Ledare

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Skåningar har trots allt en egen kultur, egen flagga och en egen dialekt – som gör att det kan bli svårt för dem att få jobb här uppe.

Exempelvis äter skåningar ål. Det är en rödlistad art som är utrotningshotad.

Jag har hört att man slaktar ålen levande och att den fortsätter sprattla i stekpannan, även utan huvud. Sådan ålslakt bör förbjudas.

Många skåningar bär halsduk mot den ihållande vinden som blåser över låglandet. Halsdukar är lätta att dra upp över mun och näsa och försvårar identifiering på övervakningskameror. Kommer de hit bör halsdukar inte vara tillåtet på offentliga platser.

I Skåne är det vanligt att folk kör på friktionsdäck, utan dubb, på vintrarna. Det kommer att bli stora trafikproblem när de flyr mot Hallandsåsen och småländska höglandet.

Det vore tråkigt om många av flyktingarna skulle frysa ihjäl längs vägen. De umbäranden som kan väntas, och den svåra bostadsbristen här uppe i norr, gör att det vore betydligt bättre att hjälpa skåningarna på plats i deras hemlandskap. Helst innan vattnet stigit för mycket.

Man skulle kunna bygga särskilda invallningar och ställa upp husvagnar innanför murarna.

Naturligtvis blir det en stor koncentration av flyktingar här och det är ju en form av läger. För att undvika att de två orden sammankopplas på ett olyckligt sätt kan vi i proaktivt syfte jobba in namnet ”safe settlements”.

Varje SS-bosättning (namnet blev kanske inte optimalt ändå…) bör få en egen kommendant som ansvarar för att ordning och reda upprätthålls. Kameror och ordningsvakter bör vara igång dygnet runt.

Jag ser framför mig att bosättarna kan odla ris på de översvämmade åkrarna där vattnet inte är alltför djupt. För att bidra till sin egen försörjning.

Om skåningarna ändå försöker fly – för att få del av vårt välstånd – är det viktigt att vi upprätthåller principen om ”första landskap”. Det vill säga flyktingarna ska stanna och söka asyl i de landskap dit de först kommer. Antagligen Småland eller Halland.

Trycket kommer att bli stort på orter som Halmstad och Växjö och risken finns att flyktingar som riskerat livet i gistna ekor och gummibåtar motas bort. Vi bör inleda en dialog med Norge och Finland och ställa krav på att alla våra grannländer hjälper till, så att trycket inte bli för stort på ett enskilt nordiskt land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thorsten:
    7 oktober, 2018

    Transports egen interna ryggdunkarklubb bland kommentarerna.

    Jan Lindkvist raljerar och försöker trycka till skåningarna som gav Sverigedemokraterna ett väldigt högt valresultat.
    Det Jan inte förstår, eller inte vill förstå, är att de flesta SD-väljare inte känner något hudfärgshat eller avsky mot människor från andra länder.
    Däremot är det många av dem som upplever problem som följt med invandringen.
    Problem som ökat kraftigt som tex gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, personrån, skottlossningar mm.
    Anledningen till att SD ökat kraftigt är pga av att övriga partier likt en struts stoppar huvudet i sanden när problemen kommer på tal.
    Många, många, många SD-väljare är alltså inte rasister även om det är både enklare och trevligare för Jan Lindkvist att hålla sig till den tanken.
    De vill bara inte se sig själv eller sina nära och kära drabbas av brottslighet.

    Om våra, av medlemsavgifter, (högt) avlönade företrädare hade lagt samma energi på att jobba i medlemmarnas intresse som de gör på att smutskasta demokratiskt valda partier, hade vi kanske haft en grundlön som går att leva drägligt på.
    Vi borde ligga i paritet med maskinister och byggare, och där är vi långt ifrån.

  2. Gert Christensen:
    3 oktober, 2018

    Mycket bra sammanfattat Janne. Det är precis så här främlingsfientliga grupperingar vill hantera flyktingar.
    Märker på andra kommentarer att man inte tål att höra sanningen. Vem Som Då vill får ta åt sig. Förlåt om Dom Då kan tolkas som SD.

  3. Anders Kindmo:
    29 september, 2018

    Ja Du,Jan Lindkvist, försöker Du dej på satir och ironi, så har Du gruvligen misslyckats och humor finns inte i närheten, av din artikel. Jag förstår ju mycket väl att Du vill åt alla de som röstat på SD, här i Skåne och att det skall ses som ett inlägg mot de som gjort det.

    Detta med ål, måste jag göra dej besviken på, det stämmer inte.
    Du skriver om kommendant, vid läger, det är kanske något, det har Ni ju vana från, om man tänker på Tage Erlander historia (som för övrigt var bra politiker, trots detta svarta i hans historia).

    Det finns mycket mer att skriva, men detta får räcka.
    Ser fram emot, kommande somrar, då vi kanske slipper rikssvenskar här i Skåne..
    Säger som Edvard Persson: Vi klarar oss nog ändå!

    Med gemytliga och fackliga hälsningar
    Från Skåne

    P.s Får Ni svårt med mat i den tärande delen av Sverige, så kan vi skicka lite bistånd från Sveriges korn- och köttbod

  4. Mats:
    26 september, 2018

    Äntligen någon som satt på pränt vad en rikssvensk känner när man är i Skåne.

  5. Ragnar Gråsvoll:
    26 september, 2018

    Helt Sant. Den svenska flyktingdebatten är allt för inskränkt. Och kortsynt. Utan perspektiv. Vad du skriver är inte bara en humoristiska kommentar - utan t.o.m. troligt - i värsta fall.
    Men vi har plats för många fler i vårt långa land, så det vandrar inga kor på isen. Det är hur som helst på tiden att vi återerövrar och odlar upp våra stendöda granöknar och Danskar / Skåningar lär ju vara bra på lantbruk. Bara trevligt med lite fler melodiska diftonger i Svenskan. Är för övrigt säker på att både Norge och Finland ställer opp. - Men det är en helt annan diskussion...

  6. Peter Lundström:
    26 september, 2018

    En mycket bra och aktuell artikel.

  7. Peter Blom:
    26 september, 2018

    Oroa dig inte, en skåning klarar sig alltid och löser även detta problem😂😂😂😂😂

  8. Kenneth Pettersson:
    25 september, 2018

    Tack Janne!
    En relevant artikel, mycket bra och väldigt aktuell i dessa dagar.
    Då jag är skåning, så är det bra att vara förberedd på mottagandet.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vem betalar det höga priset?

Ledare. I nyhetssändning efter nyhetssändning får näringslivets företrädare lägga ut texten om hur coronakrisen slår mot privata företag. Och hur viktigt det är att staten går in med stödpengar. Enorma belopp som ska täcka allt från löner till hyror.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.