Vardagshjälte och pristagare. Björn Svantesson på arbetsplatssbiblioteket som han har byggt upp.
Close
Vardagshjälte och pristagare. Björn Svantesson på arbetsplatssbiblioteket som han har byggt upp.
Close

En vardagshjälte får pris

För tio år sedan fick Björn Svantesson sin första ljudbok i örat. I kväll får han hederspris för sitt engagemang för ljudböcker – och för att han spridit lyssnandet bland lastbilschaufförer. – Det känns riktigt trevligt, säger han. Roligt att få tillbaka efter så mycket ideellt arbete.

Björn Svantesson driver arbetsplatsbiblioteket på Skoogs åkeri på Transportvägen i Ängelholm. Från 0 böcker när han rullade i gång det på hösten 2006 – till exakt 857 ljudböcker i dag.

– Det är tack vare förlagen och att jag har bra kontakter där som biblioteket har kunnat växa så mycket, säger han.

I dag, måndag, har han lämnat Ängelholm för att tillbringa kvällen på Nalen i Stockholm. Där hålls årets ljudboksgala, en glittrig tillställning där tre böcker kommer att belönas med Stora ljudbokspriset, en skönlitterär, en barn- eller ungdomsbok och en deckare.

Men även Björn Svantesson får pris. Tredje gången hederspriset delas ut går det till lastbilschauffören som upptäckte en ny värld med ljudböckerna – och dessutom ser till att arbetskamraterna får ta del av den världen.

Synskadades stiftelse, som delar ut priset, kallar honom för en vardagshjälte i sin motivering:

”Årets pristagare är en riktig vardagshjälte vars bildningsresa började med hans första ljudbok. Han har i det tysta erövrat språket och litteraturen och sedan arbetat hårt och utan egen vinning för att ge andra tillgång till litteratur. Genom att starta och fylla ett arbetsplatsbibliotek som i dag rymmer fler än 800 ljudbokstitlar sprider han intresset för litteratur till personer som aldrig tidigare öppnat en bok.”

Björn Svantesson har dock konstaterat att antalet nya böcker i ljudformat börjar gå ner. Nerladdningen tar över mer och mer.

– Men jag har sagt till mina förlagskontakter att de borde hålla ut till åtminstone 2018 eller 2020 med böckerna. De kan fasas ut i takt med att det kommer nya lastbilar, och personbilar, med inbyggda usb-uttag och bluetooth. Så om fyra fem år kanske vi går över till nedladdning på arbetsplatsbiblioteket.

Och priset då? En tavla och 25 000 kronor.

– Jag har lite olika tankar om vad jag ska göra för pengarna. Det blir nog någon resa, säger Björn Svantesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.