Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Samtidigt har förhandlingar mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar återupptagits när det gäller ett centralt kollektivavtal dem emellan. HF har föreslagit ett avtal identiskt med det som gäller mellan Sveriges Hamnar och Transport.

I början av juni presenterade de centrala organisationerna på arbetsmarknaden ett lagförslag som vrider strejkvapnet ur händerna på Hamnarbetarförbundet, men inte ändrar stridsrätten för de etablerade facken. Bakgrunden var den pågående konflikten i Göteborgs hamn, som resulterat i en rad konfliktvarsel, strejker och lockouter mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets avdelning i hamnen.

Grunden i parternas förslag och även i dagens promemoria från regeringskansliet är att fredsplikt ska råda på arbetsplatser där det finns kollektivavtal, en fredsplikt som gäller även andra fackförbund än det som tecknar avtalet. Stridsåtgärder ska vara tillåtna bara om de syftar till att teckna ett kollektivavtal.

I promemorian finns också ett utvidgat förbud mot att varsla om stridsåtgärder för att trycka på i en rättstvist. Förslaget är att det ska vara förbjudet vid alla individuella tvister om lag eller avtal, oavsett om det finns kollektivavtal eller inte.

Förslaget påverkar däremot inte rätten att vidta sympatiåtgärder eller politiska stridsåtgärder.

Den 1 januari 2020 ska de nya reglerna införas, enligt planen. Men först vill departementet ha in synpunkter.

33 organisationer och myndigheter har fått förslaget på remiss. Bland dem finns LO, tjänstemännens TCO, akademikernas Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Även Hamnarbetarförbundet och Syndikalisterna får frågan om vad de tycker. Inte Transport, där räknar arbetsmarknadsdepartementet med att LO företräder förbundet. Men det finns alltid en möjlighet att skriva ett spontant remissvar på regeringens remisser.

Och när det handlar om Hamnarbetarförbundets initiativ för att teckna ett centralt kollektivavtal fortsätter förhandlingarna med Sveriges Hamnar. Diskussionerna vid en träff i dag avbröts för att tas upp igen den 19 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil Boss:
    5 november, 2018

    " inte ändrar stridsrätten för de etablerade facken". Tja, möjligheten till avtalsshopping är bara en av de negativa konsekvenser av den föreslagna inskränkningen av strejkrätten (se Junesjö, Glavå mfl arbetsrättsexperter) som kommer att påverka alla fackförbund på svensk arbetsmarknad. Vi lär också få se de "gula fack" vi hittills varit förskonade från i Sverige.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.