Close
Victor Figueroa är chefsutredare på det globala transportfacket, ITF.
Close
Almedalen

Facket oroas om e-handelsjätte kommer till Sverige

Facket. Victor Figueroa, chefsutredare på det globala transportfacket ITF, varnar Sverige – ifall e-handelsjätten Amazon etablerar sig i Sverige. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) håller inte med. Det svenska facket kan hantera Amazon, anser han.

I Almedalen arrangerar Transport två seminarier. Det första hölls under måndagen och handlar om Amazon.

Det är ett gigantiskt e-handelsföretag som satt press på priser, konkurrenter och inte minst de omkring 300 000 anställda världen över. Många vittnesmål finns om extremt hårt arbetstempo, arbetsskador och arbetare som till och med tvingas kissa i vuxenblöjor eller flaskor – när de nekats pauser.

Transport hade bjudit in Victor Figueroa till seminariet. Han är utredare på den Internationella transportarbetarefederation (ITF).

Han fick frågan om vi bör oroa för att Amazon etablerar sig i Sverige. Kunder kan redan beställa varor från Amazon, men än finns inget varuhus/lager här.

– Det beror på vem du är. Som konsument får du lägre priser. Men som företagare får du hård konkurrens och som anställd på Amazon får du räkna med att bli övervakad och att arbetsmiljön och arbetsvillkoren försämras.

– Företaget är också fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken.

Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.

Amazon har infört långt driven automatisering. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är också en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.

Victor Figueroa påpekade det finns fler stora e-handelsföretag, men Amazon är det som drivit rationaliseringen längst. Han är övertygad om att Amazon har siktet inställt även på Sverige. Han uppmanade fack och myndigheter att vara förberedda.

I det ingår bland annat att införa regler för övervakning och datahantering och se till att skattefrågorna klaras ut. Och att eventuellt ge stöd till andra företag som riskerar att slås ut.

Efter Victor Figueroas inledning klev statsrådet Anders Ygeman upp på scenen. Moderatorn frågade: Hur står sig den svenska modellen i dag? Och blir Amazons ankomst lika negativ för arbetstagarna, som i Tyskland?

– Den svenska modellen står sig mycket bra, svarade Ygeman. Det finns en rad exempel på multinationella företag som fått vika sig och teckna svenskt kollektivavtal när de kommer hit.

Är det inte naivt att resonera så, undrade moderatorn.

Ygeman sa:

– Risker finns alltid. Men vi har inte minijobs, som i Tyskland. Och vi har starka fackliga rättigheter, som rätten att vidta sympatiåtgärder.

Anders Ygeman utgår från att det bara är en tidsfråga innan Amazon slår ner bopålarna i Sverige. På en rak fråga svarade han att han välkomnar etableringen.

Har Sverige den kontrollapparat som krävs då, frågade moderatorn?

– Feltänkt! svarade Ygeman. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som säkerställer de anställdas villkor.

Samma åsikt hade andra deltagare i seminariets debattpanel. Stefan Koskinen, förbundsdirektör i arbetsgivarorganisationen Almega, sa:

– Om Amazon kommer hit ska vi göra som vi alltid gör. Det blir ett led i utvecklingen. Tidigare låg våra butiker i centrum, sedan kom stora affärscentra utanför städerna. Efter det kom e-handeln. Det gäller att hänga med och anpassa sig.

Mattias Dahl, vd för Transportgruppen och utsedd till ny vice vd i Svensk Näringsliv, gick emot Victor Figueroa och sa bestämt nej till statliga subventioner till företag som hotas av Amazon.

Även Dahl anser att den svenska modellen står stark:

– Vi lägger redan ner mycket tid på att förklara för utländska företag hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. Farhågorna som lyfts här bygger på att facket helt skulle misslyckas med att organisera Amazons personal. Och att riksdagen avskaffar en massa lagar om exempelvis arbetsmiljö. Jag har svårt att se att det skulle bli så.

Transport internationella sekreterare Peter Lövkvist ingick i debattpanelen. Han är skeptisk till Amazon:

– Transport är emot monopol. Risken finns att Amazon tar över allt. Vi får inte vara naiva och tro att allt kommer att lösa sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.