Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Billiga transporter slår alltid tillbaka någon annanstans i samhället, konstaterar transportforskaren Henrik Sternberg.

– I första hand mot de chaufförer som lever månader i sträck under dåliga förhållanden. Och dessutom mot de svenska bönder och åkerier som blir bestulna på diesel, säger han.

Vägen till att få ett forskningsresultat internationellt erkänt är lång. Henrik Sternberg och hans medforskare statistikern Björn Lantz nådde ända fram i dag, tisdag. Deras rapport om transportbrott publiceras nu i forskningstidskriften International journal of logistics – och därmed är resultatet accepterat.

Fler stölder

Mycket förenklat uttryckt har de lagt en karta över var svenska respektive utländska lastbilar håller till i Sverige – ovanpå en karta som visar var transportbrott begås. Det finns tre typer av transportbrott: fordonsstöld, stöld ur lastbilar, dieselstöld.

Forskningsrapporten visar att det i områden med många lastbilar från låglöneländer begås fler stölder, främst av diesel men också ur fordon. Lastbilar från länder med höga arbetarlöner påverkar däremot inte antalet transportbrott i någon av de tre kategorierna.

– Tidigare forskning visar att människor som vistas långt hemifrån under långa tider, och dessutom lever under dåliga sociala villkor, är lättmotiverade till att begå brott, säger Henrik Sternberg.

Han är känd för Cabotagestudien. I flera omgångar har han, med hjälp av chaufförer och privatpersoner, samlat information om var lastbilar från olika länder befinner sig. Över 360 000 observationer från Sverige har bland annat visat hur många utländska lastbilar som stadigt kör illegalt i Sverige.

Cabotagestudien visar att de bryter mot de regler som slår fast att en utländsk transportör får högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.

Kontroversiellt

I dagens rapport har forskarna alltså kommit fram till den kontroversiella slutsatsen att även stölder går att koppla ihop med lastbilar och chaufförer från låglöneländer som Tjeckien, Polen, Rumänien och Bulgarien.

– Jag hoppas att de här uppgifterna ska komma till nytta när EU-kommissionen arbetar vidare med regleringen av vägtrafik, säger Henrik Sternberg. Det behövs regler som skyddar chaufförer från att ligga ute fyra till sex månader i sträck. De måste få bättre villkor och anständiga löner.

Hans förhoppning är att politiker i Sverige och på EU-nivå ska agera nu när en systematiskt genomförd vetenskaplig forskning visar sambandet mellan sociala villkor och transportbrott. Att rapporten ska öppna ögon för att även de människor och företag som blir av med diesel eller gods drabbas av prispressen inom transporter.

Ny studie på gång

På tisdagseftermiddagen träffar han en samling personer från Transports ledning som han räknar med ska göra sitt för att påverka politikerna.

Själv fortsätter Henrik Sternberg sin forskning, från hösten vid universitetet i Iowa, USA. Tre ytterligare vetenskapliga artiklar som bottnar i Cabotagestudien väntar på publicering de närmaste åren.

– Och nästa år ska jag sätta i gång en ny cabotagestudie, berättar han. Den blir lite annorlunda och ska göras mer systematiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Lindkvist:
    1 februari, 2018

    Jag är medveten om att Henrik Sternbergs forskning är kontroversiell. Vad Sternberg säger är förenklat att i områden där det finns många underbetalda chaufförer sker fler stölder av bland annat diesel än genomsnittet. Jag känner till ett fall där en östförare ertappats med dieselstöld och i polisförhör uppgivit att han fått "bruttoersättning" av arbetsgivaren. Ersättning som ska inkludera drivmedel. Det gjorde att chauffören frestades/piskades att stjäla, hävdade denne.
    Jan Lindkvist, chefredaktör Transportarbetaren

  2. Erik:
    1 februari, 2018

    Finns det något som helst bevis för att långtradarchaufförer från andra länder verkligen stjäl diesel, allt som kommer i pressen är förvisso från länder som har lägre lön, men ingen av dom har kört långtradare, och det är väl inte ica brödbilen vi pratar om här ??

Lästips:

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.