Chaufförer bättre på att vila

Färre yrkesförare bryter mot reglerna kring kör- och vilotider. Ändå är detta något som kräver fortsatt fokus, konstaterar Transportstyrelsen som har jämfört hur lastbilsförare, taxichaufförer och bussförare följer lagar och regler i dag jämfört med för tre år sedan. Undersökningen ger också en fingervisning om att andelen utländska lastbilschaufförer blir fler på de svenska vägarna.

Under några veckor förra året granskades yrkestrafiken extra noga. Polisen stoppade lastbilar, taxi och bussar runt om i landet enligt en fastlagd plan. Resultatet är statistik som berättar hur lagar och regler följs.

– Resultaten var kanske inte överraskande, säger Mikael Kyller, utredare på Transportstyrelsen och ansvarig för rapporten Regelefterlevnad inom yrkestrafik på väg.

– Men när vi slår ihop en väldig massa mätningar blir bilden övervägande positiv jämfört med en mätning tre år tidigare. Jag är särskilt glad att efterlevnaden av kör- och vilotiderna har tagit ett rejält kliv åt rätt håll.

Några fakta ur rapporten:

  • 9 procent av de kontrollerade lastbilarna fick inte köra vidare. I hur stor utsträckning det handlar om cabotagebrott, dåliga bromsar eller något annat framgår inte. Däremot berättar rapporten att polisen inte i något fall behövde låsa fast fordonen.
  • Andelen lastbilar som hindrades från att köra vidare var högre bland de utländska fordonen, men materialet är så litet att Trafikverket inte vågar dra några generella slutsatser av detta.
  • 67 procent av lastbilsförarna skötte sina kör- och vilotider utan anmärkning. Jämfört med 51 procent 2012.
  • 35 procent av dem hade utländskt körkort. Jämfört med 30 procent 2012.
  • 1 procent av lastbilarna uppvisade brister i färdskrivaren. Också en stor förändring, andelen var 10 procent för tre år sedan.
  • Bilarnas tekniska brister låg på ungefär samma nivå som vid den tidigare kontrollen. Detsamma gäller bältesanvändning, fordonsskatt, vägavgift samt tidigare föreläggande eller körförbud.

En mindre teststudie av chaufförernas sociala villkor gjordes i två län.

– Det går inte att generalisera utifrån den, säger Mikael Kyller. Men det skulle förvåna mig om vi inte får i uppdrag att fortsätta och utveckla den.

Resultaten från den pilotstudien är inte särskilt förvånande: Utländska chaufförer tjänar mindre än svenska. De jobbar mer och övernattar betydligt oftare i bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.