Chaufförer i Senegal strejkar mot usla villkor

Köerna av tunga lastbilar ringlar just nu kilometerlånga vid gränsen mellan Senegal och Gambia. En facklig blockad har pågått i över två månader. Bara privatbilar och privatpersoner tillåts passera gränsen.

Blockaden upprätthålls av transportarbetarfacket inom landsorganisationen CNTS (Conféderation Nationale des Travailleurs du Sénégal). Officiellt är motiveringen att lastbilschaufförerna vill protestera mot höjda avgifter på de för den internationella lastbilstrafiken livsviktiga färjetransporterna genom Gambia.

Inofficiellt är skälet förmodligen ett annat. Facket i Senegal skräder inte orden i sitt pressmeddelande från mitten av december: Den arbetande klassen ska nu organiseras och gå ut i kamp mot en regering som inte skyddar den mot utsugning och profitörer.

– Lastbilsförarna är trötta på att trakasseras i poliskontroller längs vägarna och de är trötta på dåliga och ständigt ändrade villkor för trafiken, säger ordföranden för CNTS, Alasan Ndoye.

Mot bakgrund av att de mest välbetalda chaufförerna och mekanikerna tjänar som mest motsvarande 2 000 kronor i månaden, är det kanske inte så svårt att förstå tongångarna. Det är inte heller länge sedan generalstrejkande chaufförer lamslog transporterna i hela Senegal genom att lägga ner allt arbete i protest.

De gambiska färjorna och transfersträckan genom landet är en livlina av mycket stor betydelse för både den formella och den informella ekonomin i regionen, det vill säga för hela det västafrikanska handelsområdet ECOWAS.

Av de godstransporter som sker ombord på färjorna vid de två största övergångarna utgörs så mycket som hälften av varor som antingen importerats till Gambia för vidare transport eller ska transporteras genom landet, enligt statistiken. Det gäller bland annat varor som socker, ris, tomatpasta, cigaretter och mjöl, som ska vidare till Senegal, Guinea, Sierra Leone och andra länder.

Men de två färjeövergångar som finns över Gambiafloden är bägge drabbade av olyckor, stora förseningar och trasiga fartyg. Dessutom är vägarna på den senegalesiska sidan usla. Vägbanor fulla med hål, bitvis omöjliga att köra på, tvingar chaufförerna att köra ut på sidan av vägarna eller ut i terrängen.

Många olyckor, stora förseningar och både stora och små skador på fordonen är resultatet för den tunga trafiken och frustrationen är förstås enorm över detta hos de som regelbundet trafikerar sträckorna.

Det är nu inte heller första gången gränsövergångarna blockeras av senegalesernas transportfack i protest mot trafikvillkoren. Tidigare blockader har genomförts 2005 och 2010 och ledde då till krisförhandlingar på regeringsnivå. Diskussioner fördes om att bygga en bro över the Gambia River. African Development Fund publicerade år 2011 en rapport med de konkreta planer som funnits sedan 1998 (se kartbilden) kompletterat med en finansieringsplan. Det som fattas är bara en överenskommelse mellan de bägge länderna. I takt med att transportörer på bägge sidor nu blir allt mer desperata så ökar också trycket på särskilt Senegal att bidra till en lösning på den allt mer spända situationen.

För några veckor sedan skadades fem gambiska chaufförer och deras medhjälpare i ett stort bråk vid en av gränsstationerna. Fackföreningens representanter ville då hindra dem från att åka in i Senegal för att hämta basalt i Dakar. Transportfacket har beklagat händelsen, som nu har ökat trycket på politikerna att ingripa i konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.