”Det som kommer fram är oacceptabelt”

Bevakning. Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson anser att högerextremister inte har i bevakningsbranschen att göra.

Li Jansson
Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen.

Vad tänker du när du läser granskningen som visar att det finns 170 högerextremister som är auktoriserade att jobba i bevakningsföretag?

– Det är helt oacceptabelt att det finns personer i branschen som inte tycker att grundläggande demokratiska värderingar är bra. Vi jobbar för att skydda demokratin.

Vi ser det som att människor som inte gör det i grunden är olämpliga att jobba hos oss.

– Det här handlar inte om någon typ av åsiktsregistrering av avvikande politiska åsikter, utan vad som är uppenbart odemokratiska organisationer och värderingar, säger Li Jansson.

Har man från branschens sida varit varse om att det finns organiserade högerextremister som på arbetsplatserna?

– Det är första gången jag stöter på problemet. Sen ska man inte glömma att antalet är ganska litet, det är mindre än en procent, det är en ganska liten gruppering. Men visst är det ett problem.

– Vi ska föra dialog med polisen och länsstyrelserna om hur man ska stärka den generella granskningen, så att vi kan komma åt problemet.

Vad kan man göra från företagens sida?

– Vi har för ett år sedan fattat ett beslut i Säkerhetsföretagens styrelse om att företagen ska göra egna kontroller som komplement till det staten gör. Det är upp till företagen att utforma exakt hur de ska se ut.

– Vi är 14 procent utlandsfödda i branschen, upp till 70 procent på de nya objekten har bakgrund i ett annat land än Sverige. Så den som har den här typen av högerextrema värderingar lär ha ganska svårt att få fotfäste. Det är ett hån mot de andra medarbetarna att komma in med de här värderingarna.

Skakar avslöjandet om dem du pratat med?

– Det jag har hört är att man tycker att det som kommit fram är orimligt och att det är oacceptabelt att det finns. Granskningen är välkommen, sen får man göra det bästa man kan.

– Branschen blir mer synlig och då måste vi klara av alla typer av granskningar. Vi har samhällets förtroende som vi måste förvalta, det här jobbet är inte samma sak som att sälja konfektionsvaror, säger Li Jansson.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Rose-Mari Settergren

Sökes: fackliga lärare inom bevakning

Bevakning. Är du väktare eller ordningsvakt, kanske skyddsvakt? Då kan det vara dig som Rose-Mari Settergren söker.

Transportarbetarens logga

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.