Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet
Close
Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet, beskriver hur kilometerskatten kan fungera.
Close

Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt

Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.

– Vi är inte där ännu. Nivåerna kommer senare, nu ska vi hitta ett system att ta ut skatten, säger Leif Jakobsson, sakkunnig (S) på finansdepartementet.

Han beskrev regeringens tankar vid ett möte hos Transportföretagen på fredagsmorgonen. Det handlar om teknik, kontrollmetoder och att skatten blir olika för olika fordon och färdvägar.

Som Transportarbetaren har beskrivit tidigare är det tänkt att fordon över 3,5 ton ska betala skatt per kilometer de körs på Sveriges större vägar. Vägslitageskatten ska, enligt förslaget, omfatta Europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. Dessutom på vissa andra vägar för att undvika att den tunga trafiken väljer dem i stället för vägar där skatten tas ut.

Skatten ska vara olika utifrån hur mycket fordonstypen sliter på vägarna. Även skatteskillnader mellan tätorter och landsbygd är på gång, enligt Leif Jakobsson. Liksom att det kan kosta mer på sträckor där det finns miljövänligare alternativ än lastbilar.

Han beskriver ett kontrollsystem via satellit på de aktuella vägarna. Utrustning krävs också i alla fordon över 3,5 ton, svenska och utländska. Allt ska ske automatiskt, inga blanketter eller deklarationer.

Regeringens ambition är att riksdagen ska gilla förslaget så att ett skarpare beslut kan fattas före valet.

– Vi måste göra något åt oschyst konkurrens och kriminalitet på våra vägar, säger Leif Jakobsson.

I arbetsgivarnas hus på Storgatan i Stockholm möts han av både hård kritik och lite beröm: ”En befängd tanke att göra transporterna dyrare i detta avlånga land.” ”Beskatta utsläpp – inte avstånd.” ”En luddig produkt som inte innehåller någon konsekvensutredning.”

– Men det är väldigt intressant att man för in en differentiering, tycker Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen. Det här kan bli bra, men bara om det slutar med en skatteväxling och inte en ny skatt ovanpå de som redan finns..

Transports utredare Jonatan Karreskog gillar flera besked som han hörde under frukostmötet.

– Moderaten sa rakt ut att hon vill ha elektronisk övervakning, säger han. Och även Skogsindustriernas transportdirektör tyckte att det skulle var ok att ta ut en avgift för att finansiera en sådan övervakning.

Själv är Jonatan Karreskog positiv till förslagen från regeringen, liksom Transport.

– Ambitionen att övervaka olaglig inrikestrafik är jättebra. Och att differentiera skatten regionalt och efter miljöpåverkan är också bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 april, 2018

    Ambitionen är inte att övervaka olaglig inrikestrafik utan att ta ut avgifter för lastbilstransporterna. Det som kommer att hända är glasklart. De som fifflar kommer att fiffla lite mer, lastbilarnas underhåll kommer att minskas, chaufförernas villkor kommer att försämras. Varorna till glesbygden kommer att fördyras etc, etc. Som exempel kan nämnas de elektroniska tömningscentralerna som skulle upprättas för taxi. Vad hände med denna ide månne? Kom man på att det finns ca 6000 taxibilar i Storstockholmsområdet, vem skulle kontrollera dessa körrapporter? Att Tossarna vill bygga upp ett kontrollsamhälle utan kontroll (läs polisresurser) är man egentligen inte så förvånad över. Att Transport vill följa med skutan till botten är dock något märkligare.

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.