Förundersökning om dödsolycka nedlagd

Nya rutiner. Ragn-Sells brast i sitt arbetsmiljöarbete. Bolaget borde ha kontrollerat att miljöarbetarna inte åker bakpå sopbilarna, anser åklagaren. Ändå lägger hon ner förundersökningen, två år efter att en renhållningsarbetare dog under bilen. Arbetsgivaren hade exempelvis kunnat skapa rutiner för att kontrollera hur medarbetarna utför sitt arbete, föreslår åklagare Bodil Bassmann. Men även om Ragn-Sells hade gjort det går det inte säkert att bevisa att dödsolyckan hade kunna undvikas, bedömer hon.

Händelsen inträffade den 6 mars 2015. Två miljöarbetare hämtade och tömde hushållssopor på Ekbacksvägen i Brottby i Vallentuna. En av männen backade medan kollegan, som var i 60-årsåldern, stod där bak. På sopbilens säcklyft.

Plötsligt lossnade en bult till stagfästet för lyften. Den veks nedåt. Renhållaren föll, hamnade under bilen och omkom.

Enligt utredningen efter olyckan, var det vanligt att sopgubbarna åkte på säcklyften eller liknande anordningar. ”Detta trots att det var känt att Ragn-Sells sedan länge hade utfärdat förbud” mot det. Både på grund av olycksrisken och för att säcklyften inte var konstruerad för att stå på.

Enligt företaget ska även varningsdekaler ha funnits uppsatta baktill på olycksbilen.

Åklagaren hänvisar också till trafikförordningen. Där sägs att man inte får åka på ett fordons fotsteg eller liknande om det inte är särskilt anpassat för det. Passagerare ska också sitta på den plats som är avsedd för passagerare.

”Den omkomne och föraren av sopbilen måste således anses ha varit medvetna om förbudet och att deras arbetsmetod att färdas bak på sopbilens säcklyft innebar en förhöjd olycksrisk förenad med livsfara”, bedömer åklagaren.

Lennart Adern, jurist på Arbetsmiljöverket, anser att åklagarens bedömning att det inte går att bevisa att dödsolyckan kunnat undvikas med bättre rutiner och kontroll ”är ganska rimlig”.

Att åklagaren la ner förundersökningen innebär också att föraren av sopbilen, som först delgavs misstanke om vållande till annans död, inte ställs till ansvar.

Enligt Ragn-Sells hållbarhetschef Pär Larshans jobbar bolaget aktivt med arbetsmiljön och tillbudsrapporteringen. Ett par veckor efter dödsfallet upptäcktes två miljöarbetare, som åkte bakpå sopbilen. De blev uppsagda.

– Det är en yttersta åtgärd. Annars tror jag mer på samarbete, att skapa en kultur av säkerhetstänkande, än att kontrollera och komma med pekpinnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.