Close
Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning.
Close
corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

– Det finns olika sätt att fiffla. Ett tycks vara att taxiföretag korttidspermitterar. Sedan jobbar chauffören ändå på som vanligt och förare och åkare delar på pengarna som samhället går in med. Stämmer det är det rent bedrägeri, säger Mats H Andersson, central ombudsman i Transport.

Göteborg är en av förbundets avdelningar där oroliga taxiförare kontaktat facket. Chaufförerna berättar att arbetsgivaren föreslagit just den lösning som Mats H Andersson beskriver. I ett fall hade chauffören en ljudinspelning som styrker uppgifterna.

Karin Peterson är ombudsmän på Göteborgsavdelningen:

– Det är som vanligt i taxibranschen, måste jag tyvärr säga. Det finns allt för många aktörer vars första tanke är: ”Hur ska jag kunna kringgå reglerna?”

– Ett av vittnesmålen gällde ett taxiföretag med ett halvdussin förare, som inte är knutet till någon beställningscentral. Där sa åkaren ”kör så mycket ni pallar, sedan delar vi på bidraget när bidragspengarna kommit”. Det är för jävligt helt enkelt.

Tony Blomberg är också ombudsman i Göteborg. Han är kritisk mot hur myndigheterna under lång tid hanterat taxi.

– En av avarterna är alla anställningsstöd, bidrag, som ges till taxiföretag. Från facket sida säger vi systematiskt nej, men det struntar Arbetsförmedlingen i.

– Sedan, när det skiter sig för de bidragsanställda, uppmanar samma Arbetsförmedling dem att gå till facket. Nu har vi ett eller två sådana ärenden i veckan.

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning och själv gammal taxiförare. Just nu är han överhopad med ärenden och telefonsamtal som rör krisen i taxinäringen.

Ett antal av samtalen gäller fusk i samband med korttidsarbete.

– Vi får signaler om olika fuskvarianter. En är att man korttidspermitterar tillsvidareanställda förare och sedan tar in timanställda. Då missbrukar man systemet, anser jag.

I lastbilsnäringen noterar Mats L Andersson att arbetsgivare i några fall uppgett för låg lön, när man vill dra ner genom korttidsarbete.

– Det är en signal till oss om att man inte följer kollektivavtalet. När pandemin är över kommer vi att ta tag i det.

– I taxi, som normalt är en låglönebransch, ser vi i stället att arbetsgivare anger orimligt höga löner. I topp ligger 200 kronor i timlön, alltså över 33 000 kronor i månaden. Hittills har vi sett runt fem, sex företag där den uppgivna lönen ligger väldigt högt.

Linköpingsavdelningen har fått vittnesmål om samma fuskupplägg som i Göteborg. Det vill säga förare jobbar på och försöker köra in så mycket pengar det går. Sedan utlovas kompensation när de statliga pengarna så småningom kommer.

Mats L Andersson har också stött på mer sofistikerade lösningar. Det bygger på samarbete mellan taxibolag.

– Tänk dig två företag där båda korttidspermitterar. Förarna jobbar sedan låt säga 40 procent hos den egna arbetsgivaren. Sedan gör man extratimmar i det andra bolaget, om det uppstår behov av fler körningar.

I taxi motsvarar 40 procent av en heltidstjänst 16 timmar timmars jobb per vecka. Mats L Anderssons uppfattning är att permitterade chaufförer som jobbar mer än 16 timmar ska ha övertidsersättning för den överskjutande tiden.

– Fast vad som då händer med ersättningen från staten vet vi inte. Det är inte utrett ännu.

I Linköping har facket blandade erfarenheter när det handlar om villkoren och säkerheten för chaufförer som kör sjuk- och färdtjänstresor. I en del fall fungerar det bra med exempelvis handsprit och skyddshandskar. Men Mats L Andersson har också en handfull exempel där säkerheten fallerat rejält.

– Det är förare som fått körningar där personer ska iväg på corona-test. De resorna ska egentligen inte läggas ut i det vanliga beställningssystemet, men här har det uppenbarligen klickat. När förarna kommit fram till sjukhuset har de mötts av vårdpersonal i ”rymddräkter” och först då insett vilken sorts transport de utfört.

Bilden som Transports centrala taxiombudsman Mats H Andersson har är att vittnesmålen om mygel med korttidsstödet i första hand kommer från taxiföretag utan kollektivavtal.

– Jag kan tycka att stödet över huvud taget inte borde ges till företag utan kollektivavtal. Men det är min personliga åsikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Athanase:
    1 april, 2020

    Regeringen borde stödja "alla"taxi åkarna med ett kontant bidrag till fasta kostnaderna tills det kommer igång igen,allt annat är bara plåster på ostoppbar blödning,hemorragi

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Transportarbetarens logga

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.