Flera stölder ur paketbilar i Stockholmsområdet

Snabba stölder. De stora paketåkerierna i Storstockholm har utsatts för en rad inbrott i sina bilar. Paketen stjäls medan föraren är inne hos kunden för att leverera. – Jag var borta i maximalt fem minuter och blev av med elva paket, säger Patrik Sjöstrand hos Ågesta Transport.

I förra veckan hade han inbrott i sin skåpbil när han levererade paket till en kund i Marievik vid Liljeholmen i södra Stockholm.

– Jag var inte bort längre än fem minuter, berättar han.

– Jag upptäckte inbrottet först när jag skulle leverera hos nästa kund – då fattades det totalt elva paket. I några av dem var det datorer, säger han.

Hos Ågesta Transport är han inte ensam om att ha drabbats. Två kolleger har också blivit av med saker ur sina bilar, en på Södermalm i centrala Stockholm och en vid Barkarby handelsplats i Jakobsberg, strax norr om Stockholm.

Vid inbrottet i Patrik Sjöstrands bil hade tjuvarna borrat ett litet hål, så pass stort att man får in en skruvmejsel, strax under låskolven i dörren in till lastutrymmet.

– Larmet utlöstes inte, och en sådan liten sak som ett borrhål märker man inte förrän senare, säger han, och konstaterar att tjuvarna vet ganska väl vad de gör.

Patrik Sjöstrand vet inte om de använder sig av något slags störnings- eller inspelningsutrustning eller annat för att sätta larmet ur spel.

Hans bil ställdes omedelbart efter inbrottet och han fick en ersättningsbil, något han vill ge åkeriet en eloge för.

På Postnord Sverige bekräftar företagets säkerhetschef, Alexis Larsson, att det finns en ökad hotbild med stölder vid distributionsbilarna.

– Det är det vi kallar högvärdigt gods, alltså främst mobiltelefoner och datorer, som drar till sig yrkeskriminella som försöker stjäla ur bilen eller till och med direkt från chaufförens pirra.

Inom Postnord Sverige var det, vad Alexis Larsson kallar för ”osedvanligt många incidenter” som inbrott och inbrottsförsök, under jul och nyår och en bit in i januari i år.

– Det är en större ökning än motsvarande tid föregående år.

Alexis Larsson bekräftar också att Postnord har fått hål borrade i sina bilar. Tjuvarna har blivit mer offensiva i sina försök att stjäla, och i vissa fall har de också lyckats.

– Vi måste hela tiden ligga före de yrkeskriminella. Därför jobbar vi mycket med att lära oss av de stölder och stöldförsök som ändå sker, för att på så sätt kunna arbeta preventivt, både med teknik, som DNA-spray i lastutrymmet och brytskydd, men också med personalen, som behöver lära sig att känna igen mönster i hur tjuvarna arbetar, säger han.

Lars Stervander är inspektör vid polisens regionala utredningsenhet i Stockholm. Han säger att den här typen av stölder var ett stort problem för några år sedan. Då specialiserade sig ligor på att stjäla värdefulla saker som datorer ur paketbilar där föraren tillfälligt var i väg.

Det som Patrik Sjöstrand beskriver känner han inte igen från sitt arbetsbord just nu. Men Lars Stervander är allt annat än förvånad över att det skulle vara en våg av stölder som bara inte nått honom ännu.

– Det är attraktivt gods i bilarna, och att stjäla ur dem går fort när man vet hur man ska göra, säger han.

Läs mer i faktarutan här intill om hur förare kan skydda sig mot, och förebygga, stölder.

Patrik Sjöstrand, som inte bara är förare hos Ågesta Transport, utan också ordförande för åkerisektionen inom Transports avdelning 5 i Stockholm, berättar att en av hans kolleger vid ett annat tillfälle kände sig förföljd. Tre män klädda i byggarbetarkläder, med en vit, oskyltad skåpbil av märket Iveco, dök upp på tre av hans leveransstopp.

– Kollegan tyckte det var konstigt att de fanns där han var hela tiden. Efter det tredje stoppet gav de sig av, säger Patrik Sjöstrand.

Just det, att vara förföljd och att någon spanar på en, tycker Patrik Sjöstrand är den obehagliga sidan av de här stölderna. Från Ågesta Transports sida har det också gått ut en varning till samtliga företagets förare om att stölder förekommer och att man bör vara uppmärksam.

– I alla fall jag känner till, så har inbrotten skett på platser där det är mycket folk i rörelse. Vi har överfallslarm i bilarna, men jag är tveksam till om kameror skulle ha någon större roll att spela. Det är helt enkelt väldigt svårt att skydda sig, säger han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

David Ericsson

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.