Försäkringen delvis en ideologisk fråga

Transports ordförande Lars Lindgren är positiv till Helps försäkring, men anser att vissa frågor måste besvaras innan den kan bli aktuell. Dessutom tycker majoriteten i förbundsstyrelsen att Transport ska hålla sig till Folksam och inte teckna ytterligare en försäkring.

Om Transports medlemmar har behov av Helps juristförsäkring är svårt att säga. Förbundsstyrelsens åsikter i frågan går som sagt isär och majoriteten anser att Transports medlemmar klarar sig med det rättskydd som finns i Folksams hemförsäkring K-hem. När Helps erbjudande har diskuterats i förbundsstyrelsen har intresset varit svalt, men Lars Lindgren anser att saken inte ännu är avgjord.

För att komma närmare ett definitivt beslut är det främst frågor kring behov och ekonomi som måste redas ut. Det finns också ideologiska ställningstaganden att göra.

Skulle Transports medlemmar ha nytta av en sådan här försäkring?

– Behovet ökar nog, säger Lars Lindgren. När folk får det bättre ställt så förekommer fler tvister om till exempel egendom där juridisk rådgivning behövs. Förut har det bara varit de rika som behövt den här typen av hjälp och som det ser ut nu är det de som har möjlighet att betala för den. En försäkring av det här slaget skulle göra att alla får tillgång till juridiskt stöd.

Vad tycker du om kostnaderna för försäkringen?

– 34 miljoner om året är mycket pengar för förbundet. Det hade varit bra om det gick att undersöka behovet hos våra medlemmar. Om det inte blir så många som utnyttjar försäkringen blir varje ärende väldigt dyrt.

Elektrikerförbundet kommer inte att höja sin medlemsavgift när försäkringen börjar gälla alla deras medlemmar. Vad skulle hända med avgiften för Transports medlemmar om juristförsäkringarna infördes?

– Den skulle behöva höjas. Man ska heller inte glömma att vi redan har rättsskydd i den försäkring som medlemmarna har hos Folksam och som vi redan betalar för.

Varför skulle Transports medlemmar behöva ytterligare en försäkring som ger juridisk hjälp?

– Den här försäkringen fungerar på ett annat sätt och täcker andra behov. Att Help till skillnad från Folksam använder sina egna advokater gör möjligtvis att de tjänar på en så snabb process och är därför kanske effektivare i sitt arbete.

Hur ställer sig Transport till att anlita ytterligare ett försäkringsbolag som ger juridisk hjälp?

– Det är delvis en ideologisk fråga. Folksam har sin grund i en folkrörelse och är på så sätt att föredra. Styrelsen har än så länge sagt att det är Folksam som gäller, men det finns mycket kvar att diskutera och inga beslut är tagna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.