Annons:
Close
Transports uppsökare Johanna Lans och Thomas Karlsson (till höger) diskuterar arbetsmiljö med Jasek Janusiewicz, Nina Kontio och Sivert Pripp på "sortergården" i Huskvarna.
Close

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

I mer än tio års tid har Transport haft särskilda uppsökeriveckor då facket besöker hundratals arbetsplatser. På våren är det vecka 17 som gäller, alltså nu.

På Jönköpingsavdelningen tar man uppsökeriet på allvar. En av de utskickade bilarna bemannas av Thomas Karlsson, till vardags regionalt skyddsombud (RSO), och Johanna Lans, lastbilschaufför som varvar distributionskörning med inhopp i avdelningens reception.

Första stoppet blir vid återvinningscentralen i Huskvarna. Eller sortergård som det heter i Jönköping.

”Gårdarna”, liksom inhämtningen av hushållsavfall, sköttes tidigare av kommunen – i egen regi. Nu är verksamheten bolagiserad (kommunalt bolag) och miljöarbetarna har gått över från Kommunal till Transport.

Vid fikabordet får Daniel, Nina och Tihomir ett ”Transportquiz” som avdelningen tagit fram. Första frågan är klurig: ”Vad är den lägsta lagstiftade lönen i Sverige?” Det blir diskussion vid bordet. Ingen svarar rätt.

Johanna Lans förklarar hur viktigt kollektivavtalet är, eftersom det är just avtalet som reglerar och skyddar de anställdas lön.

– Vad är det egentligen som får företag att välja att teckna kollektivavtal, undrar Daniel.

– De får ordning och reda, bland annat, inflikar Thomas Karlsson.

Diskussionen kommer loss ordentligt. Sortergården är nyligen renoverad och påtagligt välstädad. Hur är det med arbetsmiljön, undrar Johanna Lans.

– Den är bra, intygar flera röster.

Fast det kommer en och annan fortkörare förstås. Och folk som fuskar och lämnar lösningsmedel och annat farligt avfall i större mängder än tillåtet. Hela oljefat har förekommit – i stället för högst fem liter som kommunens regel säger.

I miljöarbetarnas jobb ingår att skifta containrar när de blivit fulla.

– Vi ser alltid till att vara två när vi ställer dit den nya, så att ingen människa kommer i kläm. Det vore en mardröm, säger Nina.

Hon och Johanna Lans går ut på asfaltsplanen. Det saknas staket vid kajkanten där människor går fram och slänger sitt avfall ner i containern. Ibland står containern kloss intill betongen, men på många ställen bildas en ”glipa” på flera decimeter.

– Det har hänt att barn ramlat ner, säger Nina.

Både Johanna Lans och RSO Thomas Karlsson får ett bekymrat uttryck i ansiktet.

– Det behövs helt klart skyddsåtgärder, säger Thomas Karlsson och lovar återkomma i frågan.

Uppsökarna lämnar Huskvarna och styr mot nästa sortergård – i Kaxholmen. Den bemannas av en ensam man och har öppet halva veckan, ungefär.

Miljöarbetaren är bister. Mest kritisk är han mot att arbetsgivaren tvingar honom att ta fyra veckors semester i sommar. Han vill helst spara dagarna. Till en långsemester på vintern.

Kommunals system med individuella löner faller inte heller i god jord:

– Fem år i rad gav chefen mig lägsta möjliga höjning. Det är för att jag säger vad jag tycker, pyser miljöarbetaren ut och tackar nej till att vara med på bild.

Hur är det att arbeta ensam, frågar Thomas Karlsson.

– Bra, fast det kan bli lite tjafs när det kommer stollar. En man kom och stjälpte av ett helt vildsvin i komprimatorn. Han blev så arg att han stod och studsade när jag sa att det inte var okej.

Någon mil norrut från Kaxholmen ligger sommaridyllen Gränna och Circle K. Sofie är en ung tjej som jobbat fyra år på macken.

– Är du med i facket, undrar Johanna Lans.

– Nä, säger tjejen lite trevande.

– A-kassan då?

– Nä, inte det heller.

Johanna Lans stortrivs som facklig uppsökare och berättar livfullt vad konsekvenserna kan bli om man står utan både fackförbund och arbetslöshetsförsäkring.

En kvinnlig mackkollega kommer fram. Kollegan är med i facket. Hon gillar jobbet, men tycker att det är tråkigt att all personal – utom de två cheferna – bara får deltidstjänster.

– Visst, vi får ju jobba mertid varje månad, men det skapar ändå osäkerhet. Dessutom gör det att vi förlorar mycket personal. De senaste tre åren har vi säkert tappat 20–25 duktiga personer.

Johanna Lans och Thomas Karlsson nickar. Problemet är alltför välbekant.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.