Close
Transports uppsökare Johanna Lans och Thomas Karlsson (till höger) diskuterar arbetsmiljö med Jasek Janusiewicz, Nina Kontio och Sivert Pripp på "sortergården" i Huskvarna.
Close

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

I mer än tio års tid har Transport haft särskilda uppsökeriveckor då facket besöker hundratals arbetsplatser. På våren är det vecka 17 som gäller, alltså nu.

På Jönköpingsavdelningen tar man uppsökeriet på allvar. En av de utskickade bilarna bemannas av Thomas Karlsson, till vardags regionalt skyddsombud (RSO), och Johanna Lans, lastbilschaufför som varvar distributionskörning med inhopp i avdelningens reception.

Första stoppet blir vid återvinningscentralen i Huskvarna. Eller sortergård som det heter i Jönköping.

”Gårdarna”, liksom inhämtningen av hushållsavfall, sköttes tidigare av kommunen – i egen regi. Nu är verksamheten bolagiserad (kommunalt bolag) och miljöarbetarna har gått över från Kommunal till Transport.

Vid fikabordet får Daniel, Nina och Tihomir ett ”Transportquiz” som avdelningen tagit fram. Första frågan är klurig: ”Vad är den lägsta lagstiftade lönen i Sverige?” Det blir diskussion vid bordet. Ingen svarar rätt.

Johanna Lans förklarar hur viktigt kollektivavtalet är, eftersom det är just avtalet som reglerar och skyddar de anställdas lön.

– Vad är det egentligen som får företag att välja att teckna kollektivavtal, undrar Daniel.

– De får ordning och reda, bland annat, inflikar Thomas Karlsson.

Diskussionen kommer loss ordentligt. Sortergården är nyligen renoverad och påtagligt välstädad. Hur är det med arbetsmiljön, undrar Johanna Lans.

– Den är bra, intygar flera röster.

Fast det kommer en och annan fortkörare förstås. Och folk som fuskar och lämnar lösningsmedel och annat farligt avfall i större mängder än tillåtet. Hela oljefat har förekommit – i stället för högst fem liter som kommunens regel säger.

I miljöarbetarnas jobb ingår att skifta containrar när de blivit fulla.

– Vi ser alltid till att vara två när vi ställer dit den nya, så att ingen människa kommer i kläm. Det vore en mardröm, säger Nina.

Hon och Johanna Lans går ut på asfaltsplanen. Det saknas staket vid kajkanten där människor går fram och slänger sitt avfall ner i containern. Ibland står containern kloss intill betongen, men på många ställen bildas en ”glipa” på flera decimeter.

– Det har hänt att barn ramlat ner, säger Nina.

Både Johanna Lans och RSO Thomas Karlsson får ett bekymrat uttryck i ansiktet.

– Det behövs helt klart skyddsåtgärder, säger Thomas Karlsson och lovar återkomma i frågan.

Uppsökarna lämnar Huskvarna och styr mot nästa sortergård – i Kaxholmen. Den bemannas av en ensam man och har öppet halva veckan, ungefär.

Miljöarbetaren är bister. Mest kritisk är han mot att arbetsgivaren tvingar honom att ta fyra veckors semester i sommar. Han vill helst spara dagarna. Till en långsemester på vintern.

Kommunals system med individuella löner faller inte heller i god jord:

– Fem år i rad gav chefen mig lägsta möjliga höjning. Det är för att jag säger vad jag tycker, pyser miljöarbetaren ut och tackar nej till att vara med på bild.

Hur är det att arbeta ensam, frågar Thomas Karlsson.

– Bra, fast det kan bli lite tjafs när det kommer stollar. En man kom och stjälpte av ett helt vildsvin i komprimatorn. Han blev så arg att han stod och studsade när jag sa att det inte var okej.

Någon mil norrut från Kaxholmen ligger sommaridyllen Gränna och Circle K. Sofie är en ung tjej som jobbat fyra år på macken.

– Är du med i facket, undrar Johanna Lans.

– Nä, säger tjejen lite trevande.

– A-kassan då?

– Nä, inte det heller.

Johanna Lans stortrivs som facklig uppsökare och berättar livfullt vad konsekvenserna kan bli om man står utan både fackförbund och arbetslöshetsförsäkring.

En kvinnlig mackkollega kommer fram. Kollegan är med i facket. Hon gillar jobbet, men tycker att det är tråkigt att all personal – utom de två cheferna – bara får deltidstjänster.

– Visst, vi får ju jobba mertid varje månad, men det skapar ändå osäkerhet. Dessutom gör det att vi förlorar mycket personal. De senaste tre åren har vi säkert tappat 20–25 duktiga personer.

Johanna Lans och Thomas Karlsson nickar. Problemet är alltför välbekant.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Transportarbetarens logga

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.