sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Väderprognosen visar sol för i stort sett hela landet. Till glädje för många semesterlediga, till besvär för andra – som arbetar, både inomhus och utomhus. Huvudvärk, illamående och sämre koncentration är vanliga besvär vid höga temperaturer. Uppmärksamheten och omdömet minskar och leder till att olycksrisken på arbetet ökar.

– Det bästa att börja med är att resonera med arbetsgivaren. Är det möjligt att ta längre pauser, använda lättare klädsel eller utföra arbetet långsammare eller förskjuta arbetstiden? säger Per Nylén, avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Han har värmejouren. Hittills i år har det varit en lugn uppgift, till skillnad från förra årets extremt varma och soliga sommar. Då fick Arbetsmiljöverket i mitten av juli över hundra samtal om dagen som rörde värme.

– Jag misstänker att det drar igång nu, det ska ju bli varmt med temperaturer över 30 grader på sina håll i helgen, säger Per Nylén.

Han betonar att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön och att göra en riskbedömning på individnivå. Kravet är att arbetsplatsen ska vara en sund och säker miljö. Det kan i värmen betyda att minska produktionskraven och se till att det finns god tillgång till vätska, att stänga av onödiga värmekällor och att köra ventilationen nattetid. Eller att minska solens strålar från att tränga in och förvandla arbetslokaler med stora fönster till växthus.

För så kallade heta jobb i vissa industrier, som gjuterier, finns särskilda regler för hur varmt det får vara enligt Arbetsmiljöverkets värmeindex. Reglerna kan också gälla visst hårt kroppsarbete utomhus, som vägarbete, under extremt varma dagar.

– Det handlar då inte enbart om temperatur utan också om annat, som instrålning. Men för de allra flesta yrken, som Transports, finns inga sådana föreskrifter, säger Per Nylén.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsplatsen ha ”lämplig temperatur”. Vad det är beror på vad det är för slags arbete. Under sommartid bör temperaturen inomhus normalt ligga mellan 20 och 26 grader om arbetet är lätt och stillasittande, till exempel.
När det gäller arbetsmiljön i fordon ”bör man sträva efter att hålla en temperatur under 21 grader” och ”temperaturen i förarutrymmen bör inte överstiga 27 plusgrader” enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

– Men man får räkna med att det blir någon eller några veckors värmebölja per år. Det går inte att kräva att arbetsgivaren installerar luftkonditionering, säger Per Nylén.

Han betonar också att de temperaturer som är aktuella, och som SMHI nu i veckan kan komma att gå ut med en klass1-varning för, inte innebär risker för en frisk, arbetsför person.

Men om temperaturen i arbetslokalen ligger över 26 grader under längre tid, ”varaktigt” enligt Arbetsmiljöverkets skrift, måste arbetsgivaren utreda saken närmare.

Om det inte hjälper att tala med chefen om problem med värmen kan skyddsombudet begära åtgärder, som fler raster och solfilm för fönster. Om inte heller det leder till något kan skyddsombudet göra en skriftlig framställan till arbetsgivaren, en så kallad 6:6a-anmälan, med krav på åtgärder och att arbetsgivaren svarar inom rimlig tid. Hjälper inte heller det kan de anställda vända sig till Arbetsmiljöverket, vilket till slut kan leda till att arbetsgivaren tvingas göra något åt arbetsmiljön.

Både en anställd och skyddsombudet har ytterst också rätt att stoppa arbetet om de anser att värmen innebär omedelbar fara för liv och hälsa. Innan det sker ska arbetsgivaren underrättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.