Close
Distributionsförare och terminalarbetare löper stor risk att skada sig på jobbet.
Close

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Studien heter ”Arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare – orsaker och förslag till åtgärder”. Den har gjorts av arbetsmiljöforskare på uppdrag av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Djupdykningen i arbetsmiljön inom transportbranschen förskräcker. Här är ett axplock av resultaten:

  • 2014 inträffade 50 procent fler allvarliga arbetsskador bland manliga yrkesförare, jämfört med genomsnittet för män i arbetslivet.
  • Samtidigt låg kvinnliga yrkesförares arbetsskaderisk 150 procent högre än genomsnittet för kvinnor i arbetslivet. (Observera att kvinnliga yrkesförare inte har högre risk att skadas än manliga kollegor.)
  • Arbetsolyckorna bland distributionsförare ledde generellt till längre sjukskrivningar än terminalarbetarnas.
  • Fler fallolyckor inträffade på transportföretag med få anställda. (Orsaken vet forskarna inte, men ett förslag är att mindre resurser finns till arbetsmiljöarbete liksom mindre kunskap).
  • Varje vecka skadade sig chaufförerna allvarligt när de hanterade dörrar, portar eller luckor.

Rapporten ingår i transportarbetsgivarnas och Transports gemensamma projekt om distributionsförares och terminalarbetares arbetsmiljö. Den presenteras vid ett seminarium i Stockholm i dag.

Bakgrunden är de höga olyckstalen inom transportbranschen. Hårdast drabbade är lastbils- och långtradarchaufförer, men även truckförare lever farligt. När Arbetsmiljöverket (AV) inspekterade branschen 2013 fick sju av tio åkerier olika krav på sig att förbättra arbetsmiljön.

I projektet har man samkört register och statistik om anmälda arbetsskador till AV och arbetsmarknadens försäkringsbolag, Afa försäkring. Det bolag som anställda vänder sig till och begär ersättning från, om man skadat sig på jobbet. Arbetsgivaren är skyldig att rapportera in olyckor till AV.

Analyserna av distributionsförarnas och terminalarbetarnas skador ger en mer detaljerad bild än tidigare statistik. De har kompletterats med intervjuer av nästan 80 transportarbetare, förklarar projektledare Elaine Brun på Tya.

– Vi ville ta reda på de faktiska, bakomliggande orsakerna till olyckorna och vilka följder de får. Nu har vi vetenskapligt grundad fakta att utgå ifrån i vårt fortsatta arbete gentemot företag och arbetsmarknadens parter, säger hon.

Att studien gjorts bland just distributions- och terminalarbetare förklarar Elaine Brun med att olycksfrekvensen bland dem är hög och att vetenskapliga orsaksstudier saknades.

– Huvudsyftet är att göra något åt arbetsskadorna och helst få stopp på dem.

Något som förvånat Elaine Brun är bristerna i den statistik som finns. Trafikskadenämnden beslutar exempelvis om ersättning vid trafikolyckor, men bidrar inte med några offentliga uppgifter. Det försvårar möjligheterna att följa en arbetare som skadat sig på jobbet och se hur det gick. Elaine Brun hoppas att transportarbetsgivarna och Transport ska börja ställa krav på mer statistiska uppgifter som kan användas till att förebygga olyckor.

Intervjuerna som gjorts visar att det ofta är fler faktorer som leder till arbetsskador. Som exempel nämns trasig eller icke funktionell utrustning. Det vill säga yttre faktorer i kombination med organisatoriska orsaker som tidspress eller obalans mellan krav och kontroll över arbetet.

Andra skäl är nya och oväntade problem för förare i form av nya turer och kunder, nya typer av gods eller förpackningar. Föraryrket är ett ensamarbete, som innebär att chauffören själv får lösa problem under arbetets gång. Både kunskap och reflektion krävs, konstaterar forskarna.

