EU-kommissionen backar inte om nya utstationeringsregler

EU-kommissionen går vidare med förslaget som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Det sker trots att elva länder i våras viftade med "gult kort" och ville stoppa åtgärderna. – Detta är väldigt goda nyheter, sa Sveriges EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S) när beskedet kom.

EU har länge haft särskilda regler som ska skydda arbetstagare som sänds ut för att jobba i andra länder i unionen. Bestämmelserna, som finns i det så kallade utstationeringsdirektivet, omfattar bland annat arbetsmiljö och hälsa.

Men arbetsgivaren har bara behövt betala de minimilöner som gäller i värdlandet dit arbetstagaren kommer.

Utstationeringsreglerna har därför fått hård kritik, inte minst från facken och Socialdemokraterna i Sverige.

I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag som innebär att direktivet inte bara ska garantera minimilön, utan även bonus, tillägg och annat som värdlandets arbetstagare får.

Fast de nya reglerna stötte på patrull. Ett tiotal länder, i huvudsak från östra Europa, gav ”gult kort” år förslaget. Det är en åtgärd som innebär att kommissionen måste antingen dra tillbaka förslaget eller omarbeta det. En tredje utväg är att stå fast, men då krävs att en motivering till varför.

Nu väljer kommissionen alltså det tredje alternativet. Exakt samma förslag läggs fram på nytt.

När beskedet lämnades i går, onsdag, uppgav EU:s sysselsättningskommissionär Marianne Thyssen att förslaget inte strider mot unionens principer om att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt. Det var en av punkterna som kritikerna skjutit in sig på.

I det svenska röd-gröna lägret välkomnas utspelet. För Transports del är förslaget inte odelat positivt. Problemet är att vägtrafiken, som är hårt drabbat av osund konkurrens och lönedumpning, inte omfattas av de nya bestämmelserna. EU har i stället uttalat att det är ett område som ska få ett eget regelverk.

I en artikel i Transportarbetaren tidigare i somras sa förbundets utredare Magnus Falk:

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha en särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.