Flera stölder ur paketbilar i Stockholmsområdet

Snabba stölder. De stora paketåkerierna i Storstockholm har utsatts för en rad inbrott i sina bilar. Paketen stjäls medan föraren är inne hos kunden för att leverera. – Jag var borta i maximalt fem minuter och blev av med elva paket, säger Patrik Sjöstrand hos Ågesta Transport.

I förra veckan hade han inbrott i sin skåpbil när han levererade paket till en kund i Marievik vid Liljeholmen i södra Stockholm.

– Jag var inte bort längre än fem minuter, berättar han.

– Jag upptäckte inbrottet först när jag skulle leverera hos nästa kund – då fattades det totalt elva paket. I några av dem var det datorer, säger han.

Hos Ågesta Transport är han inte ensam om att ha drabbats. Två kolleger har också blivit av med saker ur sina bilar, en på Södermalm i centrala Stockholm och en vid Barkarby handelsplats i Jakobsberg, strax norr om Stockholm.

Vid inbrottet i Patrik Sjöstrands bil hade tjuvarna borrat ett litet hål, så pass stort att man får in en skruvmejsel, strax under låskolven i dörren in till lastutrymmet.

– Larmet utlöstes inte, och en sådan liten sak som ett borrhål märker man inte förrän senare, säger han, och konstaterar att tjuvarna vet ganska väl vad de gör.

Patrik Sjöstrand vet inte om de använder sig av något slags störnings- eller inspelningsutrustning eller annat för att sätta larmet ur spel.

Hans bil ställdes omedelbart efter inbrottet och han fick en ersättningsbil, något han vill ge åkeriet en eloge för.

På Postnord Sverige bekräftar företagets säkerhetschef, Alexis Larsson, att det finns en ökad hotbild med stölder vid distributionsbilarna.

– Det är det vi kallar högvärdigt gods, alltså främst mobiltelefoner och datorer, som drar till sig yrkeskriminella som försöker stjäla ur bilen eller till och med direkt från chaufförens pirra.

Inom Postnord Sverige var det, vad Alexis Larsson kallar för ”osedvanligt många incidenter” som inbrott och inbrottsförsök, under jul och nyår och en bit in i januari i år.

– Det är en större ökning än motsvarande tid föregående år.

Alexis Larsson bekräftar också att Postnord har fått hål borrade i sina bilar. Tjuvarna har blivit mer offensiva i sina försök att stjäla, och i vissa fall har de också lyckats.

– Vi måste hela tiden ligga före de yrkeskriminella. Därför jobbar vi mycket med att lära oss av de stölder och stöldförsök som ändå sker, för att på så sätt kunna arbeta preventivt, både med teknik, som DNA-spray i lastutrymmet och brytskydd, men också med personalen, som behöver lära sig att känna igen mönster i hur tjuvarna arbetar, säger han.

Lars Stervander är inspektör vid polisens regionala utredningsenhet i Stockholm. Han säger att den här typen av stölder var ett stort problem för några år sedan. Då specialiserade sig ligor på att stjäla värdefulla saker som datorer ur paketbilar där föraren tillfälligt var i väg.

Det som Patrik Sjöstrand beskriver känner han inte igen från sitt arbetsbord just nu. Men Lars Stervander är allt annat än förvånad över att det skulle vara en våg av stölder som bara inte nått honom ännu.

– Det är attraktivt gods i bilarna, och att stjäla ur dem går fort när man vet hur man ska göra, säger han.

Läs mer i faktarutan här intill om hur förare kan skydda sig mot, och förebygga, stölder.

Patrik Sjöstrand, som inte bara är förare hos Ågesta Transport, utan också ordförande för åkerisektionen inom Transports avdelning 5 i Stockholm, berättar att en av hans kolleger vid ett annat tillfälle kände sig förföljd. Tre män klädda i byggarbetarkläder, med en vit, oskyltad skåpbil av märket Iveco, dök upp på tre av hans leveransstopp.

– Kollegan tyckte det var konstigt att de fanns där han var hela tiden. Efter det tredje stoppet gav de sig av, säger Patrik Sjöstrand.

Just det, att vara förföljd och att någon spanar på en, tycker Patrik Sjöstrand är den obehagliga sidan av de här stölderna. Från Ågesta Transports sida har det också gått ut en varning till samtliga företagets förare om att stölder förekommer och att man bör vara uppmärksam.

– I alla fall jag känner till, så har inbrotten skett på platser där det är mycket folk i rörelse. Vi har överfallslarm i bilarna, men jag är tveksam till om kameror skulle ha någon större roll att spela. Det är helt enkelt väldigt svårt att skydda sig, säger han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Transportarbetarens logga

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Transportarbetarens logga

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?