Close
Distributionsförare och terminalarbetare löper stor risk att skada sig på jobbet.
Close

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Studien heter ”Arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare – orsaker och förslag till åtgärder”. Den har gjorts av arbetsmiljöforskare på uppdrag av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Djupdykningen i arbetsmiljön inom transportbranschen förskräcker. Här är ett axplock av resultaten:

  • 2014 inträffade 50 procent fler allvarliga arbetsskador bland manliga yrkesförare, jämfört med genomsnittet för män i arbetslivet.
  • Samtidigt låg kvinnliga yrkesförares arbetsskaderisk 150 procent högre än genomsnittet för kvinnor i arbetslivet. (Observera att kvinnliga yrkesförare inte har högre risk att skadas än manliga kollegor.)
  • Arbetsolyckorna bland distributionsförare ledde generellt till längre sjukskrivningar än terminalarbetarnas.
  • Fler fallolyckor inträffade på transportföretag med få anställda. (Orsaken vet forskarna inte, men ett förslag är att mindre resurser finns till arbetsmiljöarbete liksom mindre kunskap).
  • Varje vecka skadade sig chaufförerna allvarligt när de hanterade dörrar, portar eller luckor.

Rapporten ingår i transportarbetsgivarnas och Transports gemensamma projekt om distributionsförares och terminalarbetares arbetsmiljö. Den presenteras vid ett seminarium i Stockholm i dag.

Bakgrunden är de höga olyckstalen inom transportbranschen. Hårdast drabbade är lastbils- och långtradarchaufförer, men även truckförare lever farligt. När Arbetsmiljöverket (AV) inspekterade branschen 2013 fick sju av tio åkerier olika krav på sig att förbättra arbetsmiljön.

I projektet har man samkört register och statistik om anmälda arbetsskador till AV och arbetsmarknadens försäkringsbolag, Afa försäkring. Det bolag som anställda vänder sig till och begär ersättning från, om man skadat sig på jobbet. Arbetsgivaren är skyldig att rapportera in olyckor till AV.

Analyserna av distributionsförarnas och terminalarbetarnas skador ger en mer detaljerad bild än tidigare statistik. De har kompletterats med intervjuer av nästan 80 transportarbetare, förklarar projektledare Elaine Brun på Tya.

– Vi ville ta reda på de faktiska, bakomliggande orsakerna till olyckorna och vilka följder de får. Nu har vi vetenskapligt grundad fakta att utgå ifrån i vårt fortsatta arbete gentemot företag och arbetsmarknadens parter, säger hon.

Att studien gjorts bland just distributions- och terminalarbetare förklarar Elaine Brun med att olycksfrekvensen bland dem är hög och att vetenskapliga orsaksstudier saknades.

– Huvudsyftet är att göra något åt arbetsskadorna och helst få stopp på dem.

Något som förvånat Elaine Brun är bristerna i den statistik som finns. Trafikskadenämnden beslutar exempelvis om ersättning vid trafikolyckor, men bidrar inte med några offentliga uppgifter. Det försvårar möjligheterna att följa en arbetare som skadat sig på jobbet och se hur det gick. Elaine Brun hoppas att transportarbetsgivarna och Transport ska börja ställa krav på mer statistiska uppgifter som kan användas till att förebygga olyckor.

Intervjuerna som gjorts visar att det ofta är fler faktorer som leder till arbetsskador. Som exempel nämns trasig eller icke funktionell utrustning. Det vill säga yttre faktorer i kombination med organisatoriska orsaker som tidspress eller obalans mellan krav och kontroll över arbetet.

Andra skäl är nya och oväntade problem för förare i form av nya turer och kunder, nya typer av gods eller förpackningar. Föraryrket är ett ensamarbete, som innebär att chauffören själv får lösa problem under arbetets gång. Både kunskap och reflektion krävs, konstaterar forskarna.

En hög andel av olyckorna sker vid lossning av gods hos kunder och fler yngre förare, som inte hunnit få så mycket erfarenhet, skadar sig när de lastar, lossar och bär.

