Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzt lanserades som alternativet med kollektivavtal. Nu rundar företaget avtalet.
Close

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Så här står det på Bzzt sajt i dag 10 juli: ”Vi har tecknat kollektivavtal. Så förarna får schyssta löner och har möjlighet att själva påverka när och hur mycket de vill jobba. Det borde vara en självklarhet, men tyvärr är taxibranschen inte direkt känd för sina fantastiska anställningsförhållanden. Låt oss ändra på det!”

Bzzt-förarna kör personer och bud, plus mat för en plattform de samarbetar med. Verksamheten har länge gått knackigt, och med Corona försämrades ekonomin än mer. I en presentation som nu skickats till företagets anställda står det: ”Nu gör vi som övriga branschen”. Det innebär på att Bzzt går över till provisionslön och ”egenanställningsföretag”.

– Först sa företaget upp alla tillsvidareanställningar och gjorde om tjänsterna till visstider. Nu ska vi vara anställda på Cool company, som har ett väldigt konstigt upplägg, säger en anonym förare som är besviken på arbetsgivarens manöver.

Transportarbetaren har tagit del av anställningsvillkoren och anställningsavtalen hos Cool company. Förarna blir så kallade egenanställda, som är ett slags mellanting mellan en vanlig anställning och egenföretagare. Cool company verkar i praktiken som ett bemanningsföretag eller en underentreprenör. På det sättet rundar Bzzt kollektivavtalet med Transport. Något som företaget inte hymlar med.

Med den prissättning som gäller i Bzzt måste förarna hinna med drygt tre körningar per timme för att komma upp i kollektivavtalets timlön, på 123,23 kronor,  Transportarbetarens källa uppger att det är närapå omöjligt. Under förarens  årslånga anställning i företaget har i princip ingen nått upp till så många körningar.

– Jag tror att lönen kommer sänkas radikalt när vi går över till provision, säger föraren.

Den anställde radar upp försämringar. Från och med nu kräver företaget förstadagsintyg vid sjukskrivning. Skyddsombud blir en person som är anställd på Cool companys huvudkontor.

När idén om egenanställning säljs in till personalen presenteras det som en lysande affär. Förarna får hela 90 procent i provision. Men enligt Transportarbetarens källa är det många anställda som inte förstått att sociala avgifter ska dras på ersättningen. Dessutom ryker tjänstepensionen. Den blir i stället en frivillig insättning på ett Avanza-konto, från den egna lönen.

– Jag har pratat med flera kollegor som tror att lönen kommer att bli högre än vad den i verkligheten blir, säger föraren som Transportarbetaren träffat.

Bzzt har tidigare lyfts fram som ett exempel på att det går att göra så kallade gig-jobb på ett schysst sätt. Men riskkapitalet från investerarna har tagit slut och Bzzt har varit föremål för rekonstruktion i tre månader.

– Vi såg på en gång att vi inte kan ha kvar förare som är anställda. Det första vi gjorde var att kontakta Transport för förhandling, säger företagets vd Sven Wolf, som kallar situationen för ett misslyckande:

– Vi ville få det att fungera. Vi brinner verkligen för att vara framgångsrikt företag och en positiv kraft, både vad gäller klimat och miljö och sociala villkor. Kollektivavtal var en del av det pusslet. Sen har vi kämpat. Men vi har inte nog stora muskler för att vinna mot Uber och andra, som är några av världens största företag. De har vansinniga resurser och subventionerar sina tjänster.

Transportarbetaren har pratat med en förare som säger att det blir svårt om inte omöjligt att komma upp i samma lön som tidigare. Hur ser du på det?

– Vi tror definitivt att det ska gå att tjäna mer. Gör det inte det måste vi ändra ersättningen, annars försvinner förarna till någon annan. Det finns ju en konkurrens om de här personerna, säger Sven Wolf.

Vad är er relation till Cool company, är det ett bemanningsföretag eller en entreprenör?

– Från vårt perspektiv är det en underleverantör. Där förarna är anställda med allt vad det innebär.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson anser att Bzzt undantränger kollektivavtalets villkor och att den negativa spiralen av dåliga villkor i en utsatt bransch fortsätter nedåt.

– Det är för jävligt att människor blir tvingade att ta sina jobb till sämre villkor, säger Mats H Andersson.

Vad rekommenderar du förarna att göra?

– Jag kan inte rekommendera någon att ta anställning till de villkor som gäller på Bzzt. Tar de anställning i alla fall ser jag gärna att de organiserar sig i Transport. Då att vi kan se över möjligheterna att teckna bemannings- eller entreprenörsavtal med Cool company.

Vad har du att säga om den anställningsform Bzzt erbjuder, egenanställning?

– Det är precis som vilken anställning som helst, fast helt utan garantier eller trygghet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Då har återigen kamrater drabbats av lönesänkningar och försämrade vilkor. Om arbetsgivaren (ag) vill övergå till procentlön, ackordlön provisionslön är det aldrig till förmån för de anställda. Det är oavsett vad ag påstår.
    Det största sorgebarnet samtliga kategorier taxi, visar vad som händer när det inte finns någon fast lönekostnad. Det här återigen blivit aktuellt nu när efterfrågan på taxitransporter drastiskt minskats pga Corona.

Lästips:

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.