Close
Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning.
Close
corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

– Det finns olika sätt att fiffla. Ett tycks vara att taxiföretag korttidspermitterar. Sedan jobbar chauffören ändå på som vanligt och förare och åkare delar på pengarna som samhället går in med. Stämmer det är det rent bedrägeri, säger Mats H Andersson, central ombudsman i Transport.

Göteborg är en av förbundets avdelningar där oroliga taxiförare kontaktat facket. Chaufförerna berättar att arbetsgivaren föreslagit just den lösning som Mats H Andersson beskriver. I ett fall hade chauffören en ljudinspelning som styrker uppgifterna.

Karin Peterson är ombudsmän på Göteborgsavdelningen:

– Det är som vanligt i taxibranschen, måste jag tyvärr säga. Det finns allt för många aktörer vars första tanke är: ”Hur ska jag kunna kringgå reglerna?”

– Ett av vittnesmålen gällde ett taxiföretag med ett halvdussin förare, som inte är knutet till någon beställningscentral. Där sa åkaren ”kör så mycket ni pallar, sedan delar vi på bidraget när bidragspengarna kommit”. Det är för jävligt helt enkelt.

Tony Blomberg är också ombudsman i Göteborg. Han är kritisk mot hur myndigheterna under lång tid hanterat taxi.

– En av avarterna är alla anställningsstöd, bidrag, som ges till taxiföretag. Från facket sida säger vi systematiskt nej, men det struntar Arbetsförmedlingen i.

– Sedan, när det skiter sig för de bidragsanställda, uppmanar samma Arbetsförmedling dem att gå till facket. Nu har vi ett eller två sådana ärenden i veckan.

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning och själv gammal taxiförare. Just nu är han överhopad med ärenden och telefonsamtal som rör krisen i taxinäringen.

Ett antal av samtalen gäller fusk i samband med korttidsarbete.

– Vi får signaler om olika fuskvarianter. En är att man korttidspermitterar tillsvidareanställda förare och sedan tar in timanställda. Då missbrukar man systemet, anser jag.

I lastbilsnäringen noterar Mats L Andersson att arbetsgivare i några fall uppgett för låg lön, när man vill dra ner genom korttidsarbete.

– Det är en signal till oss om att man inte följer kollektivavtalet. När pandemin är över kommer vi att ta tag i det.

– I taxi, som normalt är en låglönebransch, ser vi i stället att arbetsgivare anger orimligt höga löner. I topp ligger 200 kronor i timlön, alltså över 33 000 kronor i månaden. Hittills har vi sett runt fem, sex företag där den uppgivna lönen ligger väldigt högt.

Linköpingsavdelningen har fått vittnesmål om samma fuskupplägg som i Göteborg. Det vill säga förare jobbar på och försöker köra in så mycket pengar det går. Sedan utlovas kompensation när de statliga pengarna så småningom kommer.

Mats L Andersson har också stött på mer sofistikerade lösningar. Det bygger på samarbete mellan taxibolag.

– Tänk dig två företag där båda korttidspermitterar. Förarna jobbar sedan låt säga 40 procent hos den egna arbetsgivaren. Sedan gör man extratimmar i det andra bolaget, om det uppstår behov av fler körningar.

I taxi motsvarar 40 procent av en heltidstjänst 16 timmar timmars jobb per vecka. Mats L Anderssons uppfattning är att permitterade chaufförer som jobbar mer än 16 timmar ska ha övertidsersättning för den överskjutande tiden.

– Fast vad som då händer med ersättningen från staten vet vi inte. Det är inte utrett ännu.

I Linköping har facket blandade erfarenheter när det handlar om villkoren och säkerheten för chaufförer som kör sjuk- och färdtjänstresor. I en del fall fungerar det bra med exempelvis handsprit och skyddshandskar. Men Mats L Andersson har också en handfull exempel där säkerheten fallerat rejält.

– Det är förare som fått körningar där personer ska iväg på corona-test. De resorna ska egentligen inte läggas ut i det vanliga beställningssystemet, men här har det uppenbarligen klickat. När förarna kommit fram till sjukhuset har de mötts av vårdpersonal i ”rymddräkter” och först då insett vilken sorts transport de utfört.

Bilden som Transports centrala taxiombudsman Mats H Andersson har är att vittnesmålen om mygel med korttidsstödet i första hand kommer från taxiföretag utan kollektivavtal.

– Jag kan tycka att stödet över huvud taget inte borde ges till företag utan kollektivavtal. Men det är min personliga åsikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Athanase:
    1 april, 2020

    Regeringen borde stödja "alla"taxi åkarna med ett kontant bidrag till fasta kostnaderna tills det kommer igång igen,allt annat är bara plåster på ostoppbar blödning,hemorragi

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.