Peter Rattfält och Mats Ericsson informerar om försäkringar
Close
Peter Rattfält och Mats Ericsson hjälper värmlänningarna att hitta pengar. De informerar om avtalsförsäkringar och Transports medlemsförsäkringar.
Close

Du kan ha pengar att hämta

Försäkringar. AGB. AGS. TFA. FTP. Försäkringarna på jobbet kan låta som en svårlöst rebus. Men inte för Peter Rattfält och Mats Ericsson – som har gett sig ut till Transportarbetsplatser i Värmland för att hjälpa medlemmar att hitta missade försäkringspengar.

– Vi föreslog på ett repskap att vi skulle åka runt och informera om försäkringar, och repet tyckte det var bra, berättar Peter Rattfält och Mats Ericsson i ett gruppsamtal.

Själva är de väktare respektive ordningsvakt på var sitt bevakningsföretag. Båda fackligt aktiva på företagsnivå, och Mats Ericsson även i sektionen.

Under några veckor har däckverkstäder, taxibolag, renhållningsbolag och åkerier fått besök. Satsningen fortsätter hela maj ut.

Vanligt missa AGS

Peter Rattfält och Mats Ericsson berättar vilka försäkringar som finns genom kollektivavtalet och för den som är medlem i facket. Och hur de fungerar.

– Så gott som varje dag är det någon som kommer på att det kanske finns pengar att hämta. Det vanligaste är att ha missat AGS:en.

– Och en del kommer på att de kan ha något att hämta ur AGB:n också.

När en fackmedlem upptäcker att det kan finnas försäkringspengar får hen börja med att agera själva. Afa försäkringars hemsida är en bra start för att anmäla sitt nyupptäckta försäkringsärende. Om det blir problem tipsar Peter Rattfält och Mats Ericsson om att ta kontakt med Transports avdelning i Karlstad.

– Än så länge har ingen hunnit höra av sig för att berätta om resultatet, säger Peter Rattfält. Men för några år sedan var jag på ett taxiföretag i Torsby och informerade … och det slutade med att några chaufförer fick sammanlagt 150 000 kronor från försäkringar som de hade missat.

Redan nått målet

I eftermiddag blir det minst ett återvinningsföretag i Karlstad som får besök. I morgon styr de till Kristinehamn och på onsdag Sunne och Torsby. Målet var att träffa 200 personer under den dryga månad de åker runt.

– Men det har vi redan passerat!

På köpet har Peter Rattfält och Mats Ericsson värvat tiotalet fackmedlemmar på sina arbetsplatsbesök. De märker att intresset för Transport ökar när de har berättat om försäkringarna och fått i gång en diskussion.

– Vi har föreslagit avdelningen att följa upp de besöken och stötta dem som vill bilda en klubb där. Hoppas att det också kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?