EU:s östländer säger nej till starkare löneskydd

I maj gav elva EU-länder "gult kort" till ett förslag som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Tio av länderna som ligger bakom stoppförsöket kommer från östra Europa. – Det var inte oväntat. Att konkurrera med billig arbetskraft i unionen är deras affärsidé, säger Transports utredare Magnus Falk.

De svenska facken och S-regeringen har länge drivit på för en skärpning av utstationeringsdirektivet, alltså de EU-regler som är tänkta att skydda arbetstagare som skickas på jobb i andra länder.

Som de ser ut i dag – efter Lavalhistorien – har utstationerade arbetare som kommer till Sverige bara rätt till minimivillkoren i svenska kollektivavtal. Inte försäkringar, ackord, lokala tillägg och annat som också kan finnas där.

I mars la EU-kommissionen fram ett förslag som gick på den svenska linjen. Lagen skulle skärpas för att motverka lönedumpning och osund konkurrens.

För Transports del var förslaget både en med- och en motgång. En uppstramning är positivt, anser förbundet.

Kruxet är att utländska chaufförer som stationeras i Sverige ofta har löner och ersättningar som ligger långt under miniminivåerna i våra avtal. Ett vassare utstationeringsdirektiv skulle inte automatiskt hjälpa dem, eftersom åkerierna rundar reglerna. Transports utredare Magnus Falk säger:

– Utstationeringsdirektivet måste skärpas. Problemet är att vägtrafiken inte omfattas. Där har kommissionen sagt att det ska komma en särlagstiftning. När den kommer vet vi inte.

Fast nu har det kommit grus i EU-kommissionens maskineri. Elva av unionens 28 länder vill inte ha stramare regler för utstationerad arbetskraft. Tio östländer, plus Danmark, har utnyttjat en möjlighet att plocka fram gult kort till kommissions förslag. Det är inget veto, men en sorts varningsflagg som innebär att kommissionen måste tänka ett varv till.

– Jag hoppas att EU-kommissionen inte drar tillbaka förslaget helt, säger Magnus Falk. Några ändringar måste nog till, om det ska kunna röstas igenom.

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Att länder som Polen, Bulgarien och Rumänien halat fram det gula kortet överraskar inte Magnus Falk. Men Danmark har också hakat på. Varför sällar sig danskarna till unionens låglönenationer?

Magnus Falk:

– Danmark anser att löner och anställningsvillkor är en nationell angelägenhet. Danskarna har kommit mycket längre än Sverige när det handlar om att bygga upp kontroller när arbetskraft utstationeras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.