Chaufförer bättre på att vila

Färre yrkesförare bryter mot reglerna kring kör- och vilotider. Ändå är detta något som kräver fortsatt fokus, konstaterar Transportstyrelsen som har jämfört hur lastbilsförare, taxichaufförer och bussförare följer lagar och regler i dag jämfört med för tre år sedan. Undersökningen ger också en fingervisning om att andelen utländska lastbilschaufförer blir fler på de svenska vägarna.

Under några veckor förra året granskades yrkestrafiken extra noga. Polisen stoppade lastbilar, taxi och bussar runt om i landet enligt en fastlagd plan. Resultatet är statistik som berättar hur lagar och regler följs.

– Resultaten var kanske inte överraskande, säger Mikael Kyller, utredare på Transportstyrelsen och ansvarig för rapporten Regelefterlevnad inom yrkestrafik på väg.

– Men när vi slår ihop en väldig massa mätningar blir bilden övervägande positiv jämfört med en mätning tre år tidigare. Jag är särskilt glad att efterlevnaden av kör- och vilotiderna har tagit ett rejält kliv åt rätt håll.

Några fakta ur rapporten:

  • 9 procent av de kontrollerade lastbilarna fick inte köra vidare. I hur stor utsträckning det handlar om cabotagebrott, dåliga bromsar eller något annat framgår inte. Däremot berättar rapporten att polisen inte i något fall behövde låsa fast fordonen.
  • Andelen lastbilar som hindrades från att köra vidare var högre bland de utländska fordonen, men materialet är så litet att Trafikverket inte vågar dra några generella slutsatser av detta.
  • 67 procent av lastbilsförarna skötte sina kör- och vilotider utan anmärkning. Jämfört med 51 procent 2012.
  • 35 procent av dem hade utländskt körkort. Jämfört med 30 procent 2012.
  • 1 procent av lastbilarna uppvisade brister i färdskrivaren. Också en stor förändring, andelen var 10 procent för tre år sedan.
  • Bilarnas tekniska brister låg på ungefär samma nivå som vid den tidigare kontrollen. Detsamma gäller bältesanvändning, fordonsskatt, vägavgift samt tidigare föreläggande eller körförbud.

En mindre teststudie av chaufförernas sociala villkor gjordes i två län.

– Det går inte att generalisera utifrån den, säger Mikael Kyller. Men det skulle förvåna mig om vi inte får i uppdrag att fortsätta och utveckla den.

Resultaten från den pilotstudien är inte särskilt förvånande: Utländska chaufförer tjänar mindre än svenska. De jobbar mer och övernattar betydligt oftare i bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.