Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Mycket enkelt uttryckt: Med hjälp av satellitsignaler ska lastbilar tvingas ner till gånghastighet på förutbestämda platser.

För att få en lite mer uttömmande förklaring ringer Transportarbetaren Carl Johan Almqvist, säkerhetschef på Volvo lastvagnar.

– På ett sätt används tekniken redan i dag, säger han. Lastbilar med särskilt värdefull last satellitövervakas, och om de avviker från den väg som ska köras går larmet hos godsägaren eller speditören eller direkt hos polisen.

På så vis kan stora stölder av cigaretter, mobiltelefoner och annat dyrbart gods stoppas. Men för att terrorister ska hejdas från att med en kapad lastbil köra ihjäl människor krävs en mera utbyggd teknik. Den kan delas upp i två delar:

1. Bilen. Begränsningen behöver ställas in i lastbilens elektronik.

– Det är hyfsat enkelt i nya och moderna lastbilar, säger Carl Johan Almqvist. Men det gäller samtidigt att det ska vara svårt att ta bort det igen.

Men äldre lastbilar då? Och var går åldersgränsen?

– Inne i städerna är avgaskraven hårda och de lastbilar som körs där har redan i dag så pass bra elektronisk utrustning att den går använda.

I vilka zoner som lastbilens fart ska begränsas, till exempelvis sju kilometer i timmen, kan då regleras i fordonets interna minne. Det elektroniska staketet läggs in i lastbilens egen karta.

2. Luften. Satelliterna måste fungera. Om terrorattacker ska förhindras får inte signalen mellan satellit och gps tappas bort, ens för en kort stund. Här kan signalerna behöva hjälp att ta sig fram mellan höghusen, och då behöver staden vara med och skapa en infrastruktur som säkerställer detta. Metoden kan vara någon typ av lokal gps-sändare.

– Om alla är med och samarbetar kan det här bli verklighet, även om det inte sker i år eller nästa, säger Carl Johan Almqvist.

Då ser han framför sig att utsatta platser – som regeringskvarteren i Stockholm, gågator och affärscentrum – kan skyddas med hjälp av geofencing. En demonstrationsdag är på gång under våren. Då ska AB Volvo, Scania och Volvo personvagnar testa teknik, och myndigheter ska få en realistisk bild av läget.

Den 15 mars är sista datumet för en statlig utredning som tittar på hur tunga fordon används i städerna, och om transporterna kan minskas. Där är geofencing och terrorbekämpning ett tema, annat handlar om trafiksäkerhet, klimatpåverkan, buller och luftkvalitet

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.