Flera stölder ur paketbilar i Stockholmsområdet

Snabba stölder. De stora paketåkerierna i Storstockholm har utsatts för en rad inbrott i sina bilar. Paketen stjäls medan föraren är inne hos kunden för att leverera. – Jag var borta i maximalt fem minuter och blev av med elva paket, säger Patrik Sjöstrand hos Ågesta Transport.

I förra veckan hade han inbrott i sin skåpbil när han levererade paket till en kund i Marievik vid Liljeholmen i södra Stockholm.

– Jag var inte bort längre än fem minuter, berättar han.

– Jag upptäckte inbrottet först när jag skulle leverera hos nästa kund – då fattades det totalt elva paket. I några av dem var det datorer, säger han.

Hos Ågesta Transport är han inte ensam om att ha drabbats. Två kolleger har också blivit av med saker ur sina bilar, en på Södermalm i centrala Stockholm och en vid Barkarby handelsplats i Jakobsberg, strax norr om Stockholm.

Vid inbrottet i Patrik Sjöstrands bil hade tjuvarna borrat ett litet hål, så pass stort att man får in en skruvmejsel, strax under låskolven i dörren in till lastutrymmet.

– Larmet utlöstes inte, och en sådan liten sak som ett borrhål märker man inte förrän senare, säger han, och konstaterar att tjuvarna vet ganska väl vad de gör.

Patrik Sjöstrand vet inte om de använder sig av något slags störnings- eller inspelningsutrustning eller annat för att sätta larmet ur spel.

Hans bil ställdes omedelbart efter inbrottet och han fick en ersättningsbil, något han vill ge åkeriet en eloge för.

På Postnord Sverige bekräftar företagets säkerhetschef, Alexis Larsson, att det finns en ökad hotbild med stölder vid distributionsbilarna.

– Det är det vi kallar högvärdigt gods, alltså främst mobiltelefoner och datorer, som drar till sig yrkeskriminella som försöker stjäla ur bilen eller till och med direkt från chaufförens pirra.

Inom Postnord Sverige var det, vad Alexis Larsson kallar för ”osedvanligt många incidenter” som inbrott och inbrottsförsök, under jul och nyår och en bit in i januari i år.

– Det är en större ökning än motsvarande tid föregående år.

Alexis Larsson bekräftar också att Postnord har fått hål borrade i sina bilar. Tjuvarna har blivit mer offensiva i sina försök att stjäla, och i vissa fall har de också lyckats.

– Vi måste hela tiden ligga före de yrkeskriminella. Därför jobbar vi mycket med att lära oss av de stölder och stöldförsök som ändå sker, för att på så sätt kunna arbeta preventivt, både med teknik, som DNA-spray i lastutrymmet och brytskydd, men också med personalen, som behöver lära sig att känna igen mönster i hur tjuvarna arbetar, säger han.

Lars Stervander är inspektör vid polisens regionala utredningsenhet i Stockholm. Han säger att den här typen av stölder var ett stort problem för några år sedan. Då specialiserade sig ligor på att stjäla värdefulla saker som datorer ur paketbilar där föraren tillfälligt var i väg.

Det som Patrik Sjöstrand beskriver känner han inte igen från sitt arbetsbord just nu. Men Lars Stervander är allt annat än förvånad över att det skulle vara en våg av stölder som bara inte nått honom ännu.

– Det är attraktivt gods i bilarna, och att stjäla ur dem går fort när man vet hur man ska göra, säger han.

Läs mer i faktarutan här intill om hur förare kan skydda sig mot, och förebygga, stölder.

Patrik Sjöstrand, som inte bara är förare hos Ågesta Transport, utan också ordförande för åkerisektionen inom Transports avdelning 5 i Stockholm, berättar att en av hans kolleger vid ett annat tillfälle kände sig förföljd. Tre män klädda i byggarbetarkläder, med en vit, oskyltad skåpbil av märket Iveco, dök upp på tre av hans leveransstopp.

– Kollegan tyckte det var konstigt att de fanns där han var hela tiden. Efter det tredje stoppet gav de sig av, säger Patrik Sjöstrand.

Just det, att vara förföljd och att någon spanar på en, tycker Patrik Sjöstrand är den obehagliga sidan av de här stölderna. Från Ågesta Transports sida har det också gått ut en varning till samtliga företagets förare om att stölder förekommer och att man bör vara uppmärksam.

– I alla fall jag känner till, så har inbrotten skett på platser där det är mycket folk i rörelse. Vi har överfallslarm i bilarna, men jag är tveksam till om kameror skulle ha någon större roll att spela. Det är helt enkelt väldigt svårt att skydda sig, säger han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.