ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Vi var en bra delegation som var mycket väl förberedd, och då blir det svårt för arbetsgivaren att blankt säga nej till våra krav. Tvärtom har vi haft en bra och konstruktiv förhandling som bland annat mynnat ut i att:

Vi har öppnat dörren för fasta löner inom taxinäringen genom att de chaufförer som enbart kör samhällsbetalda tjänster, som exempelvis färdtjänst och skolskjuts, nu kommer att få fast lön.

De som omfattas av garantilön nu kommer att få se antalet arbetade timmar på lönespecifikationen vilket gör det lätt att räkna ut (exempelvis med hjälp av räknesnurran på transport.se) om man fått rätt lön utbetald.

Vi har fått igenom ett enhetligt nationellt regelverk för frånvarorapportering vid till exempel sjukdom eller vård av barn.

#inteförhandlingsbart heter det upprop där kvinnor inom fackföreningsrörelsen berättar om sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp. Det är upprörande läsning om ett oacceptabelt beteende i den rörelse där jag själv är aktiv. Det här är inte kvinnornas strid att ta själva. Män har i allra högsta grad också ett ansvar. Jag tänker ta mitt genom att gå till botten med frågan inom Transport.

Att läsa vittnesmålen från alla dessa kvinnor i fackföreningsrörelsen som, mitt i sin gärning för bättre villkor på svensk arbetsmarknad, blivit kränkta för att de är just kvinnor är skakande. En del av de kvinnor som skrivit under #inteförhandlingsbart finns inom Transportarbetareförbundet och även om jag naturligtvis förstår att vi inte är en isolerad ö, så gör det extra ont att se. Det går emot allt det vi som förbund står och verkar för och det är naturligtvis fullkomligt oaccept­abelt.

För oss som förbund och mig som ordförande blir det nu oerhört viktigt att ta reda på hur problemet ser ut inom just vårt förbund. Därför har jag initierat en undersökning bland anställda och förtroendevalda inom Transport där vi hoppas få svar på den frågan.

Undersökningen kommer sedan att ligga till grund för hur vi ska arbeta vidare med den här frågan. Detta borde vi ha gjort tidigare. Men vi gör det nu.

Sex kvinnor på ledande positioner inom LO skrev häromdagen en debattartikel om nolltolerans mot sexuella trakasserier. Jag håller naturligtvis med och jag vill understryka att även om vittnesmålen kommer från kvinnor, så ska inte striden vara kvinnornas.

Hade de frågat mig hade jag gärna skrivit under debattartikeln jag också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.