Chaufförer bättre på att vila

Färre yrkesförare bryter mot reglerna kring kör- och vilotider. Ändå är detta något som kräver fortsatt fokus, konstaterar Transportstyrelsen som har jämfört hur lastbilsförare, taxichaufförer och bussförare följer lagar och regler i dag jämfört med för tre år sedan. Undersökningen ger också en fingervisning om att andelen utländska lastbilschaufförer blir fler på de svenska vägarna.

Under några veckor förra året granskades yrkestrafiken extra noga. Polisen stoppade lastbilar, taxi och bussar runt om i landet enligt en fastlagd plan. Resultatet är statistik som berättar hur lagar och regler följs.

– Resultaten var kanske inte överraskande, säger Mikael Kyller, utredare på Transportstyrelsen och ansvarig för rapporten Regelefterlevnad inom yrkestrafik på väg.

– Men när vi slår ihop en väldig massa mätningar blir bilden övervägande positiv jämfört med en mätning tre år tidigare. Jag är särskilt glad att efterlevnaden av kör- och vilotiderna har tagit ett rejält kliv åt rätt håll.

Några fakta ur rapporten:

  • 9 procent av de kontrollerade lastbilarna fick inte köra vidare. I hur stor utsträckning det handlar om cabotagebrott, dåliga bromsar eller något annat framgår inte. Däremot berättar rapporten att polisen inte i något fall behövde låsa fast fordonen.
  • Andelen lastbilar som hindrades från att köra vidare var högre bland de utländska fordonen, men materialet är så litet att Trafikverket inte vågar dra några generella slutsatser av detta.
  • 67 procent av lastbilsförarna skötte sina kör- och vilotider utan anmärkning. Jämfört med 51 procent 2012.
  • 35 procent av dem hade utländskt körkort. Jämfört med 30 procent 2012.
  • 1 procent av lastbilarna uppvisade brister i färdskrivaren. Också en stor förändring, andelen var 10 procent för tre år sedan.
  • Bilarnas tekniska brister låg på ungefär samma nivå som vid den tidigare kontrollen. Detsamma gäller bältesanvändning, fordonsskatt, vägavgift samt tidigare föreläggande eller körförbud.

En mindre teststudie av chaufförernas sociala villkor gjordes i två län.

– Det går inte att generalisera utifrån den, säger Mikael Kyller. Men det skulle förvåna mig om vi inte får i uppdrag att fortsätta och utveckla den.

Resultaten från den pilotstudien är inte särskilt förvånande: Utländska chaufförer tjänar mindre än svenska. De jobbar mer och övernattar betydligt oftare i bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.