Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzt lanserades som alternativet med kollektivavtal. Nu rundar företaget avtalet.
Close

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Så här står det på Bzzt sajt i dag 10 juli: ”Vi har tecknat kollektivavtal. Så förarna får schyssta löner och har möjlighet att själva påverka när och hur mycket de vill jobba. Det borde vara en självklarhet, men tyvärr är taxibranschen inte direkt känd för sina fantastiska anställningsförhållanden. Låt oss ändra på det!”

Bzzt-förarna kör personer och bud, plus mat för en plattform de samarbetar med. Verksamheten har länge gått knackigt, och med Corona försämrades ekonomin än mer. I en presentation som nu skickats till företagets anställda står det: ”Nu gör vi som övriga branschen”. Det innebär på att Bzzt går över till provisionslön och ”egenanställningsföretag”.

– Först sa företaget upp alla tillsvidareanställningar och gjorde om tjänsterna till visstider. Nu ska vi vara anställda på Cool company, som har ett väldigt konstigt upplägg, säger en anonym förare som är besviken på arbetsgivarens manöver.

Transportarbetaren har tagit del av anställningsvillkoren och anställningsavtalen hos Cool company. Förarna blir så kallade egenanställda, som är ett slags mellanting mellan en vanlig anställning och egenföretagare. Cool company verkar i praktiken som ett bemanningsföretag eller en underentreprenör. På det sättet rundar Bzzt kollektivavtalet med Transport. Något som företaget inte hymlar med.

Med den prissättning som gäller i Bzzt måste förarna hinna med drygt tre körningar per timme för att komma upp i kollektivavtalets timlön, på 123,23 kronor,  Transportarbetarens källa uppger att det är närapå omöjligt. Under förarens  årslånga anställning i företaget har i princip ingen nått upp till så många körningar.

– Jag tror att lönen kommer sänkas radikalt när vi går över till provision, säger föraren.

Den anställde radar upp försämringar. Från och med nu kräver företaget förstadagsintyg vid sjukskrivning. Skyddsombud blir en person som är anställd på Cool companys huvudkontor.

När idén om egenanställning säljs in till personalen presenteras det som en lysande affär. Förarna får hela 90 procent i provision. Men enligt Transportarbetarens källa är det många anställda som inte förstått att sociala avgifter ska dras på ersättningen. Dessutom ryker tjänstepensionen. Den blir i stället en frivillig insättning på ett Avanza-konto, från den egna lönen.

– Jag har pratat med flera kollegor som tror att lönen kommer att bli högre än vad den i verkligheten blir, säger föraren som Transportarbetaren träffat.

Bzzt har tidigare lyfts fram som ett exempel på att det går att göra så kallade gig-jobb på ett schysst sätt. Men riskkapitalet från investerarna har tagit slut och Bzzt har varit föremål för rekonstruktion i tre månader.

– Vi såg på en gång att vi inte kan ha kvar förare som är anställda. Det första vi gjorde var att kontakta Transport för förhandling, säger företagets vd Sven Wolf, som kallar situationen för ett misslyckande:

– Vi ville få det att fungera. Vi brinner verkligen för att vara framgångsrikt företag och en positiv kraft, både vad gäller klimat och miljö och sociala villkor. Kollektivavtal var en del av det pusslet. Sen har vi kämpat. Men vi har inte nog stora muskler för att vinna mot Uber och andra, som är några av världens största företag. De har vansinniga resurser och subventionerar sina tjänster.

Transportarbetaren har pratat med en förare som säger att det blir svårt om inte omöjligt att komma upp i samma lön som tidigare. Hur ser du på det?

– Vi tror definitivt att det ska gå att tjäna mer. Gör det inte det måste vi ändra ersättningen, annars försvinner förarna till någon annan. Det finns ju en konkurrens om de här personerna, säger Sven Wolf.

Vad är er relation till Cool company, är det ett bemanningsföretag eller en entreprenör?

– Från vårt perspektiv är det en underleverantör. Där förarna är anställda med allt vad det innebär.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson anser att Bzzt undantränger kollektivavtalets villkor och att den negativa spiralen av dåliga villkor i en utsatt bransch fortsätter nedåt.

– Det är för jävligt att människor blir tvingade att ta sina jobb till sämre villkor, säger Mats H Andersson.

Vad rekommenderar du förarna att göra?

– Jag kan inte rekommendera någon att ta anställning till de villkor som gäller på Bzzt. Tar de anställning i alla fall ser jag gärna att de organiserar sig i Transport. Då att vi kan se över möjligheterna att teckna bemannings- eller entreprenörsavtal med Cool company.

Vad har du att säga om den anställningsform Bzzt erbjuder, egenanställning?

– Det är precis som vilken anställning som helst, fast helt utan garantier eller trygghet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Då har återigen kamrater drabbats av lönesänkningar och försämrade vilkor. Om arbetsgivaren (ag) vill övergå till procentlön, ackordlön provisionslön är det aldrig till förmån för de anställda. Det är oavsett vad ag påstår.
    Det största sorgebarnet samtliga kategorier taxi, visar vad som händer när det inte finns någon fast lönekostnad. Det här återigen blivit aktuellt nu när efterfrågan på taxitransporter drastiskt minskats pga Corona.

Lästips:

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.