas för att skapa anständiga arbetsvillkor i hela värdekedjan, vad regeringarna respektive arbetsmarknadens parter kan bidra med.

I bästa fall kan expertgruppen vara klar om två år och regler beslutas på ILO:s session 2019 när organisationen firar 100 år.

– Det är mitt drömscenario, men jag är tveksam om det lyckas, säger Oscar Ernerot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.