EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Den fackfinansierade tankesmedjan Arena Idé har gått igenom hur svenska parlamentariker röstat om arbetsmarknadsfrågor i EU-parlamentet.

Den korta förklaringen är att de håller vad de lovat.

Den lite längre förklaringen:

Till skillnad från till ett riksdagsval är partiernas vallöften till EU-valet lite mer luddigt formulerade. Men utredningens författare Sigrid Melchior har hittat ett antal löften bland många lösa formuleringar. Ledamöterna röstar enligt dem.

Här är kommer ett antal arbetsmarknadsfrågor och partiernas röstfacit.

Utstationering

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna gick 2014 till val på att ändra utstationeringsdirektivet, alltså de regler som gäller för lön och andra anställningsvillkor för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land, anställda av arbetsgivare i hemlandet.

De tidigare allianspartierna sa sig värna om den svenska modellen och var inför valet mot ändring av reglerna.

Partierna röstade i enlighet med sina vallöften.

Parlamentet röstade för utstationeringsdirektivet som ska  gälla från och med nästa sommar.

Åkerifrågan

Här är det lite svårare. Som Transportarbetaren rapporterat tidigare i dag den 27 mars så harvar frågor som rör cabotage, lön för chaufförer och kör- och vilotider fortfarande vidare i EU-maskineriet.

De rödgröna partierna och Sverigedemokraterna har lovat att jobba för hårdare reglering av internationella transporter, om än röstbeteendet varit något annorlunda.

Som ett exempel nämns ett ändringsförslag som handlade om att internationella transporter, exempelvis mellan Rumänien och Sverige, helt skulle undantas från utstationeringsreglerna. Där röstade de rödgröna partierna och Feministiskt initiativ mot. De borgerliga och Sverigedemokraterna röstade för.

Socialt protokoll

Inför valet lovade de rödgröna att driva frågan om ett socialt protokoll (en slags åsiktsförklaring om att skriva in de fackliga rättigheterna i EU:s fördrag). De rödgröna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ röstade för det slutgiltiga förslaget, de borgerliga partierna röstade mot. Sverigedemokraterna deltog inte på voteringen, men ska enligt rapporten ha röstat mot om de hade varit närvarande.

Förslaget röstades igenom, men är ganska dött efter beslutet om nytt utstationeringsdirektiv. Dessutom måste alla EU-länder enas för att en fördragsändring ska gå igenom, det är inte så troligt.

Cancerogena ämnen

Vid en första omröstning om lägsta gränsvärden för cancerogena ämnen röstade alla svenska parlamentariker för. Vid återkommande revisioner valde dock Sverigedemokraterna att rösta mot, till skillnad från alla övriga svenska parlamentariker.

Kraven har brett stöd i parlamentet. Vid den andra revisionen röstade 585 för, 46 mot och 35 la ner sina röster.

Du kan läsa hela rapporten här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik.

Extremnationalist fortsätter styra landet

Valår. När Transportarbetaren besöker Polen har värmen kopplat greppet om hela Östersjöregionen. Den korta kuststräckan vid Gdynia och Gdansk är landets egen Riviera. För 38 miljoner invånare.

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.