Peter Rattfält och Mats Ericsson informerar om försäkringar
Close
Peter Rattfält och Mats Ericsson hjälper värmlänningarna att hitta pengar. De informerar om avtalsförsäkringar och Transports medlemsförsäkringar.
Close

Du kan ha pengar att hämta

Försäkringar. AGB. AGS. TFA. FTP. Försäkringarna på jobbet kan låta som en svårlöst rebus. Men inte för Peter Rattfält och Mats Ericsson – som har gett sig ut till Transportarbetsplatser i Värmland för att hjälpa medlemmar att hitta missade försäkringspengar.

– Vi föreslog på ett repskap att vi skulle åka runt och informera om försäkringar, och repet tyckte det var bra, berättar Peter Rattfält och Mats Ericsson i ett gruppsamtal.

Själva är de väktare respektive ordningsvakt på var sitt bevakningsföretag. Båda fackligt aktiva på företagsnivå, och Mats Ericsson även i sektionen.

Under några veckor har däckverkstäder, taxibolag, renhållningsbolag och åkerier fått besök. Satsningen fortsätter hela maj ut.

Vanligt missa AGS

Peter Rattfält och Mats Ericsson berättar vilka försäkringar som finns genom kollektivavtalet och för den som är medlem i facket. Och hur de fungerar.

– Så gott som varje dag är det någon som kommer på att det kanske finns pengar att hämta. Det vanligaste är att ha missat AGS:en.

– Och en del kommer på att de kan ha något att hämta ur AGB:n också.

När en fackmedlem upptäcker att det kan finnas försäkringspengar får hen börja med att agera själva. Afa försäkringars hemsida är en bra start för att anmäla sitt nyupptäckta försäkringsärende. Om det blir problem tipsar Peter Rattfält och Mats Ericsson om att ta kontakt med Transports avdelning i Karlstad.

– Än så länge har ingen hunnit höra av sig för att berätta om resultatet, säger Peter Rattfält. Men för några år sedan var jag på ett taxiföretag i Torsby och informerade … och det slutade med att några chaufförer fick sammanlagt 150 000 kronor från försäkringar som de hade missat.

Redan nått målet

I eftermiddag blir det minst ett återvinningsföretag i Karlstad som får besök. I morgon styr de till Kristinehamn och på onsdag Sunne och Torsby. Målet var att träffa 200 personer under den dryga månad de åker runt.

– Men det har vi redan passerat!

På köpet har Peter Rattfält och Mats Ericsson värvat tiotalet fackmedlemmar på sina arbetsplatsbesök. De märker att intresset för Transport ökar när de har berättat om försäkringarna och fått i gång en diskussion.

– Vi har föreslagit avdelningen att följa upp de besöken och stötta dem som vill bilda en klubb där. Hoppas att det också kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.