Close
Mellan Munkatorp och trafikplatsen Norrplan upphör gulmarkeringen som betyder att fordonen får väga upp till 74 ton.
Close

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

– Jag tänkte att Trafikverket måste ha missat något, säger Bo Zetterman, vd på åkeriet Josef Lindberg i Sandarne i Söderhamn.

Han är mycket nöjd med riksdagens beslut från 2017 att lastbilar som väger 74 ton ska tillåtas på vissa vägar. När sedan Trafikverket såg ut ge den högsta bärighetsklassen på den rutt som går mellan Sandarne och Aspa bruk, vid Askersund, blev han ännu nöjdare. Det handlar om en sträcka på cirka 38 mil.

”BK4-vägarna är inte utmärkta med några särskilda vägmärken. Det är helt enkelt kartan som gäller”, skriver Trafikverket på sin hemsida.

Petra Åhlén. Foto: Lena Blomquist

Så chauffören Petra Åhlén förstorade upp kartan till max. Då upptäckte hon att E18, mellan två trafikplatser i Örebro, inte var godkänd för 74 ton. Knappt två kilometer, en minuts körtid enligt gps:en.

– Jag gillar inte att bryta mot reglerna och det gör inte åkeriet heller, säger hon.

Alltså blir det 64-tonsbilar på sträckan, vilket innebär flera transporter för samma godsmängd.

– Och jag som tänker på miljön, suckar Petra Åhlén.

Både hon och chefen håller det för sannolikt att andra åkerier inte har upptäckt detta – eller i vissa fall kör på som om de inte hade zoomat in Trafikverkets karta.

– Det blir negativt för konkurrensen, konstaterar Bo Zetterman.

Orsaken till avbrottet i bärighet är en cykelbana som passerar under E18.

– Vägen klarar inte den tunga belastningen just där enligt våra kriterier, säger Kenneth Natanaelsson på Trafikverket.

Han beskriver problemet utifrån myndighetens sida:

– Vi har som grundprincip att inte öppna ett vägnät för 74 ton om det inte håller hela vägen. Men här valde vi ändå att öppna på båda sidor om bron över cykelbanan, för dem som kör på någondera sidan.

Nu väntar förstärkning av E18 där vägen passerar över cykelstråket. Ärendet ska utredas av myndigheten, men ingen tidsplan finns. Nästa översyn av bärighetsklassningen i Örebro län sker 2022, enligt Trafikverkets region.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.