Close
Victor Figueroa är chefsutredare på det globala transportfacket, ITF.
Close
Almedalen

Facket oroas om e-handelsjätte kommer till Sverige

Facket. Victor Figueroa, chefsutredare på det globala transportfacket ITF, varnar Sverige – ifall e-handelsjätten Amazon etablerar sig i Sverige. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) håller inte med. Det svenska facket kan hantera Amazon, anser han.

I Almedalen arrangerar Transport två seminarier. Det första hölls under måndagen och handlar om Amazon.

Det är ett gigantiskt e-handelsföretag som satt press på priser, konkurrenter och inte minst de omkring 300 000 anställda världen över. Många vittnesmål finns om extremt hårt arbetstempo, arbetsskador och arbetare som till och med tvingas kissa i vuxenblöjor eller flaskor – när de nekats pauser.

Transport hade bjudit in Victor Figueroa till seminariet. Han är utredare på den Internationella transportarbetarefederation (ITF).

Han fick frågan om vi bör oroa för att Amazon etablerar sig i Sverige. Kunder kan redan beställa varor från Amazon, men än finns inget varuhus/lager här.

– Det beror på vem du är. Som konsument får du lägre priser. Men som företagare får du hård konkurrens och som anställd på Amazon får du räkna med att bli övervakad och att arbetsmiljön och arbetsvillkoren försämras.

– Företaget är också fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken.

Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.

Amazon har infört långt driven automatisering. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är också en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.

Victor Figueroa påpekade det finns fler stora e-handelsföretag, men Amazon är det som drivit rationaliseringen längst. Han är övertygad om att Amazon har siktet inställt även på Sverige. Han uppmanade fack och myndigheter att vara förberedda.

I det ingår bland annat att införa regler för övervakning och datahantering och se till att skattefrågorna klaras ut. Och att eventuellt ge stöd till andra företag som riskerar att slås ut.

Efter Victor Figueroas inledning klev statsrådet Anders Ygeman upp på scenen. Moderatorn frågade: Hur står sig den svenska modellen i dag? Och blir Amazons ankomst lika negativ för arbetstagarna, som i Tyskland?

– Den svenska modellen står sig mycket bra, svarade Ygeman. Det finns en rad exempel på multinationella företag som fått vika sig och teckna svenskt kollektivavtal när de kommer hit.

Är det inte naivt att resonera så, undrade moderatorn.

Ygeman sa:

– Risker finns alltid. Men vi har inte minijobs, som i Tyskland. Och vi har starka fackliga rättigheter, som rätten att vidta sympatiåtgärder.

Anders Ygeman utgår från att det bara är en tidsfråga innan Amazon slår ner bopålarna i Sverige. På en rak fråga svarade han att han välkomnar etableringen.

Har Sverige den kontrollapparat som krävs då, frågade moderatorn?

– Feltänkt! svarade Ygeman. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som säkerställer de anställdas villkor.

Samma åsikt hade andra deltagare i seminariets debattpanel. Stefan Koskinen, förbundsdirektör i arbetsgivarorganisationen Almega, sa:

– Om Amazon kommer hit ska vi göra som vi alltid gör. Det blir ett led i utvecklingen. Tidigare låg våra butiker i centrum, sedan kom stora affärscentra utanför städerna. Efter det kom e-handeln. Det gäller att hänga med och anpassa sig.

Mattias Dahl, vd för Transportgruppen och utsedd till ny vice vd i Svensk Näringsliv, gick emot Victor Figueroa och sa bestämt nej till statliga subventioner till företag som hotas av Amazon.

Även Dahl anser att den svenska modellen står stark:

– Vi lägger redan ner mycket tid på att förklara för utländska företag hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. Farhågorna som lyfts här bygger på att facket helt skulle misslyckas med att organisera Amazons personal. Och att riksdagen avskaffar en massa lagar om exempelvis arbetsmiljö. Jag har svårt att se att det skulle bli så.

Transport internationella sekreterare Peter Lövkvist ingick i debattpanelen. Han är skeptisk till Amazon:

– Transport är emot monopol. Risken finns att Amazon tar över allt. Vi får inte vara naiva och tro att allt kommer att lösa sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.