Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

I Stockholm delar Cabonlines beställningscentraler och Taxi Stockholm på uppdraget att hämta och lämna coronatester hos personer som misstänker att de är smittade.

Redan förra veckan kunde Dagens Arena berätta om chaufförer som tog emot tester helt oskyddade.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud för Transport i Stockholm. De chaufförer som jobbar för Taxi Stockholms åkerier går alltid via bolaget Sirius när de ska köra tester. Sirius har använt den riskbedömning som gjorts på arbetsplatsen för transport av coronapatienter där både lokalt och regionalt skyddsombud varit delaktiga, berättar hon. Däremot finns varken skyddsombud eller kollektivavtal på något av Cabonlines åkerier.

De chaufförer som kör coronatesterna för Taxi Stockholm måste gå en utbildning framtagen av regionens ambulansbolag, och säkerhetsrutinerna innehåller flera steg för att minimera smittrisken. Ingen direktkontakt med kunden är tillåten och handskar och sprit ska användas enligt särskilda anvisningar.

– Taxi Stockholm har till och med sagt att om det kommer fram att någon inte följer säkerhetsrutinerna så får de inte köra på uppdraget mer, säger Olivera Pobra.

Folkhälsomyndigheten har undersökt vilka yrkesgrupper som löper störst risk att drabbas av covid-19. Högst upp ligger taxiförare som har 4,8 gånger högre relativ risk att drabbas, jämfört med snittet av alla som konstaterats sjuka. Taxichaufförerna är tätt följda av pizzabagare och förare av buss och spårvagn. Olivera Pobra är inte förvånad.

– Jag önskar att jag fått en nyhet som jag blivit förvånad av. Nu visar det sig att det vi sagt stämt hela tiden.

–  Sen är det olyckligt att vi ha hamnat i en situation där vi och arbetsgivarna inte kan vara på samma sida. På Taxi Stockholm har ekonomin fåt styra allt för ofta. De låter bara åkarna ha vissa sorters plexiglas som ser ut på rätt sätt. I stället för att tillåta fler billigare varianter som i alla fall jag hade gått med på ur säkerhetssynpunkt. Det här handlar inte om att det är för varmt eller för kallt på en arbetsplats utan om något som dödar, då kan man släppa prestigen.

Folkhälsomyndighetens undersökning utgår från data som samlats in mellan 13 mars och 27 maj. Här kan du läsa Folkhälsomyndighetens undersökning.

Kör du taxi och hanterar coronatester. Känner du dig säker? Mejla reportern på john.antonsson@transportarbetaren.se och berätta om din arbetssituation!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ensla Ken:
    29 juni, 2020

    Tycker det är skamligt att taxibolagen inte varit transparanta med informationen, de vet om att förare drabbats, samt genomfört preventiva åtgärder snabbare. Skäms!
    Att de sedan trummar sig på bröstet att de lyckats få till avtal att köra Covid-19 tester, med större risk för förare, är beklämmande.
    Låt endast förare som har antikroppar (haft Covid-19) köra dessa tester, många förare befinner sig därtill i riskgruppen och statistiken omfattar inte förare över 65år, så antalet är många fler.

  2. "Bosse":
    26 juni, 2020

    Tusen tack. Nu fick vi det många inom taxinäringen misstänkt länge - en bekräftelse på att förarna är utsatta i dessa covid-19-tider.

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Tommy Wreeth

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.