Därför finns utbildning i arbetsmiljö och säkerhet för både arbetsledning och chaufförer med bland förslagen till åtgärder. Särskilt viktigt är det när unga förare introduceras.

För att få ner olyckstalen behöver både fordon och hjälpmedel hållas i gott skick. Rapporten föreslår också att transportarbetsgivarna ska komma överens om gemensamma krav, som kan ställas på kunderna vid lastnings- och lossningsställen.

Ergonomiprofessor Mikael Forsman har lett forskargruppen. Han hänvisar till bryggeribranschen, som trots konkurrens enades kring olika krav. Ett var högst fem trappsteg för leverans av öl och läsk. Annars sa transportörerna nej till jobbet.

Inom transportnäringen kan det handla om jämnare underlag, mer utrymme och upprusning av lastkajer, föreslår han.

Fotnot. Rapporten ”Arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare – orsaker och förslag till åtgärder” har gjorts av forskare vid Karolinska institutet och Centrum för arbets- och miljömedicin, Stockholms läns landsting. Studien tog upp till Arbetsmiljöverket och Afa försäkring anmälda arbetsskador under åren 2005–2014. Till försäkringsbolaget gällde godkända arbetsskador.

500 personer bjöds in till intervjuer och 78 personer intervjuades.

Projektet var tvåårigt (mars 2015 – juni 2017) och finansierades av Afa försäkring.

Lång lista med skador

Studien om arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare lyfter fram fler olyckor som handlar om att anställda träffas av föremål i rörelse eller kollidera med något. Arbetare blev instängda, trängda eller klämda och drabbades av fysisk stress som resulterade i olika besvär.

Här kommer fler resultat:

  • Varje sjätte dag skedde en så allvarlig skada på jobbet att en distributionsförare drabbades av bestående men (någon form av invaliditet som till exempel svårigheter att gå och röra sig).
  • Var tredje vecka inträffade en allvarlig olycka bland distributionschaufförerna på grund av att de ramlat. Fallen ledde till sjukskrivningar på i genomsnitt 3,5 månader.
  • Orsaken till att förarna ramlade kom sig av bilen eller lastbilen, berodde på is, isfläckar eller snö, att något gått snett på flaket, lastkajen eller lastbryggan.
  • Var sjätte dag inträffade en allvarlig skada med lyftanordningar. En hög andel ledde till månadslånga sjukskrivningar.
  • Pallyftare är ytterligare en skaderisk. Var tionde dag inträffade en allvarlig olycka med lyftare.
  • Lika ofta skadade sig arbetare när något ramlade, tippade, välte eller rasade. Även det med sjukskrivning som följd.
  • När det gäller arbetssjukdomar dominerade besvär med muskler och leder.

Den dystra listan fortsätter med allvarliga klämskador bland förare och bestående invaliditet i fingrar och händer. Skador inträffade också när chaufförer och terminalarbetare klev i och ur fordon, liksom svåra truckolyckor som ledde till lång sjukfrånvaro.

Sammantaget kan de vanligaste olycksfallen bland distributionsförarna sammanfattas:

  • Fallolyckor – i samma nivå eller från höjd, trappa eller stege (cirka 40 procent)
  • Olycksfall i kontakt med kolli eller fordon vid lastning eller lossning (cirka 35 procent)
  • Olycksfall med truckar, pallyftare och andra lyftanordningar  inblandade (cirka 20 procent).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetare dog i Oxelösund

Hamn. En hamnarbetare hittades avsvimmad på väg ner i lastrummet. Han dog sedan på sjukhus. Olyckan, som inträffade i i Oxelösunds hamn, är inte den första då en hamnarbetare möts av koloxid och förlorar livet.

Transportarbetarens logga

Inget brott bakom dödsolycka med container

Åkeri. Förundersökningen läggs ner. Det betyder att ingen åtalas för dödsolyckan på Hisingen i Göteborg i somras. Företaget eller cheferna är därmed inte skyldiga till chaufförens död.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.