Close
Omröstning i kongressplenum.
Close
Kongress 2022

Det heter nu Transportombud

Kongressen. Avdelning 3 hade motionerat om att införa och reglera förtroendeuppdraget Transportombud i förbundets stadgar. Något som förbundsstyrelsen biföll i sitt yttrande och det gjorde även kongressen.

– Smaka på Transportombud. Visst smakar det bra? frågade Mats Gahrn från avdelning 3 kongressdelegaterna då han var upp i talarstolen för att bifalla förbundsstyrelsen bilfall på motionen.

Motionen var den första som behandlades på Transports 35:e kongress. Avdelning 3 beskriver i motionen en utmaning inom Transport med flera mindre arbetsplatser där det inte finns eller går att bilda en fackklubb. Tanken med att införa ett förtroendeuppdrag som heter Transportombud är att kunna hitta arbetssätt som är enkla, snabba och effektiva när det kommer att utse fackliga ombud på arbetsplatsen.

Ett Transportombud kan börja med lite enklare fackliga uppdrag som att vara kontaktombud. Och när hen visat sig ha de rätta egenskaperna kan ansvaret byggas upp genom att ombudet går olika utbildningar.

Avdelning 3 ville också att förbundet ska ta fram en bricka, liknande den skyddsombuden bär, med Transports logga och ordet Transportombud på. Det tyckte även delegaterna på kongressen vara en bra idé.

Handlingar till förbundsråden

Under kongressens inledande motionsblock på fredagen, som handlade om stadgar och stadgetexter, fick förbundsstyrelsen se sig besegrad för första gången under denna kongress. Det var i en motion som handlade om att förbundsråden ska få sina handlingar två veckor innan mötet.

Förbundsstyrelsen tyckte att nuvarande skrivning där handlingarna kan skickas ut en vecka innan räckte men fick alltså se sig besegrade. Hädanefter ska alltså handlingarna även till förbundsråden skickas ut två veckor innan möte.

Avdelning 20 hade motionerat om att lägga in en ordlista i stadgarna som förklarar stadgetext som annars kan vara ganska svårbegriplig för oss som inte läser stagar som kvällslektyr. Här blev det väldigt jämt mellan förslaget på bifall mot förbundsstyrelsens avslag. Med hjälp av mötessystemet Easymeet som delegaterna använder under kongressen röstade man och voteringen visade  med staplar att förbundsstyrelsens förslag vann med siffrorna 130 mot 75. Någon ordlista blir det alltså inte.

Motionsbehandlingen pausades då förbundsordförande skulle väljas. Tommy Wreeth var den enda nominerade och valdes med ett rungande ja och stående ovationer.

Därefter togs motionsbehandlandet upp igen. Efter en hel del diskussioner och voteringar var resultatet ändå att kongressen beslutade enligt förbundsstyrelsens yttranden och man höll nästan tiden. Bara en halvtimme senare  än planerat ajournerades förhandlingarna för att återupptas dagen efter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.