Dieselstölder kopplas till lönedumpning

Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.

Billiga transporter slår alltid tillbaka någon annanstans i samhället, konstaterar transportforskaren Henrik Sternberg.

– I första hand mot de chaufförer som lever månader i sträck under dåliga förhållanden. Och dessutom mot de svenska bönder och åkerier som blir bestulna på diesel, säger han.

Vägen till att få ett forskningsresultat internationellt erkänt är lång. Henrik Sternberg och hans medforskare statistikern Björn Lantz nådde ända fram i dag, tisdag. Deras rapport om transportbrott publiceras nu i forskningstidskriften International journal of logistics – och därmed är resultatet accepterat.

Fler stölder

Mycket förenklat uttryckt har de lagt en karta över var svenska respektive utländska lastbilar håller till i Sverige – ovanpå en karta som visar var transportbrott begås. Det finns tre typer av transportbrott: fordonsstöld, stöld ur lastbilar, dieselstöld.

Forskningsrapporten visar att det i områden med många lastbilar från låglöneländer begås fler stölder, främst av diesel men också ur fordon. Lastbilar från länder med höga arbetarlöner påverkar däremot inte antalet transportbrott i någon av de tre kategorierna.

– Tidigare forskning visar att människor som vistas långt hemifrån under långa tider, och dessutom lever under dåliga sociala villkor, är lättmotiverade till att begå brott, säger Henrik Sternberg.

Han är känd för Cabotagestudien. I flera omgångar har han, med hjälp av chaufförer och privatpersoner, samlat information om var lastbilar från olika länder befinner sig. Över 360 000 observationer från Sverige har bland annat visat hur många utländska lastbilar som stadigt kör illegalt i Sverige.

Cabotagestudien visar att de bryter mot de regler som slår fast att en utländsk transportör får högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.

Kontroversiellt

I dagens rapport har forskarna alltså kommit fram till den kontroversiella slutsatsen att även stölder går att koppla ihop med lastbilar och chaufförer från låglöneländer som Tjeckien, Polen, Rumänien och Bulgarien.

– Jag hoppas att de här uppgifterna ska komma till nytta när EU-kommissionen arbetar vidare med regleringen av vägtrafik, säger Henrik Sternberg. Det behövs regler som skyddar chaufförer från att ligga ute fyra till sex månader i sträck. De måste få bättre villkor och anständiga löner.

Hans förhoppning är att politiker i Sverige och på EU-nivå ska agera nu när en systematiskt genomförd vetenskaplig forskning visar sambandet mellan sociala villkor och transportbrott. Att rapporten ska öppna ögon för att även de människor och företag som blir av med diesel eller gods drabbas av prispressen inom transporter.

Ny studie på gång

På tisdagseftermiddagen träffar han en samling personer från Transports ledning som han räknar med ska göra sitt för att påverka politikerna.

Själv fortsätter Henrik Sternberg sin forskning, från hösten vid universitetet i Iowa, USA. Tre ytterligare vetenskapliga artiklar som bottnar i Cabotagestudien väntar på publicering de närmaste åren.

– Och nästa år ska jag sätta i gång en ny cabotagestudie, berättar han. Den blir lite annorlunda och ska göras mer systematiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Lindkvist:
    1 februari, 2018

    Jag är medveten om att Henrik Sternbergs forskning är kontroversiell. Vad Sternberg säger är förenklat att i områden där det finns många underbetalda chaufförer sker fler stölder av bland annat diesel än genomsnittet. Jag känner till ett fall där en östförare ertappats med dieselstöld och i polisförhör uppgivit att han fått "bruttoersättning" av arbetsgivaren. Ersättning som ska inkludera drivmedel. Det gjorde att chauffören frestades/piskades att stjäla, hävdade denne.
    Jan Lindkvist, chefredaktör Transportarbetaren

  2. Erik:
    1 februari, 2018

    Finns det något som helst bevis för att långtradarchaufförer från andra länder verkligen stjäl diesel, allt som kommer i pressen är förvisso från länder som har lägre lön, men ingen av dom har kört långtradare, och det är väl inte ica brödbilen vi pratar om här ??

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.