Globala krisen het fråga på facklig världskongress

Mer än 2 000 fackliga representanter från världens alla hörn samlades nyligen i Kapstaden. Det var den största fackliga sammankomsten någonsin i Afrika. Svenska Transport var på plats.

Det var det globala facket UNI, dit säkerhetsbranschen inom Transportarbetareförbundet är anslutet, som höll sin fjärde världskongress i mitten av december. Mötets tema var ”alla ska inkluderas”, med fokus på de ekonomiska kriser som pågår runt om i världen.

Fyra personer åkte ner för svenska Transports räkning. Marikk Henriksson, avdelningsordförande i Umeå, var en av dem. Det är viktigt att facket är med vid sådana här tillfällen, tycker hon:

– Som medlem i federationen UNI har vi vår rösträtt och den ska vi använda. Dessutom är det ett bra tillfälle att träffa folk från andra länder. Man lär sig mycket på att höra vad andra går igenom.

Sverige har i fackliga sammanhang kommit långt om man jämför med andra länder, påpekar Marikk. Samtidigt, när det handlar om ekonomisk kris, står vi inför samma utmaningar.

– Vi har ju varit på väg åt samma håll som de sydeuropeiska länderna. Tillsammans kan vi diskutera vikten av att inte tappa bort våra rättigheter när det är kris. Och att rasismen riskerar att komma som ett brev på posten när jobben försvinner.

Sammanlagt avhandlade de 2 000 deltagarna 18 motioner på kongressen. Motionerna handlade om allt från olika aktörers ansvar vid global handel, till fackets möjligheter att påverka arbetsvillkoren i anslutning till Fotbolls-VM i Qatar år 2022.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson beskriver internationella kongresser av det här slaget som ett gyllene tillfälle att slå sig ner i mindre grupper och ha rejäla, djuplodande diskussioner. Själv var han med i flera möten med fackliga kolleger från andra länder för att diskutera organisering av säkerhetspersonal på flygplatser runtom i världen.

– Vi har varit länge på Arlanda och organiserat så vi har mycket praktisk erfarenhet av det här, säger han. Men det är inte vi som sitter där och coachar. Det är snarare ett erfarenhetsutbyte med tips och trix till ett organiseringsarbete som ständigt pågår.

UNI har 900 medlemsförbund med sammanlagt 20 miljoner medlemmar över hela världen.

Mer om kongressen finns här: www.uniworldcongress.org
Agneta Perssonreporter010-480 33 06

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.