DB Schenker i Karlshamn.
Close
Agneta Persson
Close

”Det blev inga bra erbjudanden på kollektivsidan”

DB Schenker vill varken säga hur mycket pengar terminalen i Karlshamn omsätter eller hur mycket koncernen sparar på att stänga. Att de anställda inte får några extrapengar förklaras med att det måste vara lika för alla.

Karlshamnsterminalen har aldrig visat några röda siffror. Men det finns alltid skäl att spara pengar, säger företagets pressansvarige Pierre Olsson.

– Om man kan göra något billigare utan att man förlorar någon kvalitet så … Det mesta av godset som vi sorterar i Karlshamn passerar Nybro på vägen så det finns egentligen ingen anledning att köra det längre bort och sedan skicka delar av det tillbaka åt samma håll.

Hur mycket sparar ni på att stänga?

– Det vill jag inte säga. Tillräckligt för att det ska bli lönsamt.

Det florerar rykten på sju miljoner?

– Jag vet inte. Vi pratar inte om pengar med medier.

Företagets personalchef Lars Rahlskog är den som har förhandlat med facket. Han säger att de anställda är jätteduktiga och lojala och att nedläggningen inte alls beror på att de skulle ha gjort ett dåligt jobb. Att däremot skjuta till extrapengar som kompensation vore ett brott mot företagets regler.

Vad hindrar er?

– Vi har haft ganska mycket neddragningar det sista året och sagt nej eftersom det sammantaget skulle dra i väg. Att skjuta till extra här skulle inte kännas bra mot andra som inte har fått något. Avkastningen är heller inte så jättestor, vi har inte de pengarna.

Anställda upplever ett väldigt kyligt bemötande från er och tycker att ni borde skämmas.

– Jag förstår att det blir väldigt känslosamt. Men vi är ute i god tid och erbjuder dem andra tjänster.

En person blev erbjuden fem timmar i Kristianstad. För det skulle han behöva köra 14 mil.

– Jag förstår att det river upp sår och snarare gör det värre än bättre. Det hade nästan varit bättre om vi inte hade haft något erbjudande … Men vi har en omplaceringsskyldighet och måste erbjuda det vi har, annars blir det fel arbetsrättsligt. Men jag förstår att fem timmar inte går, jag hade nog inte heller tagit det. Nej, det blev inga bra erbjudanden på kollektivsidan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.