Ledare

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Skåningar har trots allt en egen kultur, egen flagga och en egen dialekt – som gör att det kan bli svårt för dem att få jobb här uppe.

Exempelvis äter skåningar ål. Det är en rödlistad art som är utrotningshotad.

Jag har hört att man slaktar ålen levande och att den fortsätter sprattla i stekpannan, även utan huvud. Sådan ålslakt bör förbjudas.

Många skåningar bär halsduk mot den ihållande vinden som blåser över låglandet. Halsdukar är lätta att dra upp över mun och näsa och försvårar identifiering på övervakningskameror. Kommer de hit bör halsdukar inte vara tillåtet på offentliga platser.

I Skåne är det vanligt att folk kör på friktionsdäck, utan dubb, på vintrarna. Det kommer att bli stora trafikproblem när de flyr mot Hallandsåsen och småländska höglandet.

Det vore tråkigt om många av flyktingarna skulle frysa ihjäl längs vägen. De umbäranden som kan väntas, och den svåra bostadsbristen här uppe i norr, gör att det vore betydligt bättre att hjälpa skåningarna på plats i deras hemlandskap. Helst innan vattnet stigit för mycket.

Man skulle kunna bygga särskilda invallningar och ställa upp husvagnar innanför murarna.

Naturligtvis blir det en stor koncentration av flyktingar här och det är ju en form av läger. För att undvika att de två orden sammankopplas på ett olyckligt sätt kan vi i proaktivt syfte jobba in namnet ”safe settlements”.

Varje SS-bosättning (namnet blev kanske inte optimalt ändå…) bör få en egen kommendant som ansvarar för att ordning och reda upprätthålls. Kameror och ordningsvakter bör vara igång dygnet runt.

Jag ser framför mig att bosättarna kan odla ris på de översvämmade åkrarna där vattnet inte är alltför djupt. För att bidra till sin egen försörjning.

Om skåningarna ändå försöker fly – för att få del av vårt välstånd – är det viktigt att vi upprätthåller principen om ”första landskap”. Det vill säga flyktingarna ska stanna och söka asyl i de landskap dit de först kommer. Antagligen Småland eller Halland.

Trycket kommer att bli stort på orter som Halmstad och Växjö och risken finns att flyktingar som riskerat livet i gistna ekor och gummibåtar motas bort. Vi bör inleda en dialog med Norge och Finland och ställa krav på att alla våra grannländer hjälper till, så att trycket inte bli för stort på ett enskilt nordiskt land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thorsten:
    7 oktober, 2018

    Transports egen interna ryggdunkarklubb bland kommentarerna.

    Jan Lindkvist raljerar och försöker trycka till skåningarna som gav Sverigedemokraterna ett väldigt högt valresultat.
    Det Jan inte förstår, eller inte vill förstå, är att de flesta SD-väljare inte känner något hudfärgshat eller avsky mot människor från andra länder.
    Däremot är det många av dem som upplever problem som följt med invandringen.
    Problem som ökat kraftigt som tex gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, personrån, skottlossningar mm.
    Anledningen till att SD ökat kraftigt är pga av att övriga partier likt en struts stoppar huvudet i sanden när problemen kommer på tal.
    Många, många, många SD-väljare är alltså inte rasister även om det är både enklare och trevligare för Jan Lindkvist att hålla sig till den tanken.
    De vill bara inte se sig själv eller sina nära och kära drabbas av brottslighet.

    Om våra, av medlemsavgifter, (högt) avlönade företrädare hade lagt samma energi på att jobba i medlemmarnas intresse som de gör på att smutskasta demokratiskt valda partier, hade vi kanske haft en grundlön som går att leva drägligt på.
    Vi borde ligga i paritet med maskinister och byggare, och där är vi långt ifrån.

  2. Gert Christensen:
    3 oktober, 2018

    Mycket bra sammanfattat Janne. Det är precis så här främlingsfientliga grupperingar vill hantera flyktingar.
    Märker på andra kommentarer att man inte tål att höra sanningen. Vem Som Då vill får ta åt sig. Förlåt om Dom Då kan tolkas som SD.

  3. Anders Kindmo:
    29 september, 2018

    Ja Du,Jan Lindkvist, försöker Du dej på satir och ironi, så har Du gruvligen misslyckats och humor finns inte i närheten, av din artikel. Jag förstår ju mycket väl att Du vill åt alla de som röstat på SD, här i Skåne och att det skall ses som ett inlägg mot de som gjort det.

    Detta med ål, måste jag göra dej besviken på, det stämmer inte.
    Du skriver om kommendant, vid läger, det är kanske något, det har Ni ju vana från, om man tänker på Tage Erlander historia (som för övrigt var bra politiker, trots detta svarta i hans historia).

    Det finns mycket mer att skriva, men detta får räcka.
    Ser fram emot, kommande somrar, då vi kanske slipper rikssvenskar här i Skåne..
    Säger som Edvard Persson: Vi klarar oss nog ändå!

    Med gemytliga och fackliga hälsningar
    Från Skåne

    P.s Får Ni svårt med mat i den tärande delen av Sverige, så kan vi skicka lite bistånd från Sveriges korn- och köttbod

  4. Mats:
    26 september, 2018

    Äntligen någon som satt på pränt vad en rikssvensk känner när man är i Skåne.

  5. Ragnar Gråsvoll:
    26 september, 2018

    Helt Sant. Den svenska flyktingdebatten är allt för inskränkt. Och kortsynt. Utan perspektiv. Vad du skriver är inte bara en humoristiska kommentar - utan t.o.m. troligt - i värsta fall.
    Men vi har plats för många fler i vårt långa land, så det vandrar inga kor på isen. Det är hur som helst på tiden att vi återerövrar och odlar upp våra stendöda granöknar och Danskar / Skåningar lär ju vara bra på lantbruk. Bara trevligt med lite fler melodiska diftonger i Svenskan. Är för övrigt säker på att både Norge och Finland ställer opp. - Men det är en helt annan diskussion...

  6. Peter Lundström:
    26 september, 2018

    En mycket bra och aktuell artikel.

  7. Peter Blom:
    26 september, 2018

    Oroa dig inte, en skåning klarar sig alltid och löser även detta problem😂😂😂😂😂

  8. Kenneth Pettersson:
    25 september, 2018

    Tack Janne!
    En relevant artikel, mycket bra och väldigt aktuell i dessa dagar.
    Då jag är skåning, så är det bra att vara förberedd på mottagandet.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.