Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

– Det är en väldigt saftig höjning och många vill inte fortsätta som ordningsvakter, säger Tobias Wassenius, själv extraknäckande krogvakt sedan åtta år.

Priset för en två veckors grundutbildning ökar från 7 780 kronor till 22 875. Den obligatoriska fortbildningen går också upp: från 1 395 kronor till 8 000. Den måste alla ordningsvakter göra vart tredje år.

Det finns två sätt att jobba som ordningsvakt:

Många är anställda av ett auktoriserat bevakningsföretag. De har kollektivavtal som Transport och Bevakningsföretagen har skrivit på. När de ska gå en utbildning betalar arbetsgivaren.

Dessutom finns det frilansande ordningsvakter som jobbar för krogar och andra arrangörer. Ofta som ett extraknäck. De måste själva betala grundutbildning, fortbildning och dessutom sin uniform med skyddsväst och övrig utrustning.

När polisen aviserar den kraftiga höjningen av priset för sina kurser drabbar det direkt de frilansande ordningsvakterna. I en intern Facebookgrupp uppmanar de varandra att inte ta några uppdrag under den sista helgen i januari, en lönehelg vilket brukar betyda mycket folk på krogarna.

Göteborgs-Posten citerar ur gruppen:

”Sprid detta budskap till alla kollegor i alla lämpliga forum och ställ er bakom att strejka från krogpass den 24 och 25 januari. Om vi inte kan samordna oss denna gång och avstå från några småpengar för 2 krogpass så är det bara att räkna hur många krogpass ni behöver göra för att ha råd att gå en fortbildning”.

– Jag uppmanar själv inte till strejk, säger krogvakten Tobias Wassenius i Göteborg.

Han jobbar heltid som spårvagnsförare och är fackligt aktiv i Kommunal. Han beskriver att det finns inlägg i Facebookgruppen som manar till strejk, men det är också många som skriver att de inte längre vill eller har råd att fortsätta med sitt extraknäck.

– Prishöjningen sänder fel signal nu när det pratas om kriminalitet och att både poliser, ordningsvakter och väktare behövs, tycker Tobias Wassenius.

Transport och Bevakningsföretagen analyserade i höstas, genom sin gemensamma arbetsmiljönämnd Bya, förslaget om höjda kurspriser i en skrivelse till polisen. De förutsåg en brist på ordningsvakter som skulle drabba framför allt enskilda näringsidkare, som krogar.

– Vi har en ständig dialog med polisen, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning. Att höja priset för en grundutbildning till de här nivåerna är oskäligt, och det har vi framfört.

Han jämför den kursavgift som polisen ska ta ut från den första mars – 22 875 kronor – med vad externa utbildare tar för sina motsvarande utbildningar. Bya har tillstånd att utbilda ordningsvakter, där är priset 12 000 kronor. Ett vinstdrivande företag tar 11 500 kronor för samma grundutbildning.

Lars Sjöberg är polisens nationella processledare inom bevakningsområdet. Han berättar att kravet på prishöjning kommer uppifrån:

– Vi måste ha avgifter som ger oss full täckning för både direkta och indirekta kostnader. Justitieutskottet är tydligt med att ordningsvaktsutbildningen inte kan fortsätta gå med underskott.

Han säger att kurserna sedan 2007 har gått 110 miljoner kronor back, och att avgiften legat på samma nivå sedan 2010. Att andra kursarrangörer kan genomföra dem för ungefär halva priset kommenterar Lars Sjöberg så här:

–  Polismyndigheten står för utvecklingen av kurserna, vi gallrar bland övriga utbildares kursdeltagare och vi står för prövningen av dem som gått andra utbildningar.

Enligt Byas skrivelse finns det en väsentlig risk att nyrekryteringen av ordningsvakter försvåras med de nya kurspriserna. Tillståndet för de externa utbildarna är tillfälliga och gäller till kommande vinter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. chrille:
    16 januari, 2020

    polisbrist och kris räcker inte, de önskar en ny utmaning... vaktkris 2022. Snyggt där polisen.

  2. Anders Öhlund:
    15 januari, 2020

    Vi som inte jobbar heltid utan har det som extra inkomst bara, kommer att drabbas hårt av detta, liksom arenor, nattklubbar, krogar mfl där det mest jobbar Ordningsvakter som har det som extrajobb, ingen kommer att utbilda sig och kanske få jobba 2-4ggr / månad i bästa fall och lägga ut 35000 på utbildning och utrustning, du få jobba 1-2 år gratis innan du tjänar några pengar. Samt 8000Kr var 3e år, ytterligare 2-4 månaders gratis arbete.
    Kommer inte vara några som vill utbilda sig.
    Kanske i storstäderna där säkerhets bolagen har heltidsanställda och kanske till och med kan betala eller bidra till utbildningen och utrustningen.
    Annars kommer ingen att vilja jobba på arenor, krogar, nattklubbar mfl.
    Vi får ju inte ens söka CSN, utan pengarna skall komma direkt ur egen ficka. Ett överklassyrke, men ingen från överklassen jobbar med detta, så poff så har Sverige inga Ordningsvakter.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.