Annons:
Annons:
Peter Rattfält och Mats Ericsson informerar om försäkringar
Close
Peter Rattfält och Mats Ericsson hjälper värmlänningarna att hitta pengar. De informerar om avtalsförsäkringar och Transports medlemsförsäkringar.
Close

Du kan ha pengar att hämta

Försäkringar. AGB. AGS. TFA. FTP. Försäkringarna på jobbet kan låta som en svårlöst rebus. Men inte för Peter Rattfält och Mats Ericsson – som har gett sig ut till Transportarbetsplatser i Värmland för att hjälpa medlemmar att hitta missade försäkringspengar.

– Vi föreslog på ett repskap att vi skulle åka runt och informera om försäkringar, och repet tyckte det var bra, berättar Peter Rattfält och Mats Ericsson i ett gruppsamtal.

Själva är de väktare respektive ordningsvakt på var sitt bevakningsföretag. Båda fackligt aktiva på företagsnivå, och Mats Ericsson även i sektionen.

Under några veckor har däckverkstäder, taxibolag, renhållningsbolag och åkerier fått besök. Satsningen fortsätter hela maj ut.

Vanligt missa AGS

Peter Rattfält och Mats Ericsson berättar vilka försäkringar som finns genom kollektivavtalet och för den som är medlem i facket. Och hur de fungerar.

– Så gott som varje dag är det någon som kommer på att det kanske finns pengar att hämta. Det vanligaste är att ha missat AGS:en.

– Och en del kommer på att de kan ha något att hämta ur AGB:n också.

När en fackmedlem upptäcker att det kan finnas försäkringspengar får hen börja med att agera själva. Afa försäkringars hemsida är en bra start för att anmäla sitt nyupptäckta försäkringsärende. Om det blir problem tipsar Peter Rattfält och Mats Ericsson om att ta kontakt med Transports avdelning i Karlstad.

– Än så länge har ingen hunnit höra av sig för att berätta om resultatet, säger Peter Rattfält. Men för några år sedan var jag på ett taxiföretag i Torsby och informerade … och det slutade med att några chaufförer fick sammanlagt 150 000 kronor från försäkringar som de hade missat.

Redan nått målet

I eftermiddag blir det minst ett återvinningsföretag i Karlstad som får besök. I morgon styr de till Kristinehamn och på onsdag Sunne och Torsby. Målet var att träffa 200 personer under den dryga månad de åker runt.

– Men det har vi redan passerat!

På köpet har Peter Rattfält och Mats Ericsson värvat tiotalet fackmedlemmar på sina arbetsplatsbesök. De märker att intresset för Transport ökar när de har berättat om försäkringarna och fått i gång en diskussion.

– Vi har föreslagit avdelningen att följa upp de besöken och stötta dem som vill bilda en klubb där. Hoppas att det också kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Transportarbetarens logga

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.