Jim Lassinantti
Close
Jim Lassinantti bakom skärmen där han kan svara på frågor från Transportmedlemmar och andra.
Close

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Den frågan var inte svår att svara på för Jim Lassinantti och de andra som bemannar Transports frågeforum. Bensinmacksbiträdet som frågade fick omedelbart en länk till ansökningsblanketten. Alla andra som kikar in på forumet, som ligger på Transports hemsida, kan också läsa svaret.

– Idén är att folk söker andra kontaktvägar än telefon nu förtiden, säger Jim Lassinantti på förbundskontoret.

Han lovar samtidigt att den som fortfarande hellre vill prata med någon på Transport på direkten ska kunna göra det. Men att den som skriver ska få ett personligt svar inom två arbetsdagar, oftast snabbare.

Icke medlemmar kan få svar till en viss gräns. När det närmar sig rådgivning krävs att frågeställaren är transportare. Både frågor och svar publiceras i forumet som alla kan läsa i det ena fallet och bara transportmedlemmar i det andra fallet.

– Vi tänker oss att publicera de frågor som är relevanta även för andra, och vi tar då bort efternamn och adress till den som frågar. Men om någon skriver att frågan inte ska visas upp för andra lägger vi inte ut den, berättar Jim Lassinantti.

Svaren? De skriver i första hand tre anställda på Transport i Umeå och en i Malmö. Samtliga har erfarenhet av att tala med dem som ringer till Transport på direkten. Och de kommer fortsätta att hänvisa den som behöver personlig hjälp av en ombudsman eller skyddsombud till rätt avdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    25 oktober, 2019

    Eklund, om facket hjälper dig har du tur. I många fall verkar det bara vara så att medlemmarna bara ska betala avgiften och sedan stå med mössan i hand medan facket fullständigt överger medlemmarna när det blir en konflikt.

  2. Eklund:
    25 oktober, 2019

    jättebra. kunskap och svar behöver vi alla.
    till de som åker snålskjuts så förstår inte hur man INTE kan vara medlem i en fackförening som arbetare idag. arbetsgivarna har ett så enormt övertag på marknaden, att tro att man som enskild har något att säga till om på är bara naivt. det krävs att alla står enade.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.