Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Billiga transporter slår alltid tillbaka någon annanstans i samhället, konstaterar transportforskaren Henrik Sternberg.

– I första hand mot de chaufförer som lever månader i sträck under dåliga förhållanden. Och dessutom mot de svenska bönder och åkerier som blir bestulna på diesel, säger han.

Vägen till att få ett forskningsresultat internationellt erkänt är lång. Henrik Sternberg och hans medforskare statistikern Björn Lantz nådde ända fram i dag, tisdag. Deras rapport om transportbrott publiceras nu i forskningstidskriften International journal of logistics – och därmed är resultatet accepterat.

Fler stölder

Mycket förenklat uttryckt har de lagt en karta över var svenska respektive utländska lastbilar håller till i Sverige – ovanpå en karta som visar var transportbrott begås. Det finns tre typer av transportbrott: fordonsstöld, stöld ur lastbilar, dieselstöld.

Forskningsrapporten visar att det i områden med många lastbilar från låglöneländer begås fler stölder, främst av diesel men också ur fordon. Lastbilar från länder med höga arbetarlöner påverkar däremot inte antalet transportbrott i någon av de tre kategorierna.

– Tidigare forskning visar att människor som vistas långt hemifrån under långa tider, och dessutom lever under dåliga sociala villkor, är lättmotiverade till att begå brott, säger Henrik Sternberg.

Han är känd för Cabotagestudien. I flera omgångar har han, med hjälp av chaufförer och privatpersoner, samlat information om var lastbilar från olika länder befinner sig. Över 360 000 observationer från Sverige har bland annat visat hur många utländska lastbilar som stadigt kör illegalt i Sverige.

Cabotagestudien visar att de bryter mot de regler som slår fast att en utländsk transportör får högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.

Kontroversiellt

I dagens rapport har forskarna alltså kommit fram till den kontroversiella slutsatsen att även stölder går att koppla ihop med lastbilar och chaufförer från låglöneländer som Tjeckien, Polen, Rumänien och Bulgarien.

– Jag hoppas att de här uppgifterna ska komma till nytta när EU-kommissionen arbetar vidare med regleringen av vägtrafik, säger Henrik Sternberg. Det behövs regler som skyddar chaufförer från att ligga ute fyra till sex månader i sträck. De måste få bättre villkor och anständiga löner.

Hans förhoppning är att politiker i Sverige och på EU-nivå ska agera nu när en systematiskt genomförd vetenskaplig forskning visar sambandet mellan sociala villkor och transportbrott. Att rapporten ska öppna ögon för att även de människor och företag som blir av med diesel eller gods drabbas av prispressen inom transporter.

Ny studie på gång

På tisdagseftermiddagen träffar han en samling personer från Transports ledning som han räknar med ska göra sitt för att påverka politikerna.

Själv fortsätter Henrik Sternberg sin forskning, från hösten vid universitetet i Iowa, USA. Tre ytterligare vetenskapliga artiklar som bottnar i Cabotagestudien väntar på publicering de närmaste åren.

– Och nästa år ska jag sätta i gång en ny cabotagestudie, berättar han. Den blir lite annorlunda och ska göras mer systematiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Lindkvist:
    1 februari, 2018

    Jag är medveten om att Henrik Sternbergs forskning är kontroversiell. Vad Sternberg säger är förenklat att i områden där det finns många underbetalda chaufförer sker fler stölder av bland annat diesel än genomsnittet. Jag känner till ett fall där en östförare ertappats med dieselstöld och i polisförhör uppgivit att han fått "bruttoersättning" av arbetsgivaren. Ersättning som ska inkludera drivmedel. Det gjorde att chauffören frestades/piskades att stjäla, hävdade denne.
    Jan Lindkvist, chefredaktör Transportarbetaren

  2. Erik:
    1 februari, 2018

    Finns det något som helst bevis för att långtradarchaufförer från andra länder verkligen stjäl diesel, allt som kommer i pressen är förvisso från länder som har lägre lön, men ingen av dom har kört långtradare, och det är väl inte ica brödbilen vi pratar om här ??

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.