EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Den fackfinansierade tankesmedjan Arena Idé har gått igenom hur svenska parlamentariker röstat om arbetsmarknadsfrågor i EU-parlamentet.

Den korta förklaringen är att de håller vad de lovat.

Den lite längre förklaringen:

Till skillnad från till ett riksdagsval är partiernas vallöften till EU-valet lite mer luddigt formulerade. Men utredningens författare Sigrid Melchior har hittat ett antal löften bland många lösa formuleringar. Ledamöterna röstar enligt dem.

Här är kommer ett antal arbetsmarknadsfrågor och partiernas röstfacit.

Utstationering

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna gick 2014 till val på att ändra utstationeringsdirektivet, alltså de regler som gäller för lön och andra anställningsvillkor för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land, anställda av arbetsgivare i hemlandet.

De tidigare allianspartierna sa sig värna om den svenska modellen och var inför valet mot ändring av reglerna.

Partierna röstade i enlighet med sina vallöften.

Parlamentet röstade för utstationeringsdirektivet som ska  gälla från och med nästa sommar.

Åkerifrågan

Här är det lite svårare. Som Transportarbetaren rapporterat tidigare i dag den 27 mars så harvar frågor som rör cabotage, lön för chaufförer och kör- och vilotider fortfarande vidare i EU-maskineriet.

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna har lovat att jobba för hårdare reglering av internationella transporter, om än röstbeteendet varit något annorlunda.

Som ett exempel nämns ett ändringsförslag som handlade om att internationella transporter, exempelvis mellan Rumänien och Sverige, helt skulle undantas från utstationeringsreglerna. Där röstade de rödgröna partierna och Feministiskt initiativ mot. De borgerliga och Sverigedemokraterna röstade för.

Socialt protokoll

Inför valet lovade de rödgröna att driva frågan om ett socialt protokoll (en slags åsiktsförklaring om att skriva in de fackliga rättigheterna i EU:s fördrag). De rödgröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ röstade för det slutgiltiga förslaget, de borgerliga partierna röstade mot. Sverigedemokraterna deltog inte på voteringen, men ska enligt rapporten ha röstat mot om de hade varit närvarande.

Förslaget röstades igenom, men är ganska dött efter beslutet om nytt utstationeringsdirektiv. Dessutom måste alla EU-länder enas för att en fördragsändring ska gå igenom, det är inte så troligt.

Cancerogena ämnen

Vid en första omröstning om lägsta gränsvärden för cancerogena ämnen röstade alla svenska parlamentariker för. Vid återkommande revisioner valde dock Sverigedemokraterna att rösta mot, till skillnad från alla övriga svenska parlamentariker.

Kraven har brett stöd i parlamentet. Vid den andra revisionen röstade 585 för, 46 mot och 35 la ner sina röster.

Du kan läsa hela rapporten här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.