Transports förhandlingsdelegation inom bevakning
Close
Transports förhandlingsdelegation
Close
Avtalsrörelsen

Ett steg närmare ett nytt bevakningsavtal

Bevakning. Klockan är 15.48. Grå heltäckningsmatta. På bordet står röda och gula pappmuggar med urdrucket kaffe. Stolarna är omöjliga att sitta på. Halvligga funkar. Ventilationen spyr ut ett lågfrekvent buller som äter sig in i hjärnan.

Förhandlarna träffas med jämna mellanrum i ett separat rum någonstans i Svenskt Näringslivs stora huskomplex.

För resten av de fackliga ombuden är det väntan. Timmar av väntan. Som blir timmar av diskussioner.

Märket är avhandlat. Det förbannade märket som numera blivit ett mantra i avtalsrörelserna. Tre år och 6,5 procent. Sista året uppsägningsbart. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent…

Suckar och ilskna blickar. Hur gick det egentligen till? Var finns solidariteten mellan LO-förbunden?

Någon går ut i korridoren och hämtar ännu en kopp automatkaffe.

Semesterchocken

Snacket glider över på villkoren i bevakningsbranschen. De flesta i rummet är väktare och fackliga förtroendemän på stora bevakningsföretag. Thomas har jobbat 40 år i branschen, Susanne är inne på sitt 39:e. De andra ligger inte långt efter.

Bilden är överraskande samstämmig. En röst säger:

”Det här måste vara den enda bransch i Sverige där sommaren och personalens rätt till semester kommer som en överraskning varje år!”

Någon garvar, säger:

”Gapet blir bara större och större mellan chefer och folket på golvet. När sist var det något väktarbolag som visade sin personal uppskattning?”

”Ändå är vi så jävla lojala”, mullrar ett ombud. ”Varför sitter folk kvar när arbetstiden är slut och jobbar en halvtimme gratis? Man gör det för kunden…”

Facket och fritiden

Kårandan är inte densamma längre, inflikar en annan:

”Förr kunde väktare ta ett par ronderingar för en kollega som hade det tufft hemma. Nu tänker alla på sig själva. Man tar hellre en fika än ställer upp för en kamrat.”

Flera runt bordet tar upp det ideella fackliga arbetet. All fritid som läggs på möten och annat:

”Man får ofta höra att facket inte gör någonting. Själv jobbade jag 600 timmar ideellt för Transport förra året. Var det en slump att nästan alla mina företrädare i klubben hade relationer som slutade med skilsmässa?”

Klockan har passerat 17. Förhandlingarna är ajournerade. Transports delegation sitter kvar i konferensrummet och nöter vidare med kraven som parterna utväxlat. Till slut är det dags att bryta. Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Klockan halvnio i morgon samlas vi här igen. Vill ni äta gemensamt så gör vi det. Fast dricka betalar var och en själv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.