Close
Så här marknadsför ETC den nya taxi- och budtjänsten.
Close

ETC startar taxi och budkörning – utan tillstånd

Taxi. ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg. Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.

– Det här är ingen taxiverksamhet, det är bara på kul. Folk får chans att åka i en Tesla. Verksamheten är ett försök, bestämmer vi oss för att fortsätta är det en helt annan sak, säger ETC:s grundare Johan Ehrenberg.

ETC har precis börjat marknadsföra tjänsten. En Tesla X används för att frakta tidningar på en runda som börjar i Eskilstuna, går till Landvetter och sedan avslutas i Katrineholm.

Teslan har sju sittplatser, uppger ETC. Hugade resenärer erbjuds att åka med måndag till fredag, för en kostnad på 200 kronor. Man kan också skicka bud med ETC-bilen. Bokning av sittplats eller bud sker via nätet.

Både taxiverksamhet och godstransporter kräver normalt tillstånd. Men enligt Transportstyrelsen är bilen inte registrerad för någotdera.

Andreas Gustavsson, chefredaktör och vd på Dagens ETC, uppger att trafiken rullat i gång med Teslan. Han försäkrar också att all personal har kollektivavtal.

Men när det gäller tillstånden bollar han över frågan till Johan Ehrenberg.

Ehrenberg förnekar att det handlar om taxi eller budtransporter som kräver tillstånd.

– Det är ett försök som pågått en vecka. Ett tiotal personer har hört av sig. Blir det en fortsättning kommer vi att ta upp förhandlingar med Transport om kollektivavtal.

Men ni kör passagerare mot betalning. Och erbjuder er att frakta budgods, kräver inte det tillstånd?

– Passagerarna betalar inget, det står att man kan betala en klimatkompensation.

Om man läser innantill står det att ”samåka en bit kostar 200 kronor …”

– Ja, men du kan sätta dig och åka med till Landvetter utan att betala en krona.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    27 maj, 2019

    Info från redaktionen: ETC Förlag ägs av en privatperson, Johan Ehrenberg.

  2. John:
    26 maj, 2019

    Eftersom ETC är Socialdemokraternas, kan de köra bud och utföra taxikörningar utan vare sig trafiktilstånd eller Taxiförarlegitimation. Alla andra måste ha båda. Ett exempel: Transport styrelsen och regerings utredare säger att UberPop är olagligt. På samma gång säger utredaren att det är inte taxiverksamhet som t ex samåkning, beställning av resa via app. Hur ska gå till. Andra exempel var att uberpop är olagligt att bilarna hade inte taxameter. Utredaren och transportstyrelsen säger att trafik med dispens som t ex sjuktransport, beställning transport e t c behöver inte ha taxameter. Hur ska det gå till.
    Med andra ord: Politiker och politiska organisationer och dess filialer vill ska få dispens trafik. Alla andra ska ha både Taxiförarlegitimation och Trafiktilstånd och Yrkeskompetensbevis.

Lästips:

Transportarbetarens logga

S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går iväg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.