Close
Transports uppsökare Johanna Lans och Thomas Karlsson (till höger) diskuterar arbetsmiljö med Jasek Janusiewicz, Nina Kontio och Sivert Pripp på "sortergården" i Huskvarna.
Close

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

I mer än tio års tid har Transport haft särskilda uppsökeriveckor då facket besöker hundratals arbetsplatser. På våren är det vecka 17 som gäller, alltså nu.

På Jönköpingsavdelningen tar man uppsökeriet på allvar. En av de utskickade bilarna bemannas av Thomas Karlsson, till vardags regionalt skyddsombud (RSO), och Johanna Lans, lastbilschaufför som varvar distributionskörning med inhopp i avdelningens reception.

Första stoppet blir vid återvinningscentralen i Huskvarna. Eller sortergård som det heter i Jönköping.

”Gårdarna”, liksom inhämtningen av hushållsavfall, sköttes tidigare av kommunen – i egen regi. Nu är verksamheten bolagiserad (kommunalt bolag) och miljöarbetarna har gått över från Kommunal till Transport.

Vid fikabordet får Daniel, Nina och Tihomir ett ”Transportquiz” som avdelningen tagit fram. Första frågan är klurig: ”Vad är den lägsta lagstiftade lönen i Sverige?” Det blir diskussion vid bordet. Ingen svarar rätt.

Johanna Lans förklarar hur viktigt kollektivavtalet är, eftersom det är just avtalet som reglerar och skyddar de anställdas lön.

– Vad är det egentligen som får företag att välja att teckna kollektivavtal, undrar Daniel.

– De får ordning och reda, bland annat, inflikar Thomas Karlsson.

Diskussionen kommer loss ordentligt. Sortergården är nyligen renoverad och påtagligt välstädad. Hur är det med arbetsmiljön, undrar Johanna Lans.

– Den är bra, intygar flera röster.

Fast det kommer en och annan fortkörare förstås. Och folk som fuskar och lämnar lösningsmedel och annat farligt avfall i större mängder än tillåtet. Hela oljefat har förekommit – i stället för högst fem liter som kommunens regel säger.

I miljöarbetarnas jobb ingår att skifta containrar när de blivit fulla.

– Vi ser alltid till att vara två när vi ställer dit den nya, så att ingen människa kommer i kläm. Det vore en mardröm, säger Nina.

Hon och Johanna Lans går ut på asfaltsplanen. Det saknas staket vid kajkanten där människor går fram och slänger sitt avfall ner i containern. Ibland står containern kloss intill betongen, men på många ställen bildas en ”glipa” på flera decimeter.

– Det har hänt att barn ramlat ner, säger Nina.

Både Johanna Lans och RSO Thomas Karlsson får ett bekymrat uttryck i ansiktet.

– Det behövs helt klart skyddsåtgärder, säger Thomas Karlsson och lovar återkomma i frågan.

Uppsökarna lämnar Huskvarna och styr mot nästa sortergård – i Kaxholmen. Den bemannas av en ensam man och har öppet halva veckan, ungefär.

Miljöarbetaren är bister. Mest kritisk är han mot att arbetsgivaren tvingar honom att ta fyra veckors semester i sommar. Han vill helst spara dagarna. Till en långsemester på vintern.

Kommunals system med individuella löner faller inte heller i god jord:

– Fem år i rad gav chefen mig lägsta möjliga höjning. Det är för att jag säger vad jag tycker, pyser miljöarbetaren ut och tackar nej till att vara med på bild.

Hur är det att arbeta ensam, frågar Thomas Karlsson.

– Bra, fast det kan bli lite tjafs när det kommer stollar. En man kom och stjälpte av ett helt vildsvin i komprimatorn. Han blev så arg att han stod och studsade när jag sa att det inte var okej.

Någon mil norrut från Kaxholmen ligger sommaridyllen Gränna och Circle K. Sofie är en ung tjej som jobbat fyra år på macken.

– Är du med i facket, undrar Johanna Lans.

– Nä, säger tjejen lite trevande.

– A-kassan då?

– Nä, inte det heller.

Johanna Lans stortrivs som facklig uppsökare och berättar livfullt vad konsekvenserna kan bli om man står utan både fackförbund och arbetslöshetsförsäkring.

En kvinnlig mackkollega kommer fram. Kollegan är med i facket. Hon gillar jobbet, men tycker att det är tråkigt att all personal – utom de två cheferna – bara får deltidstjänster.

– Visst, vi får ju jobba mertid varje månad, men det skapar ändå osäkerhet. Dessutom gör det att vi förlorar mycket personal. De senaste tre åren har vi säkert tappat 20–25 duktiga personer.

Johanna Lans och Thomas Karlsson nickar. Problemet är alltför välbekant.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?