Utsatt kvinna
Close
Från årsskiftet gäller överfallsskyddet även för den som blir utsatt för våld inom familjen.
Close

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Som medlem i Transport har du flera av dina försäkringar i Folksam. Från den 1 januari 2018 införs några förändringar i hemförsäkringen, bland annat när det gäller det så kallade överfallsskyddet.

Hittills har försäkrade som utsatts för misshandel eller sexualbrott, av kända eller okända gärningsmän, fått ersättning från hemförsäkringen. Det har gällt på stan, på krogen, på jobbet. Men i hemmet har skyddet varit sämre.

Transportarbetaren skrev i februari 2016 om en kvinnlig chaufför som uppgav att hon utsatts för psykiskt våld och systematiska våldtäkter av sin man, även han lastbilsförare. Båda var medlemmar i Transport med hemförsäkring i Folksam.

Ingen ersättning

När Maria (fingerat namn) till sist tog mod till sig och polisanmälde maken kom nästa kalldusch, överfallsskyddet gällde inte och någon ersättning skulle inte betalas ut från Folksam.

Maria fick heller inte rätt till kristerapi – på grund av att chaufförerna levt ihop och hade samma hemförsäkring. Men från årsskiftet blir det förändring även här. En partner – kvinna eller man – som utsätts för våld i en nära relation får rätt till samtalsstöd upp till tio gånger. Förutsättningen är att den som drabbats gör en polisanmälan och att gärningsmannen döms i domstol.

Samma sak krävs för att få ersättning från överfallsskyddet.

Maria berättar om fortsatta trakasserier från sin exman och hans vän, liksom utebliven vård och rehabilitering. Men hon är glad över förbättringen i försäkringen.

– Det är jättebra att det kommer nu. Det behövs verkligen, att man får lite mer hjälp. Titta bara på allt som händer med Metoo-uppropet, säger hon.

– Jag ville inte hålla tyst och jag gör det inte nu heller. Jag berättar om min panikångest för både arbetsgivare och kollegor och vad jag varit med om. De flesta förstår. Någonstans låg jag i framkant för alla vittnesmål vi hör nu.

– Problemet har blivit synligt. Det ska vara nolltolerans för sexuella övergrepp.

”Känns helt rätt”

Transports försäkringsansvariga Sture Thorsell är också nöjd:

– Det känns helt rätt att vi fått igenom den här förändringen. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har framträtt i medierna och det här är en begäran vi haft vid våra möten med Folksam i många år.

Att förändringen dröjt beror på problem att hitta en fungerande modell, förklarar Christer Landelius på Folksam.

Kan det bli fler som anmäler i kölvattnet av Metoo?

– Det kan det mycket väl bli. Det är jätteviktigt att man anmäler våld i nära relationer. Överfallsskyddet gäller även barn som utsätts av föräldrar, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Tidningsbud i Ystad

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).