Globala krisen het fråga på facklig världskongress

Mer än 2 000 fackliga representanter från världens alla hörn samlades nyligen i Kapstaden. Det var den största fackliga sammankomsten någonsin i Afrika. Svenska Transport var på plats.

Det var det globala facket UNI, dit säkerhetsbranschen inom Transportarbetareförbundet är anslutet, som höll sin fjärde världskongress i mitten av december. Mötets tema var ”alla ska inkluderas”, med fokus på de ekonomiska kriser som pågår runt om i världen.

Fyra personer åkte ner för svenska Transports räkning. Marikk Henriksson, avdelningsordförande i Umeå, var en av dem. Det är viktigt att facket är med vid sådana här tillfällen, tycker hon:

– Som medlem i federationen UNI har vi vår rösträtt och den ska vi använda. Dessutom är det ett bra tillfälle att träffa folk från andra länder. Man lär sig mycket på att höra vad andra går igenom.

Sverige har i fackliga sammanhang kommit långt om man jämför med andra länder, påpekar Marikk. Samtidigt, när det handlar om ekonomisk kris, står vi inför samma utmaningar.

– Vi har ju varit på väg åt samma håll som de sydeuropeiska länderna. Tillsammans kan vi diskutera vikten av att inte tappa bort våra rättigheter när det är kris. Och att rasismen riskerar att komma som ett brev på posten när jobben försvinner.

Sammanlagt avhandlade de 2 000 deltagarna 18 motioner på kongressen. Motionerna handlade om allt från olika aktörers ansvar vid global handel, till fackets möjligheter att påverka arbetsvillkoren i anslutning till Fotbolls-VM i Qatar år 2022.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson beskriver internationella kongresser av det här slaget som ett gyllene tillfälle att slå sig ner i mindre grupper och ha rejäla, djuplodande diskussioner. Själv var han med i flera möten med fackliga kolleger från andra länder för att diskutera organisering av säkerhetspersonal på flygplatser runtom i världen.

– Vi har varit länge på Arlanda och organiserat så vi har mycket praktisk erfarenhet av det här, säger han. Men det är inte vi som sitter där och coachar. Det är snarare ett erfarenhetsutbyte med tips och trix till ett organiseringsarbete som ständigt pågår.

UNI har 900 medlemsförbund med sammanlagt 20 miljoner medlemmar över hela världen.

Mer om kongressen finns här: www.uniworldcongress.org
Agneta Perssonreporter010-480 33 06

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.