Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

En som utnyttjade möjligheten var Transports ordförande Tommy Wreeth, som då var central ombudsman. 2006 hade han hustrun med sig till Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Durban. Samma sak gällde 2010, då ITF-kongressen hölls i Mexiko.

I Mexiko kombinerade Tommy Wreeth resan med fyra dagars semester. I en skriftlig kommentar till Aftonbladet uppger han:

”Tanken var att det ändå blev billigare för förbundet om man i stället valde två ekonomibiljetter. Men det resonemanget håller naturligtvis inte.”

I decennier tillämpade Transport reseregler som innebar att utsedda fackliga representanter kunde åka business class på längre utlandsresor. Skälet var att de som åkte skulle komma fram utvilade, för att kunna göra ett bra arbete.

Under lång tid utvecklades också en praxis där delegater i vissa sammanhang kunde ta med anhöriga. Förutsatt att båda åkte i ekonomiklass stod Transport för hela reskostnaden.

Till ITF-kongressen i Mexiko i augusti 2010 åkte totalt tio ombud och observatörer. Hur många anhöriga som var med framgår inte av förbundets verksamhetsberättelse. Det var sista gången systemet tillämpades, sedan ändrades reglerna och eventuella medföljare fick betala resan själva.

I mejlväxlingen med Aftonbladet konstaterar Tommw Wreeth att han anpassade sig till ”hur man brukar göra”. Men i efterhand tar han avstånd från systemet och menar att det aldrig borde ha förekommit.

Wreeth påpekar också förbundets resepraxis var godkänd av förbundsstyrelse och revisorer.

I många år har Transport haft bestämmelser som gör att även anställda lokalombudsmän kan väljas till förbundsrevisorer. Både 2006 och 2010 var två av fyra revisorer just anställda ombudsmän. Personer som alltså förväntas granska sin egen arbetsgivare.

Aftonbladets artikel publicerades på onsdagskvällen och reaktionerna från medlemmarna har än så längre varit färre än vid förra publiceringen, som gällde Transports medverkan vid ITF-kongressen i Singapore. Det uppger ansvariga på medlemscentret.

Transportarbetaren har sökt Tommy Wreeth. Han har varit på jobbresa i flera dagar och bett att få frågor skriftligt – för att återkomma med svar. Vi har ställt följande frågor:

  • Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?
  • Du pekas ut personligen, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?
  • Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 
  • Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?
  • Kommer ledningen eller förbundet att vidta åtgärder eller utfärda nya restriktioner – utöver dem som redan beslutats?
  • Finns det fler händelser i förbundet som du tror/befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.