sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Väderprognosen visar sol för i stort sett hela landet. Till glädje för många semesterlediga, till besvär för andra – som arbetar, både inomhus och utomhus. Huvudvärk, illamående och sämre koncentration är vanliga besvär vid höga temperaturer. Uppmärksamheten och omdömet minskar och leder till att olycksrisken på arbetet ökar.

– Det bästa att börja med är att resonera med arbetsgivaren. Är det möjligt att ta längre pauser, använda lättare klädsel eller utföra arbetet långsammare eller förskjuta arbetstiden? säger Per Nylén, avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Han har värmejouren. Hittills i år har det varit en lugn uppgift, till skillnad från förra årets extremt varma och soliga sommar. Då fick Arbetsmiljöverket i mitten av juli över hundra samtal om dagen som rörde värme.

– Jag misstänker att det drar igång nu, det ska ju bli varmt med temperaturer över 30 grader på sina håll i helgen, säger Per Nylén.

Han betonar att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön och att göra en riskbedömning på individnivå. Kravet är att arbetsplatsen ska vara en sund och säker miljö. Det kan i värmen betyda att minska produktionskraven och se till att det finns god tillgång till vätska, att stänga av onödiga värmekällor och att köra ventilationen nattetid. Eller att minska solens strålar från att tränga in och förvandla arbetslokaler med stora fönster till växthus.

För så kallade heta jobb i vissa industrier, som gjuterier, finns särskilda regler för hur varmt det får vara enligt Arbetsmiljöverkets värmeindex. Reglerna kan också gälla visst hårt kroppsarbete utomhus, som vägarbete, under extremt varma dagar.

– Det handlar då inte enbart om temperatur utan också om annat, som instrålning. Men för de allra flesta yrken, som Transports, finns inga sådana föreskrifter, säger Per Nylén.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsplatsen ha ”lämplig temperatur”. Vad det är beror på vad det är för slags arbete. Under sommartid bör temperaturen inomhus normalt ligga mellan 20 och 26 grader om arbetet är lätt och stillasittande, till exempel.
När det gäller arbetsmiljön i fordon ”bör man sträva efter att hålla en temperatur under 21 grader” och ”temperaturen i förarutrymmen bör inte överstiga 27 plusgrader” enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

– Men man får räkna med att det blir någon eller några veckors värmebölja per år. Det går inte att kräva att arbetsgivaren installerar luftkonditionering, säger Per Nylén.

Han betonar också att de temperaturer som är aktuella, och som SMHI nu i veckan kan komma att gå ut med en klass1-varning för, inte innebär risker för en frisk, arbetsför person.

Men om temperaturen i arbetslokalen ligger över 26 grader under längre tid, ”varaktigt” enligt Arbetsmiljöverkets skrift, måste arbetsgivaren utreda saken närmare.

Om det inte hjälper att tala med chefen om problem med värmen kan skyddsombudet begära åtgärder, som fler raster och solfilm för fönster. Om inte heller det leder till något kan skyddsombudet göra en skriftlig framställan till arbetsgivaren, en så kallad 6:6a-anmälan, med krav på åtgärder och att arbetsgivaren svarar inom rimlig tid. Hjälper inte heller det kan de anställda vända sig till Arbetsmiljöverket, vilket till slut kan leda till att arbetsgivaren tvingas göra något åt arbetsmiljön.

Både en anställd och skyddsombudet har ytterst också rätt att stoppa arbetet om de anser att värmen innebär omedelbar fara för liv och hälsa. Innan det sker ska arbetsgivaren underrättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.