Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

En som utnyttjade möjligheten var Transports ordförande Tommy Wreeth, som då var central ombudsman. 2006 hade han hustrun med sig till Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Durban. Samma sak gällde 2010, då ITF-kongressen hölls i Mexiko.

I Mexiko kombinerade Tommy Wreeth resan med fyra dagars semester. I en skriftlig kommentar till Aftonbladet uppger han:

”Tanken var att det ändå blev billigare för förbundet om man i stället valde två ekonomibiljetter. Men det resonemanget håller naturligtvis inte.”

I decennier tillämpade Transport reseregler som innebar att utsedda fackliga representanter kunde åka business class på längre utlandsresor. Skälet var att de som åkte skulle komma fram utvilade, för att kunna göra ett bra arbete.

Under lång tid utvecklades också en praxis där delegater i vissa sammanhang kunde ta med anhöriga. Förutsatt att båda åkte i ekonomiklass stod Transport för hela reskostnaden.

Till ITF-kongressen i Mexiko i augusti 2010 åkte totalt tio ombud och observatörer. Hur många anhöriga som var med framgår inte av förbundets verksamhetsberättelse. Det var sista gången systemet tillämpades, sedan ändrades reglerna och eventuella medföljare fick betala resan själva.

I mejlväxlingen med Aftonbladet konstaterar Tommw Wreeth att han anpassade sig till ”hur man brukar göra”. Men i efterhand tar han avstånd från systemet och menar att det aldrig borde ha förekommit.

Wreeth påpekar också förbundets resepraxis var godkänd av förbundsstyrelse och revisorer.

I många år har Transport haft bestämmelser som gör att även anställda lokalombudsmän kan väljas till förbundsrevisorer. Både 2006 och 2010 var två av fyra revisorer just anställda ombudsmän. Personer som alltså förväntas granska sin egen arbetsgivare.

Aftonbladets artikel publicerades på onsdagskvällen och reaktionerna från medlemmarna har än så längre varit färre än vid förra publiceringen, som gällde Transports medverkan vid ITF-kongressen i Singapore. Det uppger ansvariga på medlemscentret.

Transportarbetaren har sökt Tommy Wreeth. Han har varit på jobbresa i flera dagar och bett att få frågor skriftligt – för att återkomma med svar. Vi har ställt följande frågor:

  • Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?
  • Du pekas ut personligen, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?
  • Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 
  • Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?
  • Kommer ledningen eller förbundet att vidta åtgärder eller utfärda nya restriktioner – utöver dem som redan beslutats?
  • Finns det fler händelser i förbundet som du tror/befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.