Försäkringen delvis en ideologisk fråga

Transports ordförande Lars Lindgren är positiv till Helps försäkring, men anser att vissa frågor måste besvaras innan den kan bli aktuell. Dessutom tycker majoriteten i förbundsstyrelsen att Transport ska hålla sig till Folksam och inte teckna ytterligare en försäkring.

Om Transports medlemmar har behov av Helps juristförsäkring är svårt att säga. Förbundsstyrelsens åsikter i frågan går som sagt isär och majoriteten anser att Transports medlemmar klarar sig med det rättskydd som finns i Folksams hemförsäkring K-hem. När Helps erbjudande har diskuterats i förbundsstyrelsen har intresset varit svalt, men Lars Lindgren anser att saken inte ännu är avgjord.

För att komma närmare ett definitivt beslut är det främst frågor kring behov och ekonomi som måste redas ut. Det finns också ideologiska ställningstaganden att göra.

Skulle Transports medlemmar ha nytta av en sådan här försäkring?

– Behovet ökar nog, säger Lars Lindgren. När folk får det bättre ställt så förekommer fler tvister om till exempel egendom där juridisk rådgivning behövs. Förut har det bara varit de rika som behövt den här typen av hjälp och som det ser ut nu är det de som har möjlighet att betala för den. En försäkring av det här slaget skulle göra att alla får tillgång till juridiskt stöd.

Vad tycker du om kostnaderna för försäkringen?

– 34 miljoner om året är mycket pengar för förbundet. Det hade varit bra om det gick att undersöka behovet hos våra medlemmar. Om det inte blir så många som utnyttjar försäkringen blir varje ärende väldigt dyrt.

Elektrikerförbundet kommer inte att höja sin medlemsavgift när försäkringen börjar gälla alla deras medlemmar. Vad skulle hända med avgiften för Transports medlemmar om juristförsäkringarna infördes?

– Den skulle behöva höjas. Man ska heller inte glömma att vi redan har rättsskydd i den försäkring som medlemmarna har hos Folksam och som vi redan betalar för.

Varför skulle Transports medlemmar behöva ytterligare en försäkring som ger juridisk hjälp?

– Den här försäkringen fungerar på ett annat sätt och täcker andra behov. Att Help till skillnad från Folksam använder sina egna advokater gör möjligtvis att de tjänar på en så snabb process och är därför kanske effektivare i sitt arbete.

Hur ställer sig Transport till att anlita ytterligare ett försäkringsbolag som ger juridisk hjälp?

– Det är delvis en ideologisk fråga. Folksam har sin grund i en folkrörelse och är på så sätt att föredra. Styrelsen har än så länge sagt att det är Folksam som gäller, men det finns mycket kvar att diskutera och inga beslut är tagna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.