EU:s östländer säger nej till starkare löneskydd

I maj gav elva EU-länder "gult kort" till ett förslag som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Tio av länderna som ligger bakom stoppförsöket kommer från östra Europa. – Det var inte oväntat. Att konkurrera med billig arbetskraft i unionen är deras affärsidé, säger Transports utredare Magnus Falk.

De svenska facken och S-regeringen har länge drivit på för en skärpning av utstationeringsdirektivet, alltså de EU-regler som är tänkta att skydda arbetstagare som skickas på jobb i andra länder.

Som de ser ut i dag – efter Lavalhistorien – har utstationerade arbetare som kommer till Sverige bara rätt till minimivillkoren i svenska kollektivavtal. Inte försäkringar, ackord, lokala tillägg och annat som också kan finnas där.

I mars la EU-kommissionen fram ett förslag som gick på den svenska linjen. Lagen skulle skärpas för att motverka lönedumpning och osund konkurrens.

För Transports del var förslaget både en med- och en motgång. En uppstramning är positivt, anser förbundet.

Kruxet är att utländska chaufförer som stationeras i Sverige ofta har löner och ersättningar som ligger långt under miniminivåerna i våra avtal. Ett vassare utstationeringsdirektiv skulle inte automatiskt hjälpa dem, eftersom åkerierna rundar reglerna. Transports utredare Magnus Falk säger:

– Utstationeringsdirektivet måste skärpas. Problemet är att vägtrafiken inte omfattas. Där har kommissionen sagt att det ska komma en särlagstiftning. När den kommer vet vi inte.

Fast nu har det kommit grus i EU-kommissionens maskineri. Elva av unionens 28 länder vill inte ha stramare regler för utstationerad arbetskraft. Tio östländer, plus Danmark, har utnyttjat en möjlighet att plocka fram gult kort till kommissions förslag. Det är inget veto, men en sorts varningsflagg som innebär att kommissionen måste tänka ett varv till.

– Jag hoppas att EU-kommissionen inte drar tillbaka förslaget helt, säger Magnus Falk. Några ändringar måste nog till, om det ska kunna röstas igenom.

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Att länder som Polen, Bulgarien och Rumänien halat fram det gula kortet överraskar inte Magnus Falk. Men Danmark har också hakat på. Varför sällar sig danskarna till unionens låglönenationer?

Magnus Falk:

– Danmark anser att löner och anställningsvillkor är en nationell angelägenhet. Danskarna har kommit mycket längre än Sverige när det handlar om att bygga upp kontroller när arbetskraft utstationeras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.