Chaufförer i Senegal strejkar mot usla villkor

Köerna av tunga lastbilar ringlar just nu kilometerlånga vid gränsen mellan Senegal och Gambia. En facklig blockad har pågått i över två månader. Bara privatbilar och privatpersoner tillåts passera gränsen.

Blockaden upprätthålls av transportarbetarfacket inom landsorganisationen CNTS (Conféderation Nationale des Travailleurs du Sénégal). Officiellt är motiveringen att lastbilschaufförerna vill protestera mot höjda avgifter på de för den internationella lastbilstrafiken livsviktiga färjetransporterna genom Gambia.

Inofficiellt är skälet förmodligen ett annat. Facket i Senegal skräder inte orden i sitt pressmeddelande från mitten av december: Den arbetande klassen ska nu organiseras och gå ut i kamp mot en regering som inte skyddar den mot utsugning och profitörer.

– Lastbilsförarna är trötta på att trakasseras i poliskontroller längs vägarna och de är trötta på dåliga och ständigt ändrade villkor för trafiken, säger ordföranden för CNTS, Alasan Ndoye.

Mot bakgrund av att de mest välbetalda chaufförerna och mekanikerna tjänar som mest motsvarande 2 000 kronor i månaden, är det kanske inte så svårt att förstå tongångarna. Det är inte heller länge sedan generalstrejkande chaufförer lamslog transporterna i hela Senegal genom att lägga ner allt arbete i protest.

De gambiska färjorna och transfersträckan genom landet är en livlina av mycket stor betydelse för både den formella och den informella ekonomin i regionen, det vill säga för hela det västafrikanska handelsområdet ECOWAS.

Av de godstransporter som sker ombord på färjorna vid de två största övergångarna utgörs så mycket som hälften av varor som antingen importerats till Gambia för vidare transport eller ska transporteras genom landet, enligt statistiken. Det gäller bland annat varor som socker, ris, tomatpasta, cigaretter och mjöl, som ska vidare till Senegal, Guinea, Sierra Leone och andra länder.

Men de två färjeövergångar som finns över Gambiafloden är bägge drabbade av olyckor, stora förseningar och trasiga fartyg. Dessutom är vägarna på den senegalesiska sidan usla. Vägbanor fulla med hål, bitvis omöjliga att köra på, tvingar chaufförerna att köra ut på sidan av vägarna eller ut i terrängen.

Många olyckor, stora förseningar och både stora och små skador på fordonen är resultatet för den tunga trafiken och frustrationen är förstås enorm över detta hos de som regelbundet trafikerar sträckorna.

Det är nu inte heller första gången gränsövergångarna blockeras av senegalesernas transportfack i protest mot trafikvillkoren. Tidigare blockader har genomförts 2005 och 2010 och ledde då till krisförhandlingar på regeringsnivå. Diskussioner fördes om att bygga en bro över the Gambia River. African Development Fund publicerade år 2011 en rapport med de konkreta planer som funnits sedan 1998 (se kartbilden) kompletterat med en finansieringsplan. Det som fattas är bara en överenskommelse mellan de bägge länderna. I takt med att transportörer på bägge sidor nu blir allt mer desperata så ökar också trycket på särskilt Senegal att bidra till en lösning på den allt mer spända situationen.

För några veckor sedan skadades fem gambiska chaufförer och deras medhjälpare i ett stort bråk vid en av gränsstationerna. Fackföreningens representanter ville då hindra dem från att åka in i Senegal för att hämta basalt i Dakar. Transportfacket har beklagat händelsen, som nu har ökat trycket på politikerna att ingripa i konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.