sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Väderprognosen visar sol för i stort sett hela landet. Till glädje för många semesterlediga, till besvär för andra – som arbetar, både inomhus och utomhus. Huvudvärk, illamående och sämre koncentration är vanliga besvär vid höga temperaturer. Uppmärksamheten och omdömet minskar och leder till att olycksrisken på arbetet ökar.

– Det bästa att börja med är att resonera med arbetsgivaren. Är det möjligt att ta längre pauser, använda lättare klädsel eller utföra arbetet långsammare eller förskjuta arbetstiden? säger Per Nylén, avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Han har värmejouren. Hittills i år har det varit en lugn uppgift, till skillnad från förra årets extremt varma och soliga sommar. Då fick Arbetsmiljöverket i mitten av juli över hundra samtal om dagen som rörde värme.

– Jag misstänker att det drar igång nu, det ska ju bli varmt med temperaturer över 30 grader på sina håll i helgen, säger Per Nylén.

Han betonar att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön och att göra en riskbedömning på individnivå. Kravet är att arbetsplatsen ska vara en sund och säker miljö. Det kan i värmen betyda att minska produktionskraven och se till att det finns god tillgång till vätska, att stänga av onödiga värmekällor och att köra ventilationen nattetid. Eller att minska solens strålar från att tränga in och förvandla arbetslokaler med stora fönster till växthus.

För så kallade heta jobb i vissa industrier, som gjuterier, finns särskilda regler för hur varmt det får vara enligt Arbetsmiljöverkets värmeindex. Reglerna kan också gälla visst hårt kroppsarbete utomhus, som vägarbete, under extremt varma dagar.

– Det handlar då inte enbart om temperatur utan också om annat, som instrålning. Men för de allra flesta yrken, som Transports, finns inga sådana föreskrifter, säger Per Nylén.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsplatsen ha ”lämplig temperatur”. Vad det är beror på vad det är för slags arbete. Under sommartid bör temperaturen inomhus normalt ligga mellan 20 och 26 grader om arbetet är lätt och stillasittande, till exempel.
När det gäller arbetsmiljön i fordon ”bör man sträva efter att hålla en temperatur under 21 grader” och ”temperaturen i förarutrymmen bör inte överstiga 27 plusgrader” enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

– Men man får räkna med att det blir någon eller några veckors värmebölja per år. Det går inte att kräva att arbetsgivaren installerar luftkonditionering, säger Per Nylén.

Han betonar också att de temperaturer som är aktuella, och som SMHI nu i veckan kan komma att gå ut med en klass1-varning för, inte innebär risker för en frisk, arbetsför person.

Men om temperaturen i arbetslokalen ligger över 26 grader under längre tid, ”varaktigt” enligt Arbetsmiljöverkets skrift, måste arbetsgivaren utreda saken närmare.

Om det inte hjälper att tala med chefen om problem med värmen kan skyddsombudet begära åtgärder, som fler raster och solfilm för fönster. Om inte heller det leder till något kan skyddsombudet göra en skriftlig framställan till arbetsgivaren, en så kallad 6:6a-anmälan, med krav på åtgärder och att arbetsgivaren svarar inom rimlig tid. Hjälper inte heller det kan de anställda vända sig till Arbetsmiljöverket, vilket till slut kan leda till att arbetsgivaren tvingas göra något åt arbetsmiljön.

Både en anställd och skyddsombudet har ytterst också rätt att stoppa arbetet om de anser att värmen innebär omedelbar fara för liv och hälsa. Innan det sker ska arbetsgivaren underrättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.