Transports förhandlingsdelegation inom bevakning
Close
Transports förhandlingsdelegation
Close
Avtalsrörelsen

Ett steg närmare ett nytt bevakningsavtal

Bevakning. Klockan är 15.48. Grå heltäckningsmatta. På bordet står röda och gula pappmuggar med urdrucket kaffe. Stolarna är omöjliga att sitta på. Halvligga funkar. Ventilationen spyr ut ett lågfrekvent buller som äter sig in i hjärnan.

Förhandlarna träffas med jämna mellanrum i ett separat rum någonstans i Svenskt Näringslivs stora huskomplex.

För resten av de fackliga ombuden är det väntan. Timmar av väntan. Som blir timmar av diskussioner.

Märket är avhandlat. Det förbannade märket som numera blivit ett mantra i avtalsrörelserna. Tre år och 6,5 procent. Sista året uppsägningsbart. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent…

Suckar och ilskna blickar. Hur gick det egentligen till? Var finns solidariteten mellan LO-förbunden?

Någon går ut i korridoren och hämtar ännu en kopp automatkaffe.

Semesterchocken

Snacket glider över på villkoren i bevakningsbranschen. De flesta i rummet är väktare och fackliga förtroendemän på stora bevakningsföretag. Thomas har jobbat 40 år i branschen, Susanne är inne på sitt 39:e. De andra ligger inte långt efter.

Bilden är överraskande samstämmig. En röst säger:

”Det här måste vara den enda bransch i Sverige där sommaren och personalens rätt till semester kommer som en överraskning varje år!”

Någon garvar, säger:

”Gapet blir bara större och större mellan chefer och folket på golvet. När sist var det något väktarbolag som visade sin personal uppskattning?”

”Ändå är vi så jävla lojala”, mullrar ett ombud. ”Varför sitter folk kvar när arbetstiden är slut och jobbar en halvtimme gratis? Man gör det för kunden…”

Facket och fritiden

Kårandan är inte densamma längre, inflikar en annan:

”Förr kunde väktare ta ett par ronderingar för en kollega som hade det tufft hemma. Nu tänker alla på sig själva. Man tar hellre en fika än ställer upp för en kamrat.”

Flera runt bordet tar upp det ideella fackliga arbetet. All fritid som läggs på möten och annat:

”Man får ofta höra att facket inte gör någonting. Själv jobbade jag 600 timmar ideellt för Transport förra året. Var det en slump att nästan alla mina företrädare i klubben hade relationer som slutade med skilsmässa?”

Klockan har passerat 17. Förhandlingarna är ajournerade. Transports delegation sitter kvar i konferensrummet och nöter vidare med kraven som parterna utväxlat. Till slut är det dags att bryta. Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Klockan halvnio i morgon samlas vi här igen. Vill ni äta gemensamt så gör vi det. Fast dricka betalar var och en själv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.