Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

En som utnyttjade möjligheten var Transports ordförande Tommy Wreeth, som då var central ombudsman. 2006 hade han hustrun med sig till Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Durban. Samma sak gällde 2010, då ITF-kongressen hölls i Mexiko.

I Mexiko kombinerade Tommy Wreeth resan med fyra dagars semester. I en skriftlig kommentar till Aftonbladet uppger han:

”Tanken var att det ändå blev billigare för förbundet om man i stället valde två ekonomibiljetter. Men det resonemanget håller naturligtvis inte.”

I decennier tillämpade Transport reseregler som innebar att utsedda fackliga representanter kunde åka business class på längre utlandsresor. Skälet var att de som åkte skulle komma fram utvilade, för att kunna göra ett bra arbete.

Under lång tid utvecklades också en praxis där delegater i vissa sammanhang kunde ta med anhöriga. Förutsatt att båda åkte i ekonomiklass stod Transport för hela reskostnaden.

Till ITF-kongressen i Mexiko i augusti 2010 åkte totalt tio ombud och observatörer. Hur många anhöriga som var med framgår inte av förbundets verksamhetsberättelse. Det var sista gången systemet tillämpades, sedan ändrades reglerna och eventuella medföljare fick betala resan själva.

I mejlväxlingen med Aftonbladet konstaterar Tommw Wreeth att han anpassade sig till ”hur man brukar göra”. Men i efterhand tar han avstånd från systemet och menar att det aldrig borde ha förekommit.

Wreeth påpekar också förbundets resepraxis var godkänd av förbundsstyrelse och revisorer.

I många år har Transport haft bestämmelser som gör att även anställda lokalombudsmän kan väljas till förbundsrevisorer. Både 2006 och 2010 var två av fyra revisorer just anställda ombudsmän. Personer som alltså förväntas granska sin egen arbetsgivare.

Aftonbladets artikel publicerades på onsdagskvällen och reaktionerna från medlemmarna har än så längre varit färre än vid förra publiceringen, som gällde Transports medverkan vid ITF-kongressen i Singapore. Det uppger ansvariga på medlemscentret.

Transportarbetaren har sökt Tommy Wreeth. Han har varit på jobbresa i flera dagar och bett att få frågor skriftligt – för att återkomma med svar. Vi har ställt följande frågor:

  • Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?
  • Du pekas ut personligen, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?
  • Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 
  • Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?
  • Kommer ledningen eller förbundet att vidta åtgärder eller utfärda nya restriktioner – utöver dem som redan beslutats?
  • Finns det fler händelser i förbundet som du tror/befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.