”För lite betalt för reklamutdelning”

180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.

Den 16-åriga tjejen, som vi kan kalla Emelie, har delat ut reklam utanför Umeå i 1,5 år. Ibland är det inte så mycket att sortera, men ibland är det 2 500 trycksaker som ska hanteras. Som mest har det vägt över 100 kilo, säger mamman. Det innebär att allt inte får plats i vagnen och Emelie måste gå flera vändor. Till detta kommer uppackning och avrapportering. Och vräker snön ner tar det ännu längre tid. Ändå är ersättningen alltid densamma.

– Företaget säger att hon springer för sakta och sorterar för långsamt. De tycker hon ska sortera lika fort som ett tidningstryckeri. Tänk själv, sortera 2 500 artiklar på en timme?

Ersättningen på 180 kronor per pass är på tok för låg och innebär
i praktiken gratisarbete, anser mamman.

– Betalning för fyra, fem timmar vore mer rimligt, säger hon.

Carina Scherdin, regionledare och tillfällig platschef i Umeå för Svensk direktreklam, säger att de har mätt hur mycket tid rundan bör ta. Inkluderar man uppackning, sortering, nedpackning i vagn och avrapportering, så hamnar hela arbetspasset på 2 timmar och 40 minuter.

– Och det får hon betalt för oavsett hur mycket trycksaker det är, säger Carina Scherdin. Den anställda får ett schablonbelopp för sorteringen på en timme och fem minuter. Har hon inget att sortera får hon ändå betalt. Vi tycker att vi uppfyller avtalet på alla punkter och har egentligen ingenting att tillägga.

Emelie gick med i facket i våras. Transports ombudsman Mikael
Danielsson i Umeå vill att  hon ska göra en egen tidmätning av sin arbetsinsats. Efter det kan Emelie eventuellt begära en ny mätning från företaget  och då justera ersättningen.

– Dessutom är hon behovsanställd, men vi anser att hon ska ha en
garanterad behovsanställning eftersom hon jobbar så mycket. Förra året blev det 51 helger, säger han.

Men någon garanterad behovsanställning är inte aktuell, enligt Carina Scherdin.

– För det måste man enligt avtalet vara 20 år eftersom det är att betrakta som en fast anställning, säger hon.

Själv har Emelie inte reagerat på den låga ersättningen. Men hon är ung och oerfaren och vet ju inte heller vad som borde vara rimligt, påpekar mamman som driver det hela. Det är också det som gör att ungdomar och nyanlända är extremt lätta att utnyttja, säger hon.

– Jag hade nog drivit den här saken även om min dotter inte fortsatt dela ut reklam. Det här är ju ett samhällsproblem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.