Close
Kalle Hederos Eriksson har jobbat som cykelbud på Pling transport i tre år.
Close

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

– Det är väldigt positivt. Här har vi en aktör som visar att går att bedriva cykelbudsverksamhet med seriösa villkor, säger ombudsman Mats Andersson, som förhandlat fram det lokala företagsavtalet med Pling.

I Norge strejkar cykelbuden på Foodora och i Sverige får facket mängder av vittnesmål från bud som sliter hårt för usel betalning.

I Göteborg bromsar Kalle Hederos Eriksson in med lådcykeln utanför en förskola. Han ska leverera lunchmaten.

Ungarna tittar nyfiket på cykeln. Det gör andra trafikanter också. Cykelåkeriet Pling har byggt upp sin verksamhet kring futuristiska hojjar. Den mest avancerade modellen är 14-växlad, sex-hjulig, lastar 200 kilo och kostar runt 100 000 kronor.

Pling har enklare varianter också. Gemensamt för alla är de har noga utprovad fjädring så att exempelvis glas, semlor och hamburgare fortfarande ser ut som glas, semlor och hamburgare när de kommer fram. Cyklarna är också el-assisterande. Det vill säga föraren måste trampa och vid 25 kilometers hastighet upphör elmotorn att driva på.

– Fordonen klassas som cyklar och det gör att vi får åka på cykelbanorna. På det sättet undviker vi att fastna i bilköer, säger Stina Johansson.

Hon har jobbat fyra år på Pling och är cykelbud, marknadsansvarig och styrelseordförande. Cykelåkeriet sticker ut på flera sätt i budbranschen. Verksamheten startade 2012 och drivs som en kooperativ, en ekonomisk förening.

Plings grundare hade en dubbel affärsidé. Det ena var att utveckla moderna transportcyklar. Det andra var att starta en budverksamhet för att visa att konceptet fungerar.

Resultatet blev åkeriet Pling transport och bolaget Velove, som designar och bygger cyklarna. Velove siktar brett och säljer sina produkter både i Sverige och i andra europeiska länder.

Cykelåkeriet Pling transport
Stina Johansson sitter i ledningen för Pling, men jobbar också som bud. Hon tar över tvåhjulingen efter Thomas Röstell, som är en av grundarna till cykelåkeriet i Göteborg.

Stina Johansson och Thomas Röstell ingår båda i ledningen för Pling. Samtidigt tar de cykelpass, som övriga anställda.

I Plings koncept ingår ett rejält miljötänk. Stina Johansson säger:

– Alla anställda har ett miljöengagemang, om än i olika grad. En del söker sig till oss för att de har ett starkt cykelintresse. Vi har fått spontana ansökningar från personer som ledsnat på sina kontorsjobb. En skrev: ”Jag struntar i vad ni erbjuder för lön, bara jag får vara ute röra på mig…”

Både Stina Johansson och Thomas Röstell beskriver samhällsutvecklingen och trafiksituationen i storstäderna som ohållbar.

– Städerna kommer att tvingas begränsa biltrafiken mer och mer, säger Stina Johansson. Alla vill ju ha en människovänligare stad. Dagens kunder förväntar sig leveranser på minuten när. För bud fungerar inte en trafiksituation där det är ovisst om en och samma resa tar 15 minuter eller en timme. Därför är cykeln mer produktiv och pålitlig.

Thomas Röstell har precis avverkat ett förmiddagspass på en tvåhjulig cykel med påhängsvagn. Han har letat upp gamla fotografierna där cyklar, lådcyklar, var ett givet inslag i stadsmiljön.

– Vi vill komma tillbaka dit, säger han.

Många av Plings kunder är företag eller institutioner, bland annat Göteborgs universitet. Buden kör ut lunchmat, gods, blommor, bröd, datorer, möbler – ja, det mesta som ryms i skåpen. Bland de mer spektakulära är brudpar, som beställt cykelskjuts. På kvällarna kör Pling ut e-handelspaket till privatpersoner.

Sedan någon månad tillbaka servar cykelbuden elva kommunala förskolor med lunchmat. Det var det uppdraget som bäddade för kollektivavtalet. Matleveranserna utförs av ett bussföretag som länge haft avtal med Transport. Om Pling ville bli underentreprenör till bussbolaget behövdes ett kollektivavtal.

Thomas Röstell säger:

– Vi hade kollektivavtal på agendan redan innan. Ett första steg var att betala avtalsenliga löner. Vi vill ha bra villkor för vår personal.

På försommaren inleddes dialogen med Transports Göteborgsavdelning. Ett problem är att inget av de rikstäckande kollektivavtalen som Transport har i portföljen reglerar villkoren för cykelbud.

Ombudsman Mats Andersson snickrade ihop ett nytt avtal som parterna nu enats om. Han säger:

– Det är en kombination av kollektivavtalen för åkeri/terminal och taxi. Fast det baseras helt på fast månadslön. Procentlönen som är vanligt i taxi finns inte. Lönen är okej, tycker jag. Den ligger i nivå med vad budbilsförare med b-körkort får.

– Jag hoppas att avtalet med Pling kan bli ett embryo till fler avtal som reglerar villkoren för landets cykelbud.

Överenskommelsen med Pling började gälla den 1 september 2019. För att cykelåkeriet skulle få tid att ställa om sker en löneuppräkning vid årsskiftet. Då blir lönen 24 305 kronor för bud som har två år i yrket. Begynnelselönen är några hundralappar lägre, 23 824 kronor.

Plingavtalet har flera skrivningar som flyttar fram positionerna för de anställda. Bland annat ska schema meddelas 14 dagar i förväg och det finns begränsningar för möjligheten att stapla vikariat och visstidsanställningar på varandra. Dessutom ska intjänad tjänstepension redovisas på lönespecifikationen, ett krav som Transports brottas med länge på andra avtalsområden.

Stina Johansson och Thomas Röstell är också nöjda med uppgörelsen. De hoppas att ett kollektivavtal ska locka nya kunder.

Just nu har Pling fullt upp. Förra året dubblerades omsättningen och 2019 ser ut att sluta likadant. Hur ser framtidsplanerna ut?

Thomas Röstell igen:

– Vi ville bevisa att cykel är ett reellt alternativ i budbranschen. Vi ville också visa på en mer demokratisk affärsmodell, genom kooperativ.

– Om det ska bli ekonomiskt hållbart, och få större genomslag för miljön, behöver vi växa. Vi får redan förfrågningar från kunder som vill utöka. Om ett par år tror jag att Pling transport kommer att finnas i fler svenska storstäder. Och kanske i någon stad ute i Europa. Som London eller Berlin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Transportarbetarens logga

Onlinepizza och Hungrig.se blir Foodora

Matbud. I december slopas Hungrig.se och Onlinepizza som varumärke. I stället samlar ägarbolaget Delivery hero dem under Foodora.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.