Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Egenanställning har funnits ända sedan 1990-talet och beskrivs ingående på Skatteverkets hemsida. Ändå var anställningsformen länge ganska okänd – trots att företag som Frilans Finans hårdlanserat tjänsten i olika reklamkampanjer.

Tanken med egenanställning var ursprungligen att personer som tar enstaka uppdrag, exempelvis hantverkare eller skribenter, skulle slippa starta firma eller bolag. Med tillhörande krav på F-skatt och momsregistrering.

Den som sålt en tjänst kunde i stället vända sig till ett egenanställningsbolag. Bolaget fakturerar sedan kunden och betalar in skatt och arbetsgivaravgifter. Det som blir kvar – efter provision till egenanställningsföretaget – får ”frilansaren” ut som lön. Som vanlig så kallad A-skattare.

Transport är ett fackförbund som ser med oro på utvecklingen. Inte minst på grund av att egenanställning allt oftare tvingas på nya yrkesgrupper, som matbud. I vissa fall kan buden inte ens välja vilket egenanställningsföretag som ska sköta det administrativa, utan är piskade att ta det som uppdragsgivaren bestämt. Så är det i fallet Bzzt.

Med hjälp av arbetsrättsjurister har Transport granskat egenanställningen och vilka konsekvenser den kan få för personer som avlönas som frilansare.

Slutsatsen blir att det är en sorts gungfly där tydlig rättspraxis saknas. Frilansaren har visserligen en anställning, i egenanställningsbolaget, men bara precis de timmar som uppdraget pågick.

Det här får konsekvenser för rätten till a-kassa. Flera förvaltningsdomstolar har prövat om egenanställda har rätt till ersättning, eller om de ska betraktas som egenföretagare och bli utan.

I ett mål slår Kammarrätten i Jönköping fast att ”det är klarlagt att bolag som Frilans Finans inte kan jämställas med en vanlig arbetsgivare”. Domstolen hänvisar också till en statlig utredning som uttalat att ”personer som själva via en mellanman (egenanställningsföretaget) letar uppdrag och därmed konkurrerar med andra företagare borde bedömas vara företagare…”

Ett antal egenanställda har överklagat avslag på a-kasseersättning, och har i de flesta fall förlorat. Faktorer som påverkat bedömningen är om personen i fråga tidigare haft F-skattsedel eller varit formellt anställd. Och om ”frilansaren” haft en eller flera uppdragsgivare.

Nästa fallgrop är Försäkringskassan och möjligheten att få sjukpenning. Här tycks myndigheten göra en generösare bedömning. Vanligtvis jämställs egenanställda med andra anställda.

Transports utredning visar sammanfattningsvis att det råder stor osäkerhet om vilka rättigheter som gäller för egenanställda. Samma oklarhet finns kring arbetsmiljöansvaret.

Förbundet överväger nu om, och hur, frågan ska drivas vidare politiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Malmsten:
    27 juli, 2020

    Väldigt bra att det skrivs om dessa avarter till anställningar i Facebook. Tror att artiklar i Facebook når ut till många fler än artiklar tex i facktidningar. Facebook når ju ut till alla, även de som inte är fackligt anslutna.

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.