EU:s östländer säger nej till starkare löneskydd

I maj gav elva EU-länder "gult kort" till ett förslag som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Tio av länderna som ligger bakom stoppförsöket kommer från östra Europa. – Det var inte oväntat. Att konkurrera med billig arbetskraft i unionen är deras affärsidé, säger Transports utredare Magnus Falk.

De svenska facken och S-regeringen har länge drivit på för en skärpning av utstationeringsdirektivet, alltså de EU-regler som är tänkta att skydda arbetstagare som skickas på jobb i andra länder.

Som de ser ut i dag – efter Lavalhistorien – har utstationerade arbetare som kommer till Sverige bara rätt till minimivillkoren i svenska kollektivavtal. Inte försäkringar, ackord, lokala tillägg och annat som också kan finnas där.

I mars la EU-kommissionen fram ett förslag som gick på den svenska linjen. Lagen skulle skärpas för att motverka lönedumpning och osund konkurrens.

För Transports del var förslaget både en med- och en motgång. En uppstramning är positivt, anser förbundet.

Kruxet är att utländska chaufförer som stationeras i Sverige ofta har löner och ersättningar som ligger långt under miniminivåerna i våra avtal. Ett vassare utstationeringsdirektiv skulle inte automatiskt hjälpa dem, eftersom åkerierna rundar reglerna. Transports utredare Magnus Falk säger:

– Utstationeringsdirektivet måste skärpas. Problemet är att vägtrafiken inte omfattas. Där har kommissionen sagt att det ska komma en särlagstiftning. När den kommer vet vi inte.

Fast nu har det kommit grus i EU-kommissionens maskineri. Elva av unionens 28 länder vill inte ha stramare regler för utstationerad arbetskraft. Tio östländer, plus Danmark, har utnyttjat en möjlighet att plocka fram gult kort till kommissions förslag. Det är inget veto, men en sorts varningsflagg som innebär att kommissionen måste tänka ett varv till.

– Jag hoppas att EU-kommissionen inte drar tillbaka förslaget helt, säger Magnus Falk. Några ändringar måste nog till, om det ska kunna röstas igenom.

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Att länder som Polen, Bulgarien och Rumänien halat fram det gula kortet överraskar inte Magnus Falk. Men Danmark har också hakat på. Varför sällar sig danskarna till unionens låglönenationer?

Magnus Falk:

– Danmark anser att löner och anställningsvillkor är en nationell angelägenhet. Danskarna har kommit mycket längre än Sverige när det handlar om att bygga upp kontroller när arbetskraft utstationeras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.