Peter Rattfält och Mats Ericsson informerar om försäkringar
Close
Peter Rattfält och Mats Ericsson hjälper värmlänningarna att hitta pengar. De informerar om avtalsförsäkringar och Transports medlemsförsäkringar.
Close

Du kan ha pengar att hämta

Försäkringar. AGB. AGS. TFA. FTP. Försäkringarna på jobbet kan låta som en svårlöst rebus. Men inte för Peter Rattfält och Mats Ericsson – som har gett sig ut till Transportarbetsplatser i Värmland för att hjälpa medlemmar att hitta missade försäkringspengar.

– Vi föreslog på ett repskap att vi skulle åka runt och informera om försäkringar, och repet tyckte det var bra, berättar Peter Rattfält och Mats Ericsson i ett gruppsamtal.

Själva är de väktare respektive ordningsvakt på var sitt bevakningsföretag. Båda fackligt aktiva på företagsnivå, och Mats Ericsson även i sektionen.

Under några veckor har däckverkstäder, taxibolag, renhållningsbolag och åkerier fått besök. Satsningen fortsätter hela maj ut.

Vanligt missa AGS

Peter Rattfält och Mats Ericsson berättar vilka försäkringar som finns genom kollektivavtalet och för den som är medlem i facket. Och hur de fungerar.

– Så gott som varje dag är det någon som kommer på att det kanske finns pengar att hämta. Det vanligaste är att ha missat AGS:en.

– Och en del kommer på att de kan ha något att hämta ur AGB:n också.

När en fackmedlem upptäcker att det kan finnas försäkringspengar får hen börja med att agera själva. Afa försäkringars hemsida är en bra start för att anmäla sitt nyupptäckta försäkringsärende. Om det blir problem tipsar Peter Rattfält och Mats Ericsson om att ta kontakt med Transports avdelning i Karlstad.

– Än så länge har ingen hunnit höra av sig för att berätta om resultatet, säger Peter Rattfält. Men för några år sedan var jag på ett taxiföretag i Torsby och informerade … och det slutade med att några chaufförer fick sammanlagt 150 000 kronor från försäkringar som de hade missat.

Redan nått målet

I eftermiddag blir det minst ett återvinningsföretag i Karlstad som får besök. I morgon styr de till Kristinehamn och på onsdag Sunne och Torsby. Målet var att träffa 200 personer under den dryga månad de åker runt.

– Men det har vi redan passerat!

På köpet har Peter Rattfält och Mats Ericsson värvat tiotalet fackmedlemmar på sina arbetsplatsbesök. De märker att intresset för Transport ökar när de har berättat om försäkringarna och fått i gång en diskussion.

– Vi har föreslagit avdelningen att följa upp de besöken och stötta dem som vill bilda en klubb där. Hoppas att det också kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.