Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Samtidigt har förhandlingar mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar återupptagits när det gäller ett centralt kollektivavtal dem emellan. HF har föreslagit ett avtal identiskt med det som gäller mellan Sveriges Hamnar och Transport.

I början av juni presenterade de centrala organisationerna på arbetsmarknaden ett lagförslag som vrider strejkvapnet ur händerna på Hamnarbetarförbundet, men inte ändrar stridsrätten för de etablerade facken. Bakgrunden var den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen.

Grunden i parternas förslag och även i dagens promemoria från regeringskansliet är att fredsplikt ska råda på arbetsplatser där det finns kollektivavtal, en fredsplikt som gäller även andra fackförbund än det som tecknar avtalet. Stridsåtgärder ska vara tillåtna bara om de syftar till att teckna ett kollektivavtal.

I promemorian finns också ett utvidgat förbud mot att varsla om stridsåtgärder för att trycka på i en rättstvist. Förslaget är att det ska vara förbjudet vid alla individuella tvister om lag eller avtal, oavsett om det finns kollektivavtal eller inte.

Förslaget påverkar däremot inte rätten att vidta sympatiåtgärder eller politiska stridsåtgärder.

Den 1 januari 2020 ska de nya reglerna införas, enligt planen. Men först vill departementet ha in synpunkter.

33 organisationer och myndigheter har fått förslaget på remiss. Bland dem finns LO, tjänstemännens TCO, akademikernas Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Även Hamnarbetarförbundet och Syndikalisterna får frågan om vad de tycker. Inte Transport, där räknar arbetsmarknadsdepartementet med att LO företräder förbundet. Men det finns alltid en möjlighet att skriva ett spontant remissvar på regeringens remisser.

Och när det handlar om Hamnarbetarförbundets initiativ för att teckna ett centralt kollektivavtal fortsätter förhandlingarna med Sveriges Hamnar. Diskussionerna vid en träff i dag avbröts för att tas upp igen den 19 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil Boss:
    5 november, 2018

    " inte ändrar stridsrätten för de etablerade facken". Tja, möjligheten till avtalsshopping är bara en av de negativa konsekvenser av den föreslagna inskränkningen av strejkrätten (se Junesjö, Glavå mfl arbetsrättsexperter) som kommer att påverka alla fackförbund på svensk arbetsmarknad. Vi lär också få se de "gula fack" vi hittills varit förskonade från i Sverige.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.