Flera stölder ur paketbilar i Stockholmsområdet

Snabba stölder. De stora paketåkerierna i Storstockholm har utsatts för en rad inbrott i sina bilar. Paketen stjäls medan föraren är inne hos kunden för att leverera. – Jag var borta i maximalt fem minuter och blev av med elva paket, säger Patrik Sjöstrand hos Ågesta Transport.

I förra veckan hade han inbrott i sin skåpbil när han levererade paket till en kund i Marievik vid Liljeholmen i södra Stockholm.

– Jag var inte bort längre än fem minuter, berättar han.

– Jag upptäckte inbrottet först när jag skulle leverera hos nästa kund – då fattades det totalt elva paket. I några av dem var det datorer, säger han.

Hos Ågesta Transport är han inte ensam om att ha drabbats. Två kolleger har också blivit av med saker ur sina bilar, en på Södermalm i centrala Stockholm och en vid Barkarby handelsplats i Jakobsberg, strax norr om Stockholm.

Vid inbrottet i Patrik Sjöstrands bil hade tjuvarna borrat ett litet hål, så pass stort att man får in en skruvmejsel, strax under låskolven i dörren in till lastutrymmet.

– Larmet utlöstes inte, och en sådan liten sak som ett borrhål märker man inte förrän senare, säger han, och konstaterar att tjuvarna vet ganska väl vad de gör.

Patrik Sjöstrand vet inte om de använder sig av något slags störnings- eller inspelningsutrustning eller annat för att sätta larmet ur spel.

Hans bil ställdes omedelbart efter inbrottet och han fick en ersättningsbil, något han vill ge åkeriet en eloge för.

På Postnord Sverige bekräftar företagets säkerhetschef, Alexis Larsson, att det finns en ökad hotbild med stölder vid distributionsbilarna.

– Det är det vi kallar högvärdigt gods, alltså främst mobiltelefoner och datorer, som drar till sig yrkeskriminella som försöker stjäla ur bilen eller till och med direkt från chaufförens pirra.

Inom Postnord Sverige var det, vad Alexis Larsson kallar för ”osedvanligt många incidenter” som inbrott och inbrottsförsök, under jul och nyår och en bit in i januari i år.

– Det är en större ökning än motsvarande tid föregående år.

Alexis Larsson bekräftar också att Postnord har fått hål borrade i sina bilar. Tjuvarna har blivit mer offensiva i sina försök att stjäla, och i vissa fall har de också lyckats.

– Vi måste hela tiden ligga före de yrkeskriminella. Därför jobbar vi mycket med att lära oss av de stölder och stöldförsök som ändå sker, för att på så sätt kunna arbeta preventivt, både med teknik, som DNA-spray i lastutrymmet och brytskydd, men också med personalen, som behöver lära sig att känna igen mönster i hur tjuvarna arbetar, säger han.

Lars Stervander är inspektör vid polisens regionala utredningsenhet i Stockholm. Han säger att den här typen av stölder var ett stort problem för några år sedan. Då specialiserade sig ligor på att stjäla värdefulla saker som datorer ur paketbilar där föraren tillfälligt var i väg.

Det som Patrik Sjöstrand beskriver känner han inte igen från sitt arbetsbord just nu. Men Lars Stervander är allt annat än förvånad över att det skulle vara en våg av stölder som bara inte nått honom ännu.

– Det är attraktivt gods i bilarna, och att stjäla ur dem går fort när man vet hur man ska göra, säger han.

Läs mer i faktarutan här intill om hur förare kan skydda sig mot, och förebygga, stölder.

Patrik Sjöstrand, som inte bara är förare hos Ågesta Transport, utan också ordförande för åkerisektionen inom Transports avdelning 5 i Stockholm, berättar att en av hans kolleger vid ett annat tillfälle kände sig förföljd. Tre män klädda i byggarbetarkläder, med en vit, oskyltad skåpbil av märket Iveco, dök upp på tre av hans leveransstopp.

– Kollegan tyckte det var konstigt att de fanns där han var hela tiden. Efter det tredje stoppet gav de sig av, säger Patrik Sjöstrand.

Just det, att vara förföljd och att någon spanar på en, tycker Patrik Sjöstrand är den obehagliga sidan av de här stölderna. Från Ågesta Transports sida har det också gått ut en varning till samtliga företagets förare om att stölder förekommer och att man bör vara uppmärksam.

– I alla fall jag känner till, så har inbrotten skett på platser där det är mycket folk i rörelse. Vi har överfallslarm i bilarna, men jag är tveksam till om kameror skulle ha någon större roll att spela. Det är helt enkelt väldigt svårt att skydda sig, säger han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.