En hög andel av olyckorna sker vid lossning av gods hos kunder och fler yngre förare, som inte hunnit få så mycket erfarenhet, skadar sig när de lastar, lossar och bär.

Därför finns utbildning i arbetsmiljö och säkerhet för både arbetsledning och chaufförer med bland förslagen till åtgärder. Särskilt viktigt är det när unga förare introduceras.

För att få ner olyckstalen behöver både fordon och hjälpmedel hållas i gott skick. Rapporten föreslår också att transportarbetsgivarna ska komma överens om gemensamma krav, som kan ställas på kunderna vid lastnings- och lossningsställen.

Ergonomiprofessor Mikael Forsman har lett forskargruppen. Han hänvisar till bryggeribranschen, som trots konkurrens enades kring olika krav. Ett var högst fem trappsteg för leverans av öl och läsk. Annars sa transportörerna nej till jobbet.

Inom transportnäringen kan det handla om jämnare underlag, mer utrymme och upprusning av lastkajer, föreslår han.

Fotnot. Rapporten ”Arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare – orsaker och förslag till åtgärder” har gjorts av forskare vid Karolinska institutet och Centrum för arbets- och miljömedicin, Stockholms läns landsting. Studien tog upp till Arbetsmiljöverket och Afa försäkring anmälda arbetsskador under åren 2005–2014. Till försäkringsbolaget gällde godkända arbetsskador.

500 personer bjöds in till intervjuer och 78 personer intervjuades.

Projektet var tvåårigt (mars 2015 – juni 2017) och finansierades av Afa försäkring.

Lång lista med skador

Studien om arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare lyfter fram fler olyckor som handlar om att anställda träffas av föremål i rörelse eller kollidera med något. Arbetare blev instängda, trängda eller klämda och drabbades av fysisk stress som resulterade i olika besvär.

Här kommer fler resultat:

  • Varje sjätte dag skedde en så allvarlig skada på jobbet att en distributionsförare drabbades av bestående men (någon form av invaliditet som till exempel svårigheter att gå och röra sig).
  • Var tredje vecka inträffade en allvarlig olycka bland distributionschaufförerna på grund av att de ramlat. Fallen ledde till sjukskrivningar på i genomsnitt 3,5 månader.
  • Orsaken till att förarna ramlade kom sig av bilen eller lastbilen, berodde på is, isfläckar eller snö, att något gått snett på flaket, lastkajen eller lastbryggan.
  • Var sjätte dag inträffade en allvarlig skada med lyftanordningar. En hög andel ledde till månadslånga sjukskrivningar.
  • Pallyftare är ytterligare en skaderisk. Var tionde dag inträffade en allvarlig olycka med lyftare.
  • Lika ofta skadade sig arbetare när något ramlade, tippade, välte eller rasade. Även det med sjukskrivning som följd.
  • När det gäller arbetssjukdomar dominerade besvär med muskler och leder.

Den dystra listan fortsätter med allvarliga klämskador bland förare och bestående invaliditet i fingrar och händer. Skador inträffade också när chaufförer och terminalarbetare klev i och ur fordon, liksom svåra truckolyckor som ledde till lång sjukfrånvaro.

Sammantaget kan de vanligaste olycksfallen bland distributionsförarna sammanfattas:

  • Fallolyckor – i samma nivå eller från höjd, trappa eller stege (cirka 40 procent)
  • Olycksfall i kontakt med kolli eller fordon vid lastning eller lossning (cirka 35 procent)
  • Olycksfall med truckar, pallyftare och andra lyftanordningar  inblandade (cirka 20 procent).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

UPS hotas av vite för usel arbetsmiljö vid Sturupterminalen

Terminal. Den manuella pakethanteringen på UPS terminal vid Sturup är extremt tung och slitsam, med överhängande risk för arbetsskador. Det är fack och myndigheter överens om. Nu drämmer Arbetsmiljöverket till med ett vitesföreläggande på 600 000 kronor. Om UPS inte vidtar åtgärder.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.