”För lite betalt för reklamutdelning”

180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.

Den 16-åriga tjejen, som vi kan kalla Emelie, har delat ut reklam utanför Umeå i 1,5 år. Ibland är det inte så mycket att sortera, men ibland är det 2 500 trycksaker som ska hanteras. Som mest har det vägt över 100 kilo, säger mamman. Det innebär att allt inte får plats i vagnen och Emelie måste gå flera vändor. Till detta kommer uppackning och avrapportering. Och vräker snön ner tar det ännu längre tid. Ändå är ersättningen alltid densamma.

– Företaget säger att hon springer för sakta och sorterar för långsamt. De tycker hon ska sortera lika fort som ett tidningstryckeri. Tänk själv, sortera 2 500 artiklar på en timme?

Ersättningen på 180 kronor per pass är på tok för låg och innebär
i praktiken gratisarbete, anser mamman.

– Betalning för fyra, fem timmar vore mer rimligt, säger hon.

Carina Scherdin, regionledare och tillfällig platschef i Umeå för Svensk direktreklam, säger att de har mätt hur mycket tid rundan bör ta. Inkluderar man uppackning, sortering, nedpackning i vagn och avrapportering, så hamnar hela arbetspasset på 2 timmar och 40 minuter.

– Och det får hon betalt för oavsett hur mycket trycksaker det är, säger Carina Scherdin. Den anställda får ett schablonbelopp för sorteringen på en timme och fem minuter. Har hon inget att sortera får hon ändå betalt. Vi tycker att vi uppfyller avtalet på alla punkter och har egentligen ingenting att tillägga.

Emelie gick med i facket i våras. Transports ombudsman Mikael
Danielsson i Umeå vill att  hon ska göra en egen tidmätning av sin arbetsinsats. Efter det kan Emelie eventuellt begära en ny mätning från företaget  och då justera ersättningen.

– Dessutom är hon behovsanställd, men vi anser att hon ska ha en
garanterad behovsanställning eftersom hon jobbar så mycket. Förra året blev det 51 helger, säger han.

Men någon garanterad behovsanställning är inte aktuell, enligt Carina Scherdin.

– För det måste man enligt avtalet vara 20 år eftersom det är att betrakta som en fast anställning, säger hon.

Själv har Emelie inte reagerat på den låga ersättningen. Men hon är ung och oerfaren och vet ju inte heller vad som borde vara rimligt, påpekar mamman som driver det hela. Det är också det som gör att ungdomar och nyanlända är extremt lätta att utnyttja, säger hon.

– Jag hade nog drivit den här saken även om min dotter inte fortsatt dela ut reklam. Det här är ju ett samhällsproblem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.