Close
Victor Figueroa är chefsutredare på det globala transportfacket, ITF.
Close
Almedalen

Facket oroas om e-handelsjätte kommer till Sverige

Facket. Victor Figueroa, chefsutredare på det globala transportfacket ITF, varnar Sverige – ifall e-handelsjätten Amazon etablerar sig i Sverige. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) håller inte med. Det svenska facket kan hantera Amazon, anser han.

I Almedalen arrangerar Transport två seminarier. Det första hölls under måndagen och handlar om Amazon.

Det är ett gigantiskt e-handelsföretag som satt press på priser, konkurrenter och inte minst de omkring 300 000 anställda världen över. Många vittnesmål finns om extremt hårt arbetstempo, arbetsskador och arbetare som till och med tvingas kissa i vuxenblöjor eller flaskor – när de nekats pauser.

Transport hade bjudit in Victor Figueroa till seminariet. Han är utredare på den Internationella transportarbetarefederation (ITF).

Han fick frågan om vi bör oroa för att Amazon etablerar sig i Sverige. Kunder kan redan beställa varor från Amazon, men än finns inget varuhus/lager här.

– Det beror på vem du är. Som konsument får du lägre priser. Men som företagare får du hård konkurrens och som anställd på Amazon får du räkna med att bli övervakad och att arbetsmiljön och arbetsvillkoren försämras.

– Företaget är också fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken.

Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.

Amazon har infört långt driven automatisering. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är också en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.

Victor Figueroa påpekade det finns fler stora e-handelsföretag, men Amazon är det som drivit rationaliseringen längst. Han är övertygad om att Amazon har siktet inställt även på Sverige. Han uppmanade fack och myndigheter att vara förberedda.

I det ingår bland annat att införa regler för övervakning och datahantering och se till att skattefrågorna klaras ut. Och att eventuellt ge stöd till andra företag som riskerar att slås ut.

Efter Victor Figueroas inledning klev statsrådet Anders Ygeman upp på scenen. Moderatorn frågade: Hur står sig den svenska modellen i dag? Och blir Amazons ankomst lika negativ för arbetstagarna, som i Tyskland?

– Den svenska modellen står sig mycket bra, svarade Ygeman. Det finns en rad exempel på multinationella företag som fått vika sig och teckna svenskt kollektivavtal när de kommer hit.

Är det inte naivt att resonera så, undrade moderatorn.

Ygeman sa:

– Risker finns alltid. Men vi har inte minijobs, som i Tyskland. Och vi har starka fackliga rättigheter, som rätten att vidta sympatiåtgärder.

Anders Ygeman utgår från att det bara är en tidsfråga innan Amazon slår ner bopålarna i Sverige. På en rak fråga svarade han att han välkomnar etableringen.

Har Sverige den kontrollapparat som krävs då, frågade moderatorn?

– Feltänkt! svarade Ygeman. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som säkerställer de anställdas villkor.

Samma åsikt hade andra deltagare i seminariets debattpanel. Stefan Koskinen, förbundsdirektör i arbetsgivarorganisationen Almega, sa:

– Om Amazon kommer hit ska vi göra som vi alltid gör. Det blir ett led i utvecklingen. Tidigare låg våra butiker i centrum, sedan kom stora affärscentra utanför städerna. Efter det kom e-handeln. Det gäller att hänga med och anpassa sig.

Mattias Dahl, vd för Transportgruppen och utsedd till ny vice vd i Svensk Näringsliv, gick emot Victor Figueroa och sa bestämt nej till statliga subventioner till företag som hotas av Amazon.

Även Dahl anser att den svenska modellen står stark:

– Vi lägger redan ner mycket tid på att förklara för utländska företag hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. Farhågorna som lyfts här bygger på att facket helt skulle misslyckas med att organisera Amazons personal. Och att riksdagen avskaffar en massa lagar om exempelvis arbetsmiljö. Jag har svårt att se att det skulle bli så.

Transport internationella sekreterare Peter Lövkvist ingick i debattpanelen. Han är skeptisk till Amazon:

– Transport är emot monopol. Risken finns att Amazon tar över allt. Vi får inte vara naiva och tro att allt kommer att lösa sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.