ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Vi var en bra delegation som var mycket väl förberedd, och då blir det svårt för arbetsgivaren att blankt säga nej till våra krav. Tvärtom har vi haft en bra och konstruktiv förhandling som bland annat mynnat ut i att:

Vi har öppnat dörren för fasta löner inom taxinäringen genom att de chaufförer som enbart kör samhällsbetalda tjänster, som exempelvis färdtjänst och skolskjuts, nu kommer att få fast lön.

De som omfattas av garantilön nu kommer att få se antalet arbetade timmar på lönespecifikationen vilket gör det lätt att räkna ut (exempelvis med hjälp av räknesnurran på transport.se) om man fått rätt lön utbetald.

Vi har fått igenom ett enhetligt nationellt regelverk för frånvarorapportering vid till exempel sjukdom eller vård av barn.

#inteförhandlingsbart heter det upprop där kvinnor inom fackföreningsrörelsen berättar om sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp. Det är upprörande läsning om ett oacceptabelt beteende i den rörelse där jag själv är aktiv. Det här är inte kvinnornas strid att ta själva. Män har i allra högsta grad också ett ansvar. Jag tänker ta mitt genom att gå till botten med frågan inom Transport.

Att läsa vittnesmålen från alla dessa kvinnor i fackföreningsrörelsen som, mitt i sin gärning för bättre villkor på svensk arbetsmarknad, blivit kränkta för att de är just kvinnor är skakande. En del av de kvinnor som skrivit under #inteförhandlingsbart finns inom Transportarbetareförbundet och även om jag naturligtvis förstår att vi inte är en isolerad ö, så gör det extra ont att se. Det går emot allt det vi som förbund står och verkar för och det är naturligtvis fullkomligt oaccept­abelt.

För oss som förbund och mig som ordförande blir det nu oerhört viktigt att ta reda på hur problemet ser ut inom just vårt förbund. Därför har jag initierat en undersökning bland anställda och förtroendevalda inom Transport där vi hoppas få svar på den frågan.

Undersökningen kommer sedan att ligga till grund för hur vi ska arbeta vidare med den här frågan. Detta borde vi ha gjort tidigare. Men vi gör det nu.

Sex kvinnor på ledande positioner inom LO skrev häromdagen en debattartikel om nolltolerans mot sexuella trakasserier. Jag håller naturligtvis med och jag vill understryka att även om vittnesmålen kommer från kvinnor, så ska inte striden vara kvinnornas.

Hade de frågat mig hade jag gärna skrivit under debattartikeln jag också.